

Program ovogodišnjeg Touch Me festivala predstavljen je na press konferenciji održanoj u ponedjeljak, 27. lipnja u POGON-u u Mislavovoj, a o festivalu su govoril programske selektorice Olga Majcen Linn i Sunčica Ostoić te gosti festivala Barry Schwartz, Dmitry Gelfand i Evelina Domnitch.
Ovogodišnji festivalski program najavila je Olga Majcen Linn ističući kako “bez obzira na to za koju ste se stranu opredijelili – za one koji strahuju od posvemašnjeg uništenja ljudske vrste i svih ostalih vrsta zbog neumjerene potrošnje neobnovljivih energetskih resursa, one koji smatraju da je priroda neuništiva i da čovjek nikada neće izumiti ništa toliko snažno da bi je mogao nadvladati, ili pak za one skeptične, koji vjeruju da je sve stvar propagande i da nema dokaza za ozonske rupe, mogućnost iscrpljivanja svih izvora nafte, pa čak niti za činjenicu da električni automobili doista mogu funkcionirati u prometu i tome slično – među umjetničkim radovima objedinjenim ovim festivalom uočit ćete raznolike pristupe istoj temi: politikama korištenja energije”.
Program obuhvaća 15 radova dvadesetak umjetnika iz niza europskih zemalja od kojih će većina biti predstavljena na skupnoj međunarodnoj izložbi koja će se moći razgledati svakodnevno od 14 do 21 sat u Pogonu Jedinstvo (u nedjelju, 3. srpnja iznimno od 14 do 20). Najzastupljenija na izložbi je podtema hrane kao energije za žive vrste obrađena s raznih gledišta. Najkompleksniji projekt je rad australske skupine Tissue Culture & Art, koja je svojim radom vrlo inteligentno anticipirala raspravu o laboratorijski proizvedenom mesu koje ne bi iziskivalo žrtve. Amy Youngs i Ken Rinaldo radom Farm Fountain omogućuju vrlo zdrav ručak, koji se sastoji od ribe i salate, stvarajući perpetuum mobile u obliku minijaturnog samoodrživog hranidbenog lanca. Na aktivistički način hranom tj. freeganstvom se bavi i dokumentarni film Valentina Thurna, njemačkog redatelja koji u ovom zanimljivom ostvarenju proučava statistike bacanja hrane, posebno se osvrćući na velike supermarkete te sugerira da jedemo otpatke. Britanski umjetnik Andy Gracie u radu Fish, Plant, Rack koristi ribu i biljku uz prisutnost računalno upravljanog robota pokušavajući ustanoviti je li riba sposobna kontrolirati robota koji hrani i zaljeva biljku te je li biljka sposobna komunicirati svoje želje ribi. Fotografije Jasenka Rasola posredno se bave hranom – zimskim vrtovima spontano nastalim na onim površinama urbanog tla nad kojima nitko nema kontrolu. Zanimljivost tog “neurbanog” ponašanja utkanog u tkivo grada svjedoči i o ekonomiji i o ljudskim potrebama.
Osim hranom, umjetnici su se u svojim radovima na najrazličitije načine bavili alternativnim energijama. Američki umjetnik Barry Schwartz svim će posjetiteljima u sklopu festivala prirediti okršaj s električnom energijom: upravljajući (a ponekad i bivajući upravljan) visokonaponskom strujom, Schwartz će predstaviti daleko izravniji tjelesni odnos s električnom energijom nego što je onaj na koji smo navikli. Dvojac Evelina Domnitch i Dmitry Gelfand pak izvode kemijske procese u kojima se pod određenom temperaturom i uz određene kombinacije plinova zvučni valovi mogu izravno pretvoriti u svjetlosne. Ovaj magični rad približava neke svemirske fenomene, poput sunčeve svjetlosti. Slovenski umjetnik Tao G. Vrhovec Sambolec pak tautološki pretvara vjetar u vjetar, stvarajući u zatvorenom prostoru, potpuno artificijelno, efekt izvanjskog vjetra. Pariška skupina HeHe predstavit će jedan od svojih radova u kojima stavlja ekološki upitnik na industrijsku proizvodnju, istovremeno stvarajući prekrasne urbane slike fluorescentnih boja. U sklopu Touch Me Festivala autori će video dokumentacijom predstaviti svoj rad Nuage Vert, dok će istoimeni peformans biti izveden u Zagrebu u prosincu ove godine. mischer’traxler uživanje u kavi, odnosno njenoj suvremenoj inačici Nespressu, pretvorili su u pogon, dok su Ines Krasić i Ivan Nikolić Lesh limunima upogonili eksperimentalnu računalnu poeziju. Dubravko Kuhta Tesla omogućio je ljudima da pretvore svoj nožni rad u električnu energiju, a u svom performansu Bojan Gagić i Miodrag Gladović svjetlosnu energiju prevode u zvuk. Posljednji rad u sklopu izložbe nastoji anticipirati ljudsku poziciju u bliskoj budućnosti. Projekt Marije Knezić optimistički je orijentiran prema traženju rješenja. Ako se opasnost od zračenja poveća do 2050. godine, Marija predviđa novi kozmetički proizvod – flaster koji će ukloniti sve posljedice i vratiti nam energiju.
Pored izložbe, Touch Me Festival uključuje i jednodnevnu konferenciju koju je najavila Sunčica Ostoić. Konferencija će predstaviti jedinstvene primjere i prakse vezane uz temu energije u suvremenoj umjetnosti, dizajnu, znanosti i aktivizmu, a održat će se 30. lipnja u Zagrebačkom plesnom centru. Pojam “energija” nipošto nije jednoznačan, a i razlikuje se unutar humanističkih i prirodnih disciplina te u svakodnevnoj upotrebi, pa će tako konferencija obuhvatiti određene aspekte tog pojma. Predstavljajući jedinstvene primjere i prakse vezane uz temu energije u suvremenoj umjetnosti, dizajnu, znanosti i aktivizmu, konferencija će se s jedne strane baviti energijom kao resursom i s time povezanim alternativama i ekološkim temama. Sudionici prvog panela naslovljenog Preplavljeni energijom, Dražen Šimleša, Albert Genter, Daniel Rodik i Marko Strpić govorit će o energetskoj efikasnosti, geotermalnoj energiji, recikliranom imanju Vukomerić te anarhizmu i praksi. Drugi panel pod nazivom Energizirana umjetnost bavit će se energijom i suvremenim umjetničkim praksama: materijalnošću, otvorenim procesima, ekotopijama. Sudionici panela bit će Mónica Bello Bugallo, Barry Schwartz, Evelina Domnitch i Dmitry Gelfand, mischer’traxler, Andy Gracie.
Kao i prethodnih godina, festival prati publikacija koja donosi niz eseja koji imaju namjeru obuhvatiti dio heterogenog niza mogućih upotreba, kao i povijesne transformacije shvaćanja i važnosti pojma energije. U zborniku su između ostalih objavljni tekstovi Slavoja Žižeka, Manuela De Lande, Reze Negarestanija, Dražena Šimleše i Melentia Pandilovskog.