Mreža antifašistkinja Zagreba organizira novi ciklus "CineMAZa" - tematskih filmskih večeri u kojima će se raspravljati o rodnim ulogama i njihovoj reprodukciji na filmu.
pripremila:
Diana MeheikU raljama života (1984.), r. Rajko Grlić. Izvor: IMDb
U naletu događanja koja će obilježiti zagrebačku kulturnu sezonu prije nego što nastupi ljetno zatišje, Mreža antifašistkinja Zagreba (MAZ) u svom prostoru na adresi Pavla Hatza 16 organizira novi blokCineMAZa – filmskih večeri na kojima se kroz filmsku umjetnost analiziraju relevantne društveno-političke teme, a koje se neformalno održavaju još od 2020. godine.
U aktualnom bloku, naslovljenom Filmska umjetnost kroz feminističku prizmu bit će prikazano šest dugometražnih filmova nakon kojih slijede rasprave, a na kraju ciklusa održat će se i filmski kviz. Program je tematski fokusiran na promišljanje “rodnih uloga koje su u današnjem društvu podržane i perpetuirane upravo kroz medijski sadržaj, a pogotovo kroz filmsku umjetnost”, rekao nam jejedan od voditelja CineMAZa Svebor Mihael Jelić. “Zato ljudi često i nesvjesno preuzimaju obrasce ponašanja koje nauče kroz filmove te ih prenose u vlastiti život, odnose i rodne uloge”, dodatno ističe.
Na prvom susretu, 8. lipnja, bio je prikazan film Turist (2014.) redatelja Rubena Östlunda, kada su sudionice_i u raspravi nakon projekcije dekonstruirale patrijarhalnu ideju muškarca kao “glave obitelji” te u iznevjerenoj slici “oca” kao zaštitnika otvorile pitanje trebaju li ustaljene slike muškosti (a tako i onu o idealnoj obiteljskoj strukturi) mijenjati pojedinci ili društvo u cjelini.
Sljedeći susret se održava u nedjelju, 16. lipnja u 19 sati kada će biti prikazan jugoslavenski film Rajka GrlićaU raljama života (1984.), a u raspravi će se analizirati rodni stereotipi i njihova reprodukcija na filmu.
U petak, 21. lipnja, na rasporedu je Peti element (1997.) u režiji Luca Bessona, a tjedan dana nakon, 28. lipnja, raspravi će prethoditi film Korak do slave (2000.) redatelja Camerona Crowea. Zadnja dva susreta su 2. i 5. srpnja kada će biti prikazani filmovi Ljubavni par(1964.) švedske redateljice Mai Zetterling te Živjeti od ljubavi (1973.) Kreše Golika.
Osim osvješćivanja načina i obrazaca kojima filmovi perpetuiraju određenu sliku o rodnim ulogama, cilj programa je, pojašnjava Jelić, da se sudionice_i filmskih večeri upoznaju s feminističkom terminologijom koja će im pomoći u prepoznavanju rodnih stereotipa te usput navodi neke od termina kojima će se baviti. Male gaze ili muški pogled je osmislila filmska teoretičarka i feministica Laura Mulvey, a u vizualnim umjetnostima označava prikaz ženskih likova isključivo kao objekt muške požude. Manic pixie dream girljetermin kojim je filmski kritičar Nathan Rabin opisao arhetip ženskog lika koji je egzotičan, jednodimenzionalan i samodestruktivan, a u filmovima se pojavljuje da bi ispunila emocionalne potrebe glavnog protagonista. Uz to, kako navodi Jelić, nakon projekcija analizirat će se prikazi partnerskih odnosa u odabranim filmovima, s namjerom da se otvori diskusija o reproduktivnim pravima žena kao i o reproduktivnom radu koji je utkan u kapitalizam kao nevidljiv i izrabljivački posao koji najčešće obavljaju žene.
Rasprave će moderirati voditelji projekta Martina Batur (studentica psihologije na Filozofskom fakultetu u Zagrebu) i Svebor Mihael Jelić (student režije na Filmskoj akademiji u Beču). Na zadnjem susretu, 5. srpnja održat će se filmski kviz vezan uz filmove i pojmove koji će biti obrađeni unutar rasprava, a pobjednicama_ima su osigurane nagrade.
Ulaz na sva događanja je slobodan i nije potrebna prethodna prijava. Najave projekcija pratite na MAZ-ovoj Facebook stranici.