Izložba Was ist Kunst? – Mirrors of Production, nazvana prema odvojenim serijama radova srpskog umjetnika Dragoljuba Raše Todosijevića i slovenskog kolektiva IRWIN s kraja ’70-ih i početka ’80-ih godina 20. stoljeća, otvorena je od 11. srpnja do 17. kolovoza u galeriji Jaqueline Martins u Sao Paulu. Izložba predstavlja radove istaknutih umjetnika iz Brazila i Evrope. Uz Todosijevića i kolektiva IRWIN, izložba predstavlja radove Dana Perjovschija & Marka Schreibera, Juliusa Kollera, Regine Vater, Viole Yeşiltaç, Huga Canoilasa, Ule Johnsena i Gastãoa de Magalhãesa.
Kustos izložbe Tobi Maier ne nudi odgovor na pitanje “Što je umjetnost?”, već je izložbu zamislio kao svojevrsnu igru koja ukazuje na različite poglede brazilskih i evropskih umjetnika na umjetnost – iz metafizičke, estetske i historijske perspektive, kao i iz institucionalno-kritičkog pogleda na sustav suvremenih umjetničkih galerija i muzeja. Pitanje definiranja umjetnosti oduvijek je privlačilo pažnju svjetske književnosti i filozofije, podsjeća Maier u tekstu kataloga, pozivajući se na autore poput Jean-Paula Sartrea, Arthura C Dantoa, Jeana Baudrillarda…Izložba polazi od raznolikih pitanja – na što se umjetničko djelo odnosi, na što poziva, koje priče nosi…a organizirana je u trenutku u kojem je brazilsko umjetničko tržište doseglo povijesni vrhunac i u kojem se umjetnička djela više ne vrednuju po njihovim estetskim vrijednostima, već se smatraju robom na globalnom tržištu.
Naslov izložbe Was ist Kunst? naziv je serije radova koje su nezavisno jedni od drugih stvorili Todosijević i IRWIN. Todosijević je svojim ciklusom ponudio radikalnu kritiku sustava umjetnosti ’70-ih, a Edinburškom izjavom iz 1975. postavlja pitanje tko sve zarađuje na umjetnosti, nudeći ujedno i odgovor navođenjem svih koji direktno ili indirektno imaju profit od umjetničke produkcije. Jedan pak od najvažnijih projekata IRWIN-a iz ’80-ih – Was ist Kunst? – ciklus je slika temeljen na nizu motiva soc-realizma, agitpropa i slovenske umjetnosti ’60-ih, kao i arhetipske motive grupe Laibach.
Među radovima na izložbi je i nakit Ule Johnsena, umjetnika iz Florijanopolisa, a uključivanje nakita na izložbu suvremene umjetnosti podcrtava pitanje iz naslova. Primijenjena umjetnost, kako navodi Maire, često je bila skrajnuta u diskursu o suvremenoj umjetnosti, unatoč pokušajima njenog uključivanja na 12. Bijenale Sao Paulo 1973. Uvrštavanjem radova primijenjene umjetnosti, postavlja se i pitanje očiglednog elitizma u odnosu na vrstu medija u suvremenoj umjetničkoj produkciji i ujedno podvlači kontekst galerije kao komercijalnog prostora za umjetnost kao robu visoke vrijednosti. Rumunjski umjetnik Dan Perjovschi, u suradnji s južnoafričkim umjetnikom i kompozitorom Markom Schreiberom, predstavlja rad Moj svet (2006), duhoviti prikaz novih i vječnih pitanja (institucionalnih) politika i realnosti, s kojima se umjetnik suočava unutar i izvan izložbenih prostora.
Izložba Was ist Kunst? – Mirrors of Production također je, kao i sve druge izložbe, izraz počasti umjetničkoj produkciji danas kojoj smo, kako ističe Maier, dužni ne samo od trenutka kada je legendarni autor i kustos Seth Siegelaub napisao da će konceptualna umjetnosti reducirati umjetnički svijet na “dvije grupe ljudi: umjetnike i sve ostale”.
Todosijevićeva serija radova Was Ist Kunst?, osim na izložbi u galeriji Jaqueline Martins u Sao Paulu, centar je i istoimene izložbe koja će na jesen biti otvorena u Künstlerhaus u Grazu.
Izvor: SEECult
Objavljeno