

Arhiviranje, bilo ono fizičko, virtualno, analogno ili digitalno, jedno je od temeljnih aktivnosti bavljenja umjetničkom produkcijom. U kontekstu suvremene audiovizualne umjetnosti, koja je podložna izuzetno brzom kemijskom propadanju i tehnološkom zastarijevanju, pitanje njenog arhiviranja uvijek je aktualno. Imajući taj problem u perspektivi, UNESCO je 27. listopad proglasio za Svjetski dan audiovizualnog nasljeđa s ciljem afirmiranja važnosti audiovizualne građe te poticanja zaštite i pohrane materijala i medija koji su relativno nedavno postali dio svjetske kulturne baštine. Sedmi Svjetski dan audiovizualnog nasljeđa, obilježava i ljubljanski Zavod za suvremenu umjetnost (SCCA) bavljenjem problematikom arhiviranja i očuvanja tog krhkog djela suvremene kulturne i umjetničke produkcije. Vrhunac ljubljanske manifestacije bit će službeno pokretanje internetskog dijela arhiva Stanica DIVA.
SCCA-Ljubljana, kroz istraživačke, dokumentacijske, edukacijske i arhivarske programe, od 1994. godine pokušava obraditi slovensku, i u tom smislu međunarodnu, video umjetnost i novomedijske prakse. Nastavljajući putem ucrtanim 1990-ih i projektom prikupljanja slovenskih video radova Videospotting, SCCA-Ljubljana je 2005. pokrenuo trajni niz međunarodnih seminara i manifestacija kojima pokušava doskočiti izazovima arhiviranja novomedijske i video umjetnosti. Iste godine krenuo je rad na najvažnijem dijelu projekta – Stanici DIVA (Digital Video Archive) – fizičkom i internetskom arhivu video umjetnosti. Cilj Stanice DIVA jest istražiti, dokumentirati i arhivirati suvremenu umjetnosti te ju, u suradnji s još osam evropskih video ili medijskih arhiva, učiniti preglednijom i dostupnijom široj i stručnoj publici.
Internetska platforma i fizički arhiv Stanica DIVA okupljaju približno tisuću temeljnih arhivskih jedinica. Prikupljeni materijali kategoriziraju se u tri grupe: umjetnički video, video dokumentacija umjetničkih događaja i video dokumentacija teorijskih rasprava i ostalih izvora o suvremenoj umjetnosti. Voditelji projekta smatraju da je gradivo uneseno u DIVA-u ključno za buduće razumijevanje i interpretaciju umjetnosti te u konačnici pridonosi razumijevanju društvenog i političkog konteksta u kojem nastaje suvremena novomedijska umjetnost. Iako u sklopu arhiva nastoje obuhvatiti što veću količinu materijala, u SCCA-Ljubljana svjesni su ograničenja: “Arhivi u velikoj mjeri doprinose svijesti o povijesti i kulturi, ali su uvijek određeni ideološkim pretpostavkama i zakonima (afirmativne) diskriminacije. Oni ne uspijevaju prikazati povijesni događaj ili objekt u svojoj cjelini, već se baziraju na ‘kulturalnim odnosima’ koje je kroz daljnje analize moguće identificirati. Unatoč manjkavosti i potrebi za stalnim nadopunjavanjem i poboljšavanjem arhiva, potreba za drugačijim pristupima obrade materijala i opetovanim redefiniranjem tipologije i terminologije, pokazuje se kao plodonosna. Takva dinamika posljedično stvara novu kartografiju konceptualnih okvira unutar kojih možemo kvalitetnije tumačiti novomedijski materijal”. Tako možemo zaključiti da autorefleksivna metodologija SCCA-Ljubljana prelazi granice arhiviranja i svjesno pridonosi širem pristupu novomedijskoj umjetničkoj praksi.
Uz svečano pokretanje internetskog dijela arhiva Stanice DIVA, koji je tek kraj početka sistematizacije velike količine audio i vizualnog materijala, SCCA-Ljubljana organizira i dva zanimljiva predavanja. Benjamin Cook će predstaviti londonsku agenciju za promicanje umjetnosti pokretnih slika LUX, dok će teoretičar Andrej Pezelj u svom predavanju Arhiv pred arhivom govoriti o konceptu diskurzivnog arhiva: “Dok fizički arhiv definira sudbinu onog što je napravljeno, diskurzivni arhiv u velikoj mjeri definira ono što je u procesu stvaranja. Cilj predavanja jest pokazati umjetničku praksu kao posljedicu relativno uskih mogućnosti izricanja koje se mogu ostvariti u umjetničkom diskurzivnom arhivu specifičnog mjesta i vremena”. Program SCCA-ovog Dana audiovizualnog nasljeđa, bit će popraćeno instalacijom i performansom Dana Okija Zadnji Super8 mm film.
Manifestacija se održava 27. listopada u 18 sati u ljubljanskoj galeriji Kapelica, kojom upravlja Asocijacija – društvo nevladinih organizacija i samostalnih umjetnika.
Digitalni arhiv DIVA možete istražiti na istaknutom linku, a više o predavanjima i performansu Dana Okija možete saznati ovdje.