Piše: Vatroslav Miloš
Život umjetnosti 98/2016. pod naslovom Metafora prtljage predstavlja tekstove Lee Vene o “vizualno-antropološkom propitivanju etike slike” i Marije Borovičkić o “etnografskom obratu u suvremenoj fotografiji”, donosi kritičke perspektive umjetnika, ovoga puta s Anthonyjem Haugheyjem i “prikazivanjem nezamislivog” te Sandrom Vitaljiće s “fotografom kao društvenim čimbenikom”, dok se u rubrici vizualnog eseja predstavlja rad Povratak na Dunav francuskog fotografa Thierryja Girarda.
“Fotografija nije medij ‘kao takav’, ona nije tek alat za stvaranje slika koje će svjedočiti o različitosti, o ljupkosti ili oporosti nekog prizora, osobe ili događaja. Zanima nas što o sebi i ‘svojoj’ povijesti možemo doznati gledajući ono što je snimio netko drugi; što smo propustili vidjeti. Želimo proširiti granice medija postavljene u svrhu arhiviranja prizora, snalaženja i identifikacije (pa i interpretacije). Može li nas jednom snimljen prizor navesti da preispitamo svoju povijest i okolnosti koje su tada bile aktualne? Jesu li brojne terminološke odrednice na koje nailazimo u teoriji fotografije utjecale na status slike i promatrača? Na koji je način formirano značenje fotografija koje ovom prilikom razmatramo? Jesmo li i do koje mjere podvrgnuti nekoj vrsti kolonijalizacije, i nalazimo li svoje pretke usidrene u kadrovima čiji narativi ne moraju nužno rekonstruirati realnost i objektivnost koje priželjkujemo?”, ističe se u uvodniku aktualnog Života umjetnosti.
Tekstovi okupljeni u ovom broju dijelom se temelju na radu proizašlom iz međunarodne konferencije o suvremenoj fotografiji Metafora prtljage, održane na ljeto 2015. godine, posvećene “dokumentiranju paralelne stvarnosti na području Hrvatske i bivše Jugoslavije u 20. stoljeću” i uz sudjelovanjem renomiranih praktičara i teoretičara fotografije Jacquesa Deferta, Jean-Marca Tingauda, Christine Frisinghelli te već spomenutih Thierryja Girarda i Anthonyja Haugheyja.
Više o časopisu Život umjetnosti potražite ovdje.
Objavljeno