
Pripremila: Martina Domladovac
Tematsko polazište ovogodišnjeg Dana D ideja je “otvorenog dizajna”. Specifično, zaintrigirali su nas potencijali primjene načela i filozofije open source kulture i pokreta na različita područja i aspekte dizajnerskog djelovanja. S druge strane, općenito nas zanimaju alternative konvencionalnim pristupima dizajnu i razvoju proizvoda, kao i uobičajenim odnosima i hijerarhijama između autora, korisnika, proizvođača i tržišta. U najosnovnijem smislu, koncept ‘otvorenog dizajna’ razumijemo kao praksu dizajniranja korištenjem slobodnih, javno dostupnih dizajnerskih resursa, alata i informacija, putem kojih se nadalje stvaraju novi, također javno dostupni resursi, ostavljeni svima na daljnje slobodno korištenje i distribuciju. Zanima nas dizajn koji umjesto ekskluzivnosti vrednuje inkluzivnost, zajednicu umjesto imperativa individualnog autorstva, koji briše granicu između dizajnera i korisnika dizajna te stvara nove vrijednosti, nova javna dobra, nove paradigme, temelje za daljnji razvoj i inovaciju ne samo u području dizajnerske struke nego i društva u cjelini.
Koncept open source kulture također je u uskoj vezi s konceptom intelektualnog vlasništva koji se nekritički uzima kao temelj za sve pravne i tehničke mehanizme kojima se priznaje jedinstvenost svakog autorskog rješenja i osigurava od iskorištavanja. Istodobno, ti mehanizmi korisnicima zaklanjaju uvid u unutarnje strukture tih rješenja — alata, procesa i proizvoda koje svakodnevno koriste. Otvoreni dizajn nije nova pojava, već na njoj počivaju povijesni tijekovi inovacije i razvoja. Nov je samo način na koji se takav tip korištenja i diseminacije artikulira i pravno regulira u kontekstu u kojemu je zaštita intelektualnog vlasništva jedna od glavnih pretpostavki suvremenog razvoja.
Ovogodišnji će Dan D otvoreni dizajn postaviti kao polazišnu točku za tematiziranje koncepta otvorenog dizajna u užem kontekstu dizajnerske struke, te unutar šireg društvenog konteksta i procesa otvaranja dizajna. U užem smislu, analizirat će se pravni, teorijski i praktični okviri koncepta otvorenog dizajna te njegov odnos s tržišnim okruženjem. U širem smislu, obrađivat će se otvoreni dizajn kao proces uključivanja korisnika u dizajnerske prakse čime se pomiču granice tehnologija i alata koje koriste, sa širokim spektrom implikacija koje to povlači sa sobom. Istodobno, zanimljivi su karakteristični kolaborativni procesi i metodologije koje nastaju u okviru dizajna otvorenog pristupa te načini na koje doprinose otvaranju dizajna, odnosno njegovoj široj i intenzivnijoj primjeni u drugim područjima. Na primjeru različitih umjetničkih, inženjerskih i dizajnerskih radova otvorit će se niz pitanja i provocirati rasprava iz različitih pozicija i pristupa temi.
Kako otvoreni dizajn doprinosi otvaranju dizajna? U kojim sve svojim aspektima dizajn može biti otvoren? Na koji se način dizajnerska struka transformira kada postaje oslobođena tradicionalne ideje intelektualnog vlasništva? Koje konkretne društvene posljedice otvorenog dizajna pronalazimo u svakodnevnom okruženju? Kako otvoreni dizajn artikulira razvojne tehnološke strategije? Je li korištenje elemenata otvorenog pristupa u tržišno usmjerenom dizajnu nedvosmisleno emancipatorno i progresivno ili se pak radi o preuzimanju pomodnih buzzwordova u komercijalne svrhe?
Tematski izložbeni program prikazat će radove različitih opsega i ambicija koji koriste načela otvorenog dizajna. U diskurzivnom programu poticat ćemo dijalog dizajna s drugim disciplinama, dok ćemo putem radionica lokalne autore upoznati s metodama rada s kakvima se inače mogu susresti tek ponegdje i ponekad, stoji u priopćenju.
Ovogodišnji Dan D održat će se od 10. do 12. lipnja u prostorima Pogona Jedinstvo i kluba Močvara na Savskom nasipu. U sklopu izložbenog programa posjetitelji će imati priliku vidjeti Tematsku izložbu, Izložbu mladih autora, Young Balkan Designers i Izložbu iznenađenja pod pokroviteljstvom Iskona. Prijave projekata za Tematsku izložbu i Izložbu mladih autora, te teorijskih tekstova za diskurzivni program otvorene su za javnost. Od 1. travnja do 10. svibnja rok je u kojem se zaprimaju prijavnice za Tematsku izložbu i Izložbu mladih autora, dok je od 1. travnja do 1. lipnja 2016. godine rok za teorijske članke na zadanu temu. Zainteresirani izlagači mogu se prijaviti putem online prijavnice koja je dostupna na službenoj stranici festivala.
Objavljeno