Tema Sedmo izdanje Filmskih mutacija: festivala nevidljivog filma naslovljeno Slika kapitala, bit će održano od 25. studenoga do 5. prosinca u kinu Tuškanac u Zagrebu, od 26. studenoga do 1. prosinca u Art-kinu Croatia u Rijeci, a u Slovenskoj kinoteci u Ljubljani 9. siječnja.
Festival je duljeg trajanja, snažno obilježen programom četrnaest filmova Claire Denis, koji se realizira u partnerstvu s Hrvatskim filmskim savezom, Francuskim institutom i Slovenskom kinotekom, te programom Vizualni kolegij Multimedijalnog instituta.
“Protuprogram” slika kapitala čini kritika odvajanja Guyja Deborda, njegove strateške diverzije slika spektakla u filmovima Društvo spektakla, Kružimo u noći i proždire nas vatra, O prolasku nekoliko osoba kroz prilično kratku jedinicu vremena te O odbacivanju svih mišljenja, za i protiv, izrečenih o filmu “Društvo spektakla”. U skopu ovog programa odvijat će se multimedijska radionica Igra za klasne odnose o umjetnosti u razdoblju svog rastakanja koja “kao negativan pokret koji teži za nadilaženjem umjetnosti u povijesnom društvu u kojem se povijest više ne živi, istodobno je umjetnost promjene i čisti izraz nemoguće promjene”.
Teme ovih dvaju autorskih blokova povezuje kustoski program Ovdje i drugdje talijanskog filmskog kritičara Tonija D’Angele, urednika časopisa La Furia Umana s devet recentnih filmskih radova, među kojima su Vive l’amour Monte Hellmana, underground film Divlje vještice Daniela Fawcetta i Clare Pais, politički filmovi Naše tijelo je naše oružje Clarisse Hahn, američki nezavisni film Neizgovoreni čin Dana Sallitta, Vidjeli nikad vidjeli koji predstavlja umjetnički aktivizam Andrea Tonaccija i found footage o uzaludnom radu Dugo sam te čekala Claudie Siefen, Čekanje ljeta (Fragmenti prošlog života) Maura Santinija, te Saudade filmaša Jean-Claudea Rousseaua. Rousseua će 5. prosinca, u sklopu predavanja na Akademiji likovnih umjetnosti, pod naslovom Kadar, orijentacija, motiv prikazati nekoliko svojih umjetničkih filmova.
Claire Denis u filmu 35 čašica ruma posvaja filmske slike Yasujira Ozua iz Kasnog proljeća, a Jean-Claude Rousseau često se navodi kao umjetnik koji je predstavio Ozuov rad u Francuskoj 1970-ih godina. Time je povezan multimedijalni događaj, film Priča o plutajućim travkama Yasujira Ozua s izvođačem za nijeme filmove benshijem Ichirom Kataokom i glazbenicima Damirom Pricom Kafkom, Mirom Manojlovićem, Igorom Pavlicom i Franjom Glušcem, koji će biti održan 5. prosinca u kinu Tuškanac, u 19 sati.
Ovogodišnju temu teorijski će utemeljiti predavanje Jonathana Bellera, jednog od najprovokativnijih teoretičara medijske kulture, na Akademiji dramske umjetnosti 4. prosinca, pod naslovom Kompjutacijski kapital, o arhivima vidljivog i logistici vizualizacije s obzirom na povijest vizualizacije (“slikarstva, fotografije, filma i njihovog okoliša, kao i rase, roda, klase, kolonizacije, industrijalizacije i imperijalizma – koji i dalje strukturiraju vizualizaciju uz psihoanalitičke, fetišističke, klasne, rasne, seksističke i nacionalističke vektore”) i digitalne kulture.
U sklopu panel-razgovora Slika kapital s filozofkinjom Ljiljanom Filipović i stalnim suradnicima i partnerima festivala, sudjelovat će gosti Filmskih mutacija, teoretičar medijske kulture Jonathan Beller, filmaši Jean-Claude Rousseau i Claudia Siefen, filmologinja Martine Beugnet, filmolog Jurij Meden, filmski kritičari Toni D’Angela, Neil Young i Michael Pattison.
Dvogodišnji program Filmskih mutacija o slikama katarze i kapitala dio je dugoročnog projekta TIMeSCAPES: Slike i izvedbe vremena u kasnom kapitalizmu koji suorganiziraju partneri BADco., Maska, Science Communications Research, Teorija koja hoda, Akademija dramske umjetnosti i Film-protufilm.
Kompletan program ovogodišnjeg izdanja Filmskih mutacija možete pogledati ovdje.
Izvor: Hrvatski filmski savez / Fotografija: Claire Denis, Beau travail
Objavljeno
