Demistificirana stručnost

Iako se ministrica Obuljen Koržinek javno hvali natječajima financiranim iz Europskog socijalnog fonda, Ministarstvo kulture pokazuje se kao nepouzdan provoditelj.

mink_sara_pukanic_630_6_0_2 FOTO: Sara Pukanić / Kulturpunkt.hr

Piše: Lujo Parežanin

Iako je reputacija ministrice kulture Nine Obuljen Koržinek izgrađena upravo na imidžu sposobne eurobirokratske stručnjakinje, dosadašnji tijek njezina mandata kao da je upregnut u osporavanje takve slike, spotičući se, između ostalog, i o provedbe natječaja kojima se ministrica inače javno hvali kao svojim postignućima. Poseban problem njeno ministarstvo ima upravo s europskim sredstvima na koja se, uslijed nikakvoga proračunskog izdavanja za kulturu, financiranje kulturnog sektora sve više preusmjerava, signalizirajući vrlo jasno opseg u kojem država želi na sebe preuzeti odgovornost za razvoj kulture.

Na dramatične razmjere štete koju nekompetencija nove garniture u Ministarstvu proizvodi nedavno je ukazao portal Bilten.org izvijestivši da je prema rebalansu proračuna za 2017. godinu “udio Ministarstva kulture smanjen za preko 87 milijuna kuna, uglavnom zbog nerealiziranih sredstava Europskog socijalnog fonda (8,9 milijuna) i Europskog fonda za regionalni razvoj (74 milijuna)”. No stvari, izgleda, ne stoje znatno bolje ni kada se Ministarstvo odluči realizirati dio navedenih sredstava, a posebno se to, izgleda, odnosi na natječaje koji se financiraju iz sredstava Europskog socijalnog fonda.

Među njima je zadnjih tjedana posebno sporan natječaj namijenjen medijima zajednice – osim što je ministrica već višekratno prekršila obećanje o njegovu raspisivanju, čini se da postoje brojni problematični aspekti definiranja njegovih osnovnih parametara. Neprimjerenost i netransparentnost procedure dovela je i do reakcije predsjednika Hrvatskog novinarskog društva Saše Lekovića koji je bio pozvan sudjelovati u radnoj skupini za uspostavu kriterija za dodjelu sredstava. U izjavi za portal Lupiga.com Leković pojašnjava da je rad radne skupine obustavljen već nakon prvih dvaju sastanaka na kojima nisu utvrđeni ni kriteriji njezina djelovanja. Uzevši u obzir nejasnoće oko adresata natječaja – po svemu sudeći, on će služiti upumpavanju novaca u lokalne komercijalne medije – može se zaključiti da je svaka razina uspostave ovog natječaja zasad obilježena organizacijskim i komunikacijskim propustima nadležnih.

Zanimljivo je da se ministrica u obrani od prozivki vezanih za natječaj za medije zajednice više puta javno pozivala na činjenicu da je Ministarstvo kulture u njenom mandatu konačno raspisalo dva od četiri natječaja iz Europskog socijalnog fonda, kojima pripada i ovaj “medijski”. U međuvremenu je – 30. studenog – raspisan i treći, Kultura u centru – potpora razvoju javno-civilnog partnerstva u kulturi, pa bi se dalo zaključiti da je Ministarstvo financiranju kulture iz europskih fondova konačno pristupilo efikasno.

No dok se pozivi redaju, od rezultata za sada – ništa. Posebno je to sporno u slučaju natječaja Umjetnost i kultura za mlade, koji je raspisan još u – prosincu 2016. godine! Nakon višestrukog pomicanja roka za prijavu od 28. veljače do 21. travnja., na rezultate se čeka već osam mjeseci, bez jasnog odgovora kada bi se to moglo desiti.

Problem, dakako, nije u pukom pomicanju datuma eventualnog dobitka sredstava, nego i u tome da su prijavitelji svoje aktivnosti tempirali prema okvirnim rokovima koje su im sâmi provoditelji sugerirali. Doznajemo tako da je na pripremnim radionicama prijaviteljima rečeno da se potpisivanje projekata može očekivati u rujnu, a isti podatak naveden je i u objavljenim službenim odgovorima Ministarstva kulture na upite vezane za Umjetnost i kulturu za mlade. Na potpuno logično pitanje kako da prijavitelji definiraju razdoblje provedbe projekata kada nigdje u natječajnoj dokumentaciji nije naveden datum objave rezultata, službenici Ministarstva odgovaraju da se ugovaranje “okvirno očekuje u kolovozu/rujnu 2017. godine”.

Problem je, dakle, dvostruk – niti je Ministarstvo kulture u natječajnoj dokumentaciji jasno navelo rok za objavu rezultata, niti je naknadne službene informacije približno ispoštovalo. Neobjašnjivim se kašnjenjem u slučaju Umjetnosti i kulture za mlade tako potencijalno ugrožava ili ograničava provedivost projekata eventualnih dobitnika sredstava, onemogućujući nezavisnokulturnim akterima da i ono malo sredstava što bude bačeno u njihovom smjeru iskoriste na zamišljeni način.

Nažalost, ni na traženje najbanalnije informacije poput okvirnog datuma objave rezultata nije lako dobiti odgovor od Ministarstva kulture. Na naš upit mailom do trenutka objave ovog članka nismo dobili povratnu informaciju, a nešto se susretljivijom pokazala Nacionalna zaklada za razvoj civilnog društva koja nas je kao posredničko tijelo razine 2 u slučaju ovog natječaja informirala kako je “za očekivati” da ćemo “o rezultatima natječaja uskoro biti obaviješteni”.

U međuvremenu, udrugama u kulturi pokazano je da ih ni novi priljev sredstava neće poštedjeti nesigurnosti koje (ne)djelovanje Ministarstva kulture strukturno amplificira. Netransparentnost kriterija i procedure, kašnjenja onkraj svakog razumljivog roka, “propadanje” europskih sredstava, ministričino kršenje vlastitih obećanja – sve ovo govori da ministričin trud da svoj mandat prikaže kao razdoblje kada se stvari u kulturi konačno pokreću prikriva stvarno stanje stvari. U tom smislu, ministrici Obuljen Koržinek se bar možemo zahvaliti na efikasnom demistificiranju besmislene figure birokratskog stručnjaka za kulturu.

Ovaj članak objavljen je u sklopu projekta Zamagljene slike budućnosti koji je sufinanciran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.

Objavljeno
Objavljeno

Povezano