Iza zrcalnih pročelja

Knjiga eseja Hansa Magnusa Enzensbergera Nježni monstrum Bruxelles ili Europa lišena suverenosti izlazi u izdanju nakladničke kuće Meandar.

europski_parlament_art_630

Svima su puna usta Europe. Vlada nepovjerenje prema dalekim institucijama u Bruxellesu. Što li to, pita se sve više Europljana, zapravo rade naši – nama uglavnom nepoznati – skrbnici iza zrcalnih pročelja, iza najčešće zatvorenih vrata te s vrlo upitnom legitimnošću? 

U ovom vrlo aktualnom eseju Hans Magnus Enzensberger postavio je sebi zadatak da pridonese informiranju o običajima i pravilima igre s kojima “briselska” Europa želi vladati nama. On to čini lakonski i pronicljivo, informirano i jetko, ali nastojeći biti pravedan, jer monstrum s kojim se suočavamo nije uvijek samo zastrašujući, nego i nježan. No čitatelj ipak mora računati s nuspojavama.

Prema Enzensbergeru Europa se naime našla u projektu bez presedana – prvom nenasilnom obliku postdemokratske vladavine, koja teži ukidanju europske raznolikosti i nametanju režima koji svojim građanima ne polaže račune. Njegova često bizarna i proizvoljna pravila svode se na blago, ali neumoljivo skrbništvo, koje stotinama tisuća stranica smjernica, propisa i uredbi upravlja životima pola milijarde ljudi bez obzira na njihove političke stavove i tradicije. Enzensberger nudi strategiju pristupa ovom suvremenom monstrumu – i nježnom i golemom, i blagonaklonom i prijetećem.

Hans Magnus Enzensberger ugledni je njemački pjesnik, pisac, prevoditelj i urednik, ali i provokativni društveni analitičar te jedan od najzanimljivijih suvremenih europskih političkih mislilaca. Dobitnik je petnaestak prestižnih nagrada, među kojima je i nagrada Sonning za izniman doprinos europskoj kulturi. Enzensbergerova su djela prevedena na više od 40 jezika. Uz pjesme, eseje i kritike pisao je i dokumentarne tekstove, radiodrame, izdavao časopise (Kursbuch, 1965-1975), prevodio i priređivao antologije (Muzej modernog pjesništva, 1960; Dnevnik, 1972). Svjetsku čitanost stekao je prvenstveno pjesmama u kojima montažnim i kolažnim postupkom miješa efektnu metaforiku s esejiziranom kritikom društvenih zbivanja (Obrana vukova, 1957; Pismo za slijepce, 1964; Mauzolej, 1975; Propast Titanika, 1978; Kiosk ,1995; Rebus, 2009).

Izvor: Meandar

Objavljeno
Objavljeno

Povezano