U srijedu, 8. studenog u 19 sati, u Novoj Bazi otvara se izložba Toplina umjetnice Teute Gatolin. Kustosice izložbe su Ana Kutleša i Tena Starčević, a bit će otvorena do 3. prosinca. Vodstvo izložbom održat će se u četvrtak, 23. studenog s početkom u 18 sati.
Iz predgovora Tene Starčević: “Toplanu, s dvjesto metara visokim dimnjakom, ubrajamo u jednu od najviših građevina u cijeloj Hrvatskoj, a zbog svoje je visine vidljiva s različitih zagrebačkih punktova. Doista, crveno bijeli prugasti dimnjak Toplane, sagrađen 1980. godine, djeluje kao gigantski putokaz koji upućuje da je kvart Trešnjevka u (ne)posrednoj blizini. Nadomak istaknutog pogona nalazi se Dom sportova, izgrađen ‘60-ih godina prošlog stoljeća. Zbog svojih različitih funkcija, prostor je nezaobilazno mjesto susreta, ne samo stanovnika Trešnjevke, već i svih onih koji koriste resurse ovog objekta kako za sport, tako i za glazbena događanja. Upravo je ova mikrolokacija u središtu zanimanja umjetničko-istraživačkog projekta Toplina iza kojeg stoji umjetnica Teuta Gatolin.
Kako bi istražila javni prostor kvarta u kojem živi, umjetnica započinje proces arhiviranja Trešnjevke tehnikom fotogrametrije i stop-animacije. Fotogrametrija je stara jednako kao i medij fotografije, a riječ je o tehnici pomoću koje je moguće odrediti oblik, veličinu ili položaj određenog objekta snimanjem, mjerenjem i interpretacijom fotografskih snimaka. Oslanjajući se na geometrijske i optičke zakonitosti, njome je moguće je djelomice ili u potpunosti rekonstruirati snimljeni objekt. Tehnika kao takva ne podrazumijeva skupocjenu i profesionalnu opremu, a Teuta Gatolin uglavnom koristi kameru vlastitog mobilnog telefona. Virtualni svijet koji nastaje naknadnom softverskom obradom prikazuje cjelokupan urbani inventar Trešnjevke — u markiranju javnog prostora kvartovska klupica nije ništa manje vrijedna od fontane Kupačica Luje Lozice jer su oba primjera fragmenti urbanog trešnjevačkog tkiva.
Umjetnica koristi i metodu arhiviranja stop-animacijom, a na izložbi Toplina predstavlja kratke animirane filmove nastale kao rezultat ovakvog umjetničkog pristupa dokumentiranju kvarta. Kako bi stvorila animirane filmove, umjetnica okida po jednu fotografiju za svaki napravljeni korak pri čemu nastaje gomila fotografskog materijala koje tiska na običan papir A4 formata. Tako isprintane fotografije čine sekvencu koja podsjeća na analognu filmsku traku. Potom, umjetnica koristi površinu skenera da postigne zanimljive vizualne efekte. Manipulacijom skenera nastaju svojevrsne distorzije snimljenih prizora koje otežavaju jasno prepoznavanje trešnjevačkog urbanog krajolika. Također, odabrane kadrove procesa umjetnica tiska na termo foliju, a uz toplinu glačala postiže transfer snimljenih prizora na tkaninu kako bi objektima pridodala i svojevrsnu taktilnost.
Umjetničko-istraživački projekt Toplina oslanja se na teorijske koncepte ‘hauntologije prostora’ Marka Fishera koji ističe važnost višestrukog uslojavanja prošlosti, sadašnjosti i budućnosti. Teuta Gatolin u stalnoj je potrazi za ostacima prošlosti koji oblikuju sadašnjost, ali isto tako imaju potencijala postati dio budućnosti. Zbog toga Trešnjevku ne poima isključivo kroz prizmu sadašnjeg trenutka, već ju iščitava kao spoj povijesnih slojeva koji su protokom vremena djelomično ili u potpunosti iščeznuli.”
Polaznici_e radionice Arhiviranje kvarta čiji su materijali korišteni na izložbi: Nikolina Butorac, Iva Raič Stojanović, Larisa Šmitran, Tomislav Paviša, Vanja Krajnović, Klara Berdais, Erol Beširević, Iva Korenčić, Sara Gurdulić, Matko Vlahović.