Slatkoća nasilja

Njujorška MoMA postavlja retrospektivnu izložbu Sanje Iveković i izdaje katalog o nasilju i umjetnosti u bivšoj Jugoslaviji.

ivekovic_cuts

Sweet Violence naslov je prve retrospektivne izložbe Sanje Iveković u SAD-u. Izložbu, koja se otvara 18. prosinca, pripremila je Roxana Marcoci, kustosica odjela za fotografiju u MoMA-i te s više od stotinu foto-kolaža, crteža, video radova i instalacija, projekata, performansa i opsežnom novinskom dokumentacijom, prikazala gotovo četrdesetogodišnju liniju rada zagrebačke umjetnice.

Uz samu izložbu, organiziran je bogati teorijski i umjetnički program. Kako najavljuju organizatori, dugogodišnja suradnica umjetnice, Sonja Pregrad, izvest će znani berlinski performans Sanje Iveković iz 1982. godine Practice Makes a Master, čijoj izvedbi prethodi panel-diskusija i svečano otvorenje izložbe. Tom prilikom u New Yorku o radu Sanje Iveković, kao i o kontekstu njenog stvaranja, govorit će povjesničarke umjetnosti i kustosice Ivana Bago i Antonia Majača iz zagrebačkog Instituta za trajanje, mjesto i varijable [DeLVe], zajedno s kustosom i ravnateljem Muzeja Van Abbe iz Eindhovena Charlesom Escheom, povjesničarkom umjetnosti i kustosicom Bojanom Pejić (čiji  tekst o Sanji Iveković možete pročitati u našoj rubrici U fokusu) i umjetnicom Marthom Rosler. Napomenimo još da će od 12. prosinca u istom muzeju biti organiziran manji program posvećen zagrebačkoj novoj umjetničkoj praksi.    

One koji nisu u mogućnosti posjetiti njujorška događanja, zasigurno će zanimati vijest o raskošnom katalogu koji potpisuju kustosica izložbe Roxana Marcoci i Terry Eagleton. Osim što na dvjestotinjak stranica nudi 270 ilustracija i reprodukcija radova, katalog Sweet Violence okuplja nekoliko analitičkih tekstova o novim umjetnostima u Jugoslaviji, ali  o nasilju kao fenomenu umjetničke preokupacije. Tako će se uz uvodni tekst o samoj izložbi koji je napisao ravnatelj njujorške MoMA-e, Glenn D. Lowry, u publikaciji naći i kustosičin esej Art in Transitional Times, Post-1945, 1968, 1989, and 2000 in the Former Yugoslavia koji tematizira aktualnost rada Sanje Iveković s obzirom na političku zbilju datih trenutaka. Ugledni britanski književni teoretičar Terry Eagleton, povodom Ivekovićkine retrospektive napisao je tekst Culture and Violence, nastavljajući pritom svoja razmišljanja o tragediji i nasilju u umjetnosti iznesena u knjizi Sweet Violence iz 2002. Tekstovi Marcoci i Eagletona bave se kritičkim propitivanjem neo-avangardne umjetnosti u bivšoj Jugoslaviji te oblikuju filozofski kontekst za istraživanje prava žena, političkog aktivizma i kolaborativnih strategija u suvremenoj umjetnosti, stoji u najavi publikacije.  

Ostali teorijski tekstovi o izložbi Sweet Violence, Sanji Iveković, novomedijskim umjetničkim praksam i političkim pitanjima koje rad ove umjetnice postavlja, kao i dodatna dokumentacija i reprodukcije radova zastupljenih na retrospektivi bit će dostupni na posebnoj internetskoj stranici izložbe, no tek po otvorenju 18. prosinca. 

P. N. / MoMA  /  Foto: Sanja Iveković, Osobni rezovi
Objavljeno
Objavljeno

Povezano