

Četvrto izdanje KONTEJNER-ova Device_arta istražuje lik robota u suradnji s češkim, hrvatskim, slovenskim i srpskim umjetnicima.
Device_art trijenalna je medijski usmjerena međunarodna izložba i festival koji se bavi umjetnošću naprava i robotikom. Osmišljen je 2004. godine u organizaciji KONTEJNER | biro suvremene umjetničke prakse, a ovogodišnje izdanje održat će se od 10. do 14. listopada u Studentskom centru.
Sredinom prošloga stoljeća ideja o sprezi umjetnosti i tehnologije postala je izrazito vidljiva u svjetskoj umjetničkoj produkciji i do danas predstavlja neizostavan smjer suvremene umjetnosti. Izložba Device_art kreće od pomalo romantičke ideje o umjetniku-izumitelju koji promišlja društvo u kojem živi, a radi se o komparativnom projektu koji potiče domaće umjetnike na istraživačko bavljenje novim medijima u umjetnosti, kao i njihovo kontekstualiziranje u odnosu na svjetske smjernice. Nakon predstavljanja regionalne (2004.) i kalifornijske novomedijske umjetničke scene (2006.) te japanske inačice koncepta (2009.) u prva tri izdanja, ovogodišnji festival vraća se na europski kontinent kako bi istražio možda najkultniji lik sci-fi pop kulture i kreativne znanstveno-tehnološke scene uopće, lik robota, predstavljajući sci-tech umjetničke produkcije iz Češke, Slovenije, Srbije i Hrvatske.
Budući da je jedna od prvih asocijacija riječi “robot” za mnoge vezana uz Karela Čapeka i njegovu domovinu Češku, KONTEJNER se odlučio vratiti korijenima i provjeriti što nudi suvremena češka umjetnička scena posvećena novim tehnologijama. Češka je device scena dinamična, zanimljiva i zabavna, pa će se djelić te uzbudljive tehno-priče preseliti u Zagreb i predstaviti putem izložbe, robotskih koncerata i glazbenih performansa, radionica hakiranja hrane i elektronskih uređaja, filmskoga programa i okruglog stola. Uz goste iz Češke, na ovogodišnjem se Device_artu ponovno prikazuju i najnovije sci-tech umjetničke produkcije s domaćeg terena, a gosti iz Slovenije i Srbije zajedno s hrvatskim umjetnicima zaokružuju logiku osnovnog komparativnog pristupa koji će tijekom četvrtog Device_arta sagraditi most između češke znanstveno-tehnološke umjetničke prakse i njezinog pandana s ovih prostora.
Teme kojima se ovogodišnje izdanje bavi raznovrsne su kao i forme kojima se komunicira: iako se čini da je najviše koncepata izvedeno u obliku instalacija, oni su međusobno doista posve različiti i kreću se od interaktivnih projekcija, prototipova naprava i objekata do holograma i vaše aktivnosti u proširenoj stvarnosti. Plamena slika naziv je spektakularnog vatrenog performansa Sanele Jahić u sklopu kojeg se doslovno igramo vatrom. Ideja se zasniva na paradoksu taktilnog baratanja ovim primarnim elementom, koristeći ga u stilu akcijskog slikarstva kao boju na platnu. Instalacija Maje Smrekar Active Denial System Error 1.0 zvučni je kinetikon povezan s Active Denial sustavom, istančanim oružjem za nadzor civilnog stanovništva. Umjetnica reaktualizira pitanje nadzora i kontrole, problematizirajući upravo neetičko djelovanje represivnih sustava moći koji pod izlikom zaštite civilnog stanovništva opravdavaju razvoj i uporabu nadzornih sustava i tehnologija. U holografskoj video projekciji Boundary Dorijan Kolundžija istražuje ideju novog utjelovljenja u digitalnom obliku, brišući granicu između stvarnoga i digitalnoga, ljudskosti i tehnologije. Tema tijela i tjelesnosti zanimljiva je i češkom umjetniku Prokopu Bartoníčeku kojeg je globalno, anonimno i masovno zanimanje za pornografiju navelo da se u radu Vibrator usredotoči na užitak i ljepotu jedne osobe. Objekt je povezan s najposjećenijim porno poslužiteljem na svijetu te vibrira i svijetli ovisno o povećanju ili smanjenju broja gledatelja najtraženijih video sekvenci. Seksulani užitak tematska je okosnica i rada Martine Mezak Take a break. Naizgled obična uredska stolica postupno se transformira u uređaj za izazivanje seksulanog uzbuđenja, opremljena je skrivenim pomagalima za poticanje seksulanog doživljaja, od standarnih vibratora i SM opreme do opreme audiovizualnih moždanih stimulatora, a sve s ciljem isključenja iz stvarnosti. Način na koji se u javnom diskursu aspekti djelovanja definiraju kao dopušteni i nedopušteni važan je za rad Medijska stvarnost, televizijsku diverziju gerilske umjetničke skupine Ztohoven koja je provokatorskim ubacivanjem snimki nuklearne eksplozije u nacionalni televizijski program sasvim jasno iskazala vlastiti stav o problematici medijske manipulacije. Umjetnik i haktivist Roman Týc, jedan od mnogobrojnih članova umjetničkog kolektiva Ztohoven, predstavit će dokumentaciju vlastitog projekta Semafori u kojem se na kontroverzan način pozabavio banalnošću konvencija koje nas svakodnevno okružuju tako što je osmislio, proizveo i samostalno instalirao pedesetak uličnih filtera koji su crvene i zelene siluete na praškim semaforima iz standardiziranih likova pretvorili u mnogima sablažnjive, vulgarizirane prizore samoubojica, pijanaca i invalida. Osim izložbe, na ovogodišnjem festivalu moći ćete poslušati i koncert šarenih retro-futurističkih robotskih kreatura izrađenih od odbačenih materijala čiji je tvorac Stanley Povoda te se pridružiti radionicama na kojima ćete naučiti kako samostalno izraditi neobičan DIY instrument, kako su meko kuhana jaja kreativno povezana s tehnologijom USB-sticka te kako izraditi UberGadget od kuhinjskih aparata. Na radionice Sous-vide device hacking radionica, fraAngelico, Napravi svoj UberGadget! Hakiranje kućanskih aparata možete se prijaviti do 11. listopada na mail adresu, no požurite jer broj polaznika je ograničen.
Ulaz na sva događanja je besplatan, a detaljan raspored i sve potrebne informacije možete pronaći ovdje.
Novo izdanje festivala ideju robota prezentira kroz kreativno prožimanje različitih praksa umjetnosti, znanosti i tehnologije, a logiku robota otkriva čak i ondje gdje njegova prisutnost nije sasvim očita. Spajajući tehnologizirane ljude s humanoidnom tehnologijom devicea, robotizirane naprave sa živim organizmima i biološkim zajednicama te interaktivne mašine/sučelja sa samovoljnim uređajima autonomnog djelovanja, Device_art će u znaku robota za tri godine izrasti u svoje sljedeće, peto izdanje, izdanje koje će možda za vas organizirati upravo oni – roboti!
Izvor: KONTEJNER
Objavljeno