

U izložbi Zrno-19 Duška Boban donosi seriju fotografija s prizorima splitske arhitekture i krajolika na kojima se tek pomnijim pogledom otkriva prisutnost ljudskog lika.
Među različitim dimenzijama života koje su duboko – možda i zauvijek – izmijenjene učincima pandemije, izdvajaju se promjene u urbanom tkivu, kojim je naglo zavladalo socijalno distanciranje, zatvaranje i izolacija u društvenim mikro balonima. Utjecaj virusa Covid-19 na svakodnevicu bila je tema i prošlogodišnjeg web projekta Galerije umjetnina Split na koju je vizualna umjetnica Duška Boban odgovorila arhivskim fotografijama s prizorima urbanog krajolika na kojima se tek pomnim pogledom otkriva prisutnost ljudskog lika.
Rekadriranjem fotografija s prikazima splitske arhitekture i krajolika nastala je serija Zrno – 19 konceptualizirana u formi diptiha u kojima iz širokih kadrova arhitekture ili gradske prirode izranja ljudska figura. To ponovno proizvođenje fotografije ujedno je i povratak na, kako kaže umjetnica, “ishodište fotografske misli – na kadriranje uočenog i kreiranje prizora – upućujući na prisutne mogućnosti izbora unutar trenutka, na slobodu donošenja odluke.” U pojašnjenju motivacijskih polazišta ističe kako se retroaktivnim pogledom fokus okreće pitanjima slobode i izbora u vremenima Covid-19 pandemije, ali i općenito u antropocentričnim okolnostima koje vode i drugim najavljenim katastrofama. “Pitanje o cijeni čovjekove dominacije nad okolišnim totalom tako je napokon postalo dovoljno zastupljeno i na mainstream kanalima, a opipljivim i stvarnim čine ga ljudski i ekonomski gubici te restrikcije državnog aparata koje utiho prijete vlastitom normalizacijom”, kaže umjetnica.
Teme javnog prostora i zaštite prirode čvrsto su isprepletene s umjetničkim radom Duške Boban. Nakon diplome na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, na odsjeku vizualnih komunikacija pri Akademiji za likovnu umjetnost i oblikovanje u Ljubljani 2013. godine obranila je magistarski rad pod naslovom “Javni prostor i građanska participacija: Aktivizam i kulturne prakse u Splitu posljednjeg desetljeća”. Početkom 2011. pokrenula je i neformalnu Inicijativu za Marjan, koja je organizirala niz događanja umjetničko-aktivističkog predznaka s ciljem povećanja svijesti o važnosti očuvanja Park šume Marjan kao prirodnog i kulturnog dobra od nacionalnog značaja.
Serija fotogradija u kojoj tematizira urbani život Splita od 4. ožujka izložena je u Galeriji Prozori Knjižnice S. S. Kranjčevića. U isto vrijeme u tijeku je energetska obnova zgrade Općine Peščenica u kojoj je Galerija smještena, pa je tako privremeno stvoreni gradilišni set up “postao ne samo podudarni ambijentalni i estetski okvir za izložbu o transformacijama urbaniteta vođenima promjenama ideologija i gradskih politika, već i koncepcijski i stvarni prostorni produžetak rada”.
Kao dodatni element dijaloga s izložbenim prostorom, autorica poziva posjetitelje Galerije/Knjižnice “u forenzičku igru rekonstrukcije mjesta, događaja i tuđih pogleda” – poziva ih da napišu priču koja se mogla dogoditi izdvojenim likovima u trenutku zaustavljenom fotoaparatom. Svoje priče posjetitelji/ce mogu poslati e-mailom na adresu zrno.grain19@gmail.com.
Objavljeno