

O zahtjevima suvremene cirkuske umjetnosti u Hrvatskoj te ovogodišnjem, prvom izdanju Noći cirkusa, razgovaramo sa cirkuskom umjetnicom Jadrankom Žinić Mijatović.
Sudionici i sudionice cirkuske scene u Hrvatskoj u posljednjih se nekoliko godina sve artikuliranije i glasnije zalažu za formalno kategoriziranje suvremenog cirkusa kao izvedbene umjetnosti. Uz to, osnivanje strukovne udruge za cirkuske umjetnike olakšalo bi ostvarivanje novčanih poticaja, mogućnost prijava na različite natječaje, dobivanje adekvatnog prostora za kreaciju i treninge te bi omogućilo polazišnu točku za borbu za radnička prava ovih umjetnika i umjetnica.
Jadranka Žinić Mijatović je dugogodišnja cirkuska umjetnica i jedna od osnivačica udruge Cirkorama koja se bavi promicanjem suvremene cirkuske umjetnosti kroz edukacije, produkcije, organizacije predstava i performansa te također u ove krajeve dovodi brojne strane umjetnike i umjetnice cirkuske scene ostvarujući suradnje s drugim zemljama. Ove godine je po prvi puta u suradnji s francuskom mrežom kulturnih centara Territories de cirque, platformom Circusnext i međunarodnom mrežom Circostrada u Zagrebu i Splitu organizirana Noć cirkusa (La nuit du Cirque) koja promovira cirkusku umjetnost i pokazuje kakav je cirkus danas. Noć cirkusa održala se od 13. do 15. studenog 2020. u prostoru Pogona Jedinstvo, Močvare i knjižnici Marije Jurić Zagorke.
KP: Što znači biti cirkuski umjetnik ili umjetnica danas?
U Hrvatskoj je prilično drugačije nego u Zapadnoj Europi gdje je suvremeni cirkus puno razvijenija forma koja se razvija posljednjih 40 godina i cirkuski umjetnici imaju svoj status unutar kulture. U Hrvatskoj cirkuski umjetnik ne može postići status na temelju toga što se bavi cirkuskom umjetnošću jer ona kao takva nije zasebno priznata kao izvedbena umjetnost. U okviru same Hrvatske, biti cirkuski umjetnik je zapravo prilično teško, zbog toga što kronično nedostaje prostora za izvedbe, kreacije i treninge. Od petnaestak aktivnih udruga i umjetničkih organizacija koje se bave cirkusom u Hrvatskoj, možda svega dvije ili tri imaju adekvatne prostore i to je zapravo najveći problem. S druge strane, cirkuski umjetnici imaju slobodu koja možda nije baš prisutna u svakoj izvedbenoj umjetnosti. Osim što posjeduju cirkusku tehniku, na čemu se i bazira zvanje cirkuskog umjetnika, oni slobodno koriste elemente iz ostalih izvedbenih i likovnih umjetnosti ili glazbe, dakle nerijetko mogu pristupiti nekakvom multimedijalnom izričaju. To dovodi do vrlo zanimljivih kreacija i to je određena kreativna sloboda za koju mislim da se kod izvedbenih umjetnika često ograničava institucionalnom edukacijom.
KP: Koliko je živa scena u Hrvatskoj?
Scena u Hrvatskoj se zapravo razvija tijekom posljednjih dvadeset godina. Krenulo se s ulice, sa žongliranjem vatrom, da bi se ubrzo nakon toga prešlo i u zatvorene prostore i počelo s treninzima zračnih akrobacija i akrobacija na tlu, u paru ili s više osoba. U vrijeme kada smo počinjali bilo je prilično neobično i impresivno da se pojavi velika grupa ljudi koja radi vatrene performanse. Ovo što imamo danas jest organiziranije i usmjereno na razvoj “scene”. Mladi ljudi se sustavno educiraju i izrastaju u umjetnike koji se zaista žele baviti cirkusom u životu. Dovoljno su hrabri da kažu da će to raditi cijeli život i polako su počeli odlaziti van u Francusku, Belgiju i educirati se na školama, akademijama. Nadamo se da će se i vraćati, pa će podijeliti to znanje s nama i podići svijest da je suvremeni cirkus zapravo umjetnost. Mislim da je scena prilično živa što možemo vidjeti i kroz pozive za rezidencije koje su se održale ove godine, kad se javilo dosta različitih ljudi i grupa. Također to vidimo i kroz ovogodišnju Noć cirkusa gdje smo imali priliku predstaviti domaće umjetnike. Publika je mogla vidjeti da tu zaista postoji suvremeni cirkus i da se radi.
KP: Kako je odjeknula Noć cirkusa? Što se sve moglo vidjeti?
Odjeknulo je iznenađujuće dobro jer u cijeloj situaciji nismo puno očekivali i nismo do zadnjeg trenutka znali hoćemo li ići uživo. Imali smo varijantu da snimimo performanse pa ih poslije emitiramo, ali u zadnji tren, kad smo skužili da se neće postrožiti mjere, rekli smo: “Okej, idemo!” Mogli su se vidjeti domaći performansi i predstave. U Zagrebu se održala izvedba Horror house: Salto mortale te prezentacija rada u nastajanju kolektiva mladih umjetnika iz cijele Hrvatske, Tvar: Utop i ja. Imali smo premijeru Iskrenja, nove predstave Tricycle Traume, i prezentaciju rada u nastajanju nizozemsko-njemačkog umjetnika Kolje Hunecka, koji je tu došao u sklopu Circusnext platforme. Prije toga cijeli događaj je najavljen izložbom fotografija Josipa Bolonića Jože koji prilično dugo prati scenu i napravio je niz jako lijepih fotografija o cirkusu. Imali smo i promociju knjige Noćni cirkus, odnosno razgovor o vezi književnosti i cirkusa. Tu je i zadnja projekcija Kino cirkusa u 2020. na kojoj smo gledali film L’equilibrio del cucchiaino o talijanskom umjetniku Albertu Sforziju. Pokušali smo složiti program za svačiji ukus i mislim da smo uspjeli doći do publike. Super je što smo sve uspjeli realizirati uživo, po propisima i mjerama, a bili smo puni. Imali smo tu sreću, za razliku od ostatka Europe koja je prešla na digitalno. Sljedeće godine nadamo se da će Noć cirkusa rasti, da će biti još više domaćih i stranih performera, i da će se umjetnici moći susresti i komunicirati. Nadamo se da će čak i inozemni programatori moći u boljim uvjetima doći u Hrvatsku i primijetiti mlade ljude koji se ovdje bave cirkusom.