Film u raljama feminističke teorije

Mreža antifašistkinja Zagreba organizira novi ciklus "CineMAZa" - tematskih filmskih večeri u kojima će se raspravljati o rodnim ulogama i njihovoj reprodukciji na filmu.

pripremila:
Diana Meheik
U raljama života (1984.), r. Rajko Grlić. Izvor: IMDb

U naletu događanja koja će obilježiti zagrebačku kulturnu sezonu prije nego što nastupi ljetno zatišje, Mreža antifašistkinja Zagreba (MAZ) u svom prostoru na adresi Pavla Hatza 16 organizira novi blok CineMAZa – filmskih večeri na kojima se kroz filmsku umjetnost analiziraju relevantne društveno-političke teme, a koje se neformalno održavaju još od 2020. godine.

U aktualnom bloku, naslovljenom Filmska umjetnost kroz feminističku prizmu bit će prikazano šest dugometražnih filmova nakon kojih slijede rasprave, a na kraju ciklusa održat će se i filmski kviz. Program je tematski fokusiran na promišljanje “rodnih uloga koje su u današnjem društvu podržane i perpetuirane upravo kroz medijski sadržaj, a pogotovo kroz filmsku umjetnost”, rekao nam je jedan od voditelja CineMAZa Svebor Mihael Jelić. “Zato ljudi često i nesvjesno preuzimaju obrasce ponašanja koje nauče kroz filmove te ih prenose u vlastiti život, odnose i rodne uloge”, dodatno ističe.

Na prvom susretu, 8. lipnja, bio je prikazan film Turist (2014.) redatelja Rubena Östlunda, kada su sudionice_i u raspravi nakon projekcije dekonstruirale patrijarhalnu ideju muškarca kao “glave obitelji” te u iznevjerenoj slici “oca” kao zaštitnika otvorile pitanje trebaju li ustaljene slike muškosti (a tako i onu o idealnoj obiteljskoj strukturi) mijenjati pojedinci ili društvo u cjelini.

Sljedeći susret se održava u nedjelju, 16. lipnja u 19 sati kada će biti prikazan jugoslavenski film Rajka Grlića U raljama života (1984.), a u raspravi će se analizirati rodni stereotipi i njihova reprodukcija na filmu. 

U petak, 21. lipnja, na rasporedu je Peti element (1997.) u režiji Luca Bessona, a tjedan dana nakon, 28. lipnja, raspravi će prethoditi film Korak do slave (2000.) redatelja Camerona Crowea. Zadnja dva susreta su 2. i 5. srpnja kada će biti prikazani filmovi Ljubavni par (1964.) švedske redateljice Mai Zetterling te Živjeti od ljubavi (1973.) Kreše Golika

Osim osvješćivanja načina i obrazaca kojima filmovi perpetuiraju određenu sliku o rodnim ulogama, cilj programa je, pojašnjava Jelić, da se sudionice_i filmskih večeri upoznaju s feminističkom terminologijom koja će im pomoći u prepoznavanju rodnih stereotipa te usput navodi neke od termina kojima će se baviti. Male gaze ili muški pogled je osmislila filmska teoretičarka i feministica Laura Mulvey, a u vizualnim umjetnostima označava prikaz ženskih likova isključivo kao objekt muške požude. Manic pixie dream girl je termin kojim je filmski kritičar Nathan Rabin opisao arhetip ženskog lika koji je egzotičan, jednodimenzionalan i samodestruktivan, a u filmovima se pojavljuje da bi ispunila emocionalne potrebe glavnog protagonista. Uz to, kako navodi Jelić, nakon projekcija analizirat će se prikazi partnerskih odnosa u odabranim filmovima, s namjerom da se otvori diskusija o reproduktivnim pravima žena kao i o reproduktivnom radu koji je utkan u kapitalizam kao nevidljiv i izrabljivački posao koji najčešće obavljaju žene. 

Rasprave će moderirati voditelji projekta Martina Batur (studentica psihologije na Filozofskom fakultetu u Zagrebu) i Svebor Mihael Jelić (student režije na Filmskoj akademiji u Beču). Na zadnjem susretu, 5. srpnja održat će se filmski kviz vezan uz filmove i pojmove koji će biti obrađeni unutar rasprava, a pobjednicama_ima su osigurane nagrade.

Ulaz na sva događanja je slobodan i nije potrebna prethodna prijava. Najave projekcija pratite na MAZ-ovoj Facebook stranici

Objavljeno
Objavljeno

Povezano