Hip-hop biografija

Mjuzikl Hamilton Lin-Manuela Mirande priča je o rađanju Amerike, ali i priča o rasi, imigraciji i nacionalnom identitetu.

piše:
Martina Domladovac
Hamilton_630FOTO: Lin-Manuel Miranda / Facebook

Piše: Martina Domladovac

Hamilton, broadwayski mjuzikl o Alexanderu Hamiltonu, jednom od utemeljitelja Amerike, postaje sve veća kulturna senzacija, kojeg osim rasprodanih ulaznica i očite popularnosti među publikom, prati i naklonost kritike, potvrđene s rekordnih šesnaest nominacija za nagradu Tony. Za predstavu koja je vrlo brzo stekla kultni status, zaslužan je Lin-Manuel Miranda, glumac, skladatelj, reper i pisac, koji se 2008. godine proslavio mjuziklom In the Heights, za koji je nagrađen Tonyjem za Najbolji originalni mjuzikl. Inspiriran biografijom Alexander Hamilton iz 2004. godine, povjesničara Rona Chernowa, Miranda je napisao knjigu, te glazbu i tekst za mjuzikl.

Hamilton portretira život jednog od utemeljitelja američke države i američkog monetarnog sustava, imigranta s Kariba i vanbračnog sina prostitutke i siromašnog Škota, te njegov doprinos rađanju Amerike. Osim spomenutih šesnaest nominacija za nagradu Tony, mjuzikl je do sada nagrađen Grammyjem za Najbolji kazališni album i Pulitzerovom nagradom za dramu. Osim naklonosti kritike koja je Hamilton već proglasila nacionalnom senzacijom, predstava ruši sve rekorde posjećenosti i u potpunosti je rasprodana do kraja godine, a najskuplje ulaznice od 549 dolara na crnom tržištu postižu i tri puta višu cijenu. Osim neupitnog Mirandinog talenta i odlične izvedbe, popularnost predstave prvenstveno počiva na neobičnom i za Broadway relativno novom pristupu. Osim što se radi o hip-hop mjuziklu, koji također uključuje i pop, rok i džez, Hamilton je upečatljiv i po svojim izvođačima, odnosno rasno miješanoj glumačkoj postavi koja uprizoruje razdoblje američke povijesti do sada uvijek rezervirane isključivo za bijelce. Predstava osim biografske priče, donosi također priču o rasi, imigraciji i nacionalnom identitetu, te podsjeća da većina onih koji su stvorili Ameriku, u njoj nisu rođeni. “Immigrants, we get the job done” (“Imigranti, mi napravimo posao”) glasi jedan od stihova koji izgovaraju Hamilton i Marquis de Lafayette

Predstava je čini se pogodila srž trenutnog stanja američkog društva, što pokazuje izjava predsjednika Obame da je “Hamilton jedino oko čega se on i Dick Chaney slažu.” Hip-hop mjuzikl, sa etnički vrlo raznolikom postavom u kojoj sam Miranda, podrijetlom s Puerto Rica, glumi Hamiltona, dovoljno je moderna i subverzivna da privuče novu, liberalnu publiku, dok je odabir teme dovoljno tradicionalan da zadrži stare, konzervativne bijelce. Ipak, osim hvalospjeva predstava je dobila i pokoju kritiku. Prije svega istaknuto je kako unatoč etničkoj raznolikosti na pozornici, publika u kazalištu nije baš toliko raznolika, a jedan od razloga svakako je cijena ulaznica. Druge kritike odnosile su se na to da Hamilton u potpunosti pada Bechdel-test, kao i da nije povijesno točan. Jednu od većih kritika dala je povjesničarka Lyra Monteiro naglasivši kako unatoč tome što je predstavljena kao rasno progresivna, predstava isključuje povijest Afro-Amerikanaca i njihovu ulogu u Ratu za nezavisnost, te se koncentrira na već dobro poznatu i bezbroj puta “prožvakanu” povijest bijelaca. Osim toga, glamuroznim i povijesno netočnim pristupom umanjuje se uloga Hamiltona kao osobe koja nije posjedovala robove, ali ih je sasvim sigurno koristila, tvrdi Monteiro.

Unatoč tome ne može se zanemariti utjecaj koji predstava već sad ima na popularnu kulturu, ali i društvo općenito, od povećanog interesa za revolucionarnu povijest i Monetarni muzej, do rasta cijena nekretnina u na prostoru nekadašnjeg Hamiltonovog doma. No možda najvažnija je upravo revolucija Broadwaya koji se počeo otvarati novoj glazbi i novim umjetnicima.

Objavljeno
Objavljeno

Povezano