Kreativni potencijal otoka

četvrtak, 18.08.2016. - subota, 20.08.2016.
jelsa_dalmacijavino_630 Vinarija Dalmacijavino, Jelsa / FOTO: Zdravko Krasić

Kaunas Biennale iz Litve, Lab 852 iz Zagreba, Muzej Općine Jelsa i Održivi otok iz Jelse, predstavit će od 19. do 21. kolovoza u Jelsi na Hvaru rezultate suradnje u sklopu EU projekta Umreženi susreti. Izložbe, performansi, diskusije i stručno vođene šetnje, imaju za clij pokazati kreativne potencijale malih otočnih mjesta koja često ostaju izvan obuhvata suvremene kulturne produkcije.

Zgrada vinarije Dalmacijavina u Jelsi sagrađena je 1960. Godine. Zgradu je projektirao arhitekt Stanko Fabris. Nešto ranije, gradila se i Fabrisova vinarija Dalmacijavina u Starigradu, koja je zajedno s jelšanskom činila poduzeće “Hvarske vinarije”. Zbog geografskog položaja, u starigradskoj se vinariji proizvodilo uglavnom bijelo, a u jelšanskoj crno vino, čuveni hvarski plavac. U najboljim godinama, kada su “Hvarske vinarije” zapošljavale 80 radnika i imale distribucijsku mrežu u cijeloj bivšoj Jugoslaviji, jelšanska je vinarija radila sa punim kapacitetom (250 vagona). Danas ove dvije vinarije imaju ukupno 5 zaposlenika, a proizvodnja je u potpunosti stala, ali vinarija još uvijek odiše mirisom plavca i čarolijom Fabrisove arhitekture, a sa zidova prostorija za marendu smiješe se ljepotice sa Dalmacijavino kalendara. Vlasnik Dalmacijavina odnedavno je tvrtka Oštrc. U vremenskom procijepu između prestanka upotrebe i nove upotrebe, vinarija Dalmacijavina u Jelsi od 19. do 21. kolovoza 2016. otvara vrata umjetnicima i posjetiteljima te postaje poligon za igru, pričanje priča i oživljavanje sjećanja. Kustos izložbe je Damir Gamulin Gamba, a stručni suradnici su Ivica Gabelić (vinarstvo), Zdravko Krasić (arhitektura), Latica Mladina i Marija Roth (psihologija), Maja Vukić (zavičajna zbirka – Knjižnica i čitaonica Jelsa).

Hairy Hairy Mouth, predstava nastala u koprodukciji hrvatske tvrtke Lab 852 i Kaunas Bienalea iz Litve, u šest činova istražuje period propadanja tekstilne industrije Kaunasa od 1960. do 1998. godine i njenu transformaciju iz gigantskih tvorničkih postrojenja u male pletačke zadruge razasute po privatnim stanovima, podrumima i garažama. Osobni narativi radnica koje u vlastitom tijelu iznose pređu iz tvornica, kako bi se prehranile preradom i preprodajom u vlastitom aranžmanu, ispričani su kroz likove silikonskih figurica koje zadivljujućom vještinom animira umjetnica Aukse Petrulienė iz Psilicone Theatra. Glazbu za predstavu koja je na programu 20. kolovoza u Ljetnom kinu potpisuje i uživo izvodi grupa CHUI.

Kako stvaramo i interpretiramo veze između objekta i konteksta i na koje načine donosimo estetske sudove o vrijednosti javnog prostora i objekata postavljenih u isti? Kako umjetnost i arhitektura doprinose kvaliteti javnih prostora i života onih koji ih koriste? Diskusija Umjetnost u javnom prostoru održava se 21. kolovoza, a okupit će međunarodne stručnjake iz područja umjetnosti i arhitekture kako bi u strukturiranom dijalogu sa javnošću rasvijetlili temu kroz konkretne primjere: od šire strateške perspektive planiranja i oblikovanja javnog prostora, preko cjelovitih umjetničkih koncepata, do pojedinačnih rješenja – točaka u prostoru. Posebne gošće diskusije su Virginija Vitkiene, direktorica Kaunas Biennalea i projekta Kaunas 2022 i njena najbliža suradnica, krtitičarka umjetnosti i kulturna menadžerica Anna Čižauskiene.

Stručno vođene šetnje uz umjetnost i vino Jelsa Contemporary nudi svježu perspektivu Jelse povezujući umjetnost i vino u šetnju uz stručno vodstvo kustosice Muzeja Općine Jelsa, Marije Plenković. Znatiželjni šetaći će otkriti skrivene bisere suvremene umjetnosti koji su pronašli svoj trajni ili privremeni dom u Jelsi, upoznati se s radom međunarodno priznatih umjetnika, posjetiti vinoteke i podrume ponajboljih hvarskih vinara i kušati njihova vina selektirana za ovu prigodu. Šetnje se održavaju svaki dan od 19. do 21. kolovoza

Umreženi susreti naziv je projekta europske kulturne suradnje u trajanju od svibnja 2015. do prosinca 2016. godine. Projekt analizira načine komunikacije relevantne u postojećoj tehnološkoj, društvenoj i kulturnoj stvanosti. Tijekom protekla dva desetljeća izravni susreti su zamijenjeni virtualnim chatovima, anonimnim komentarima, e-poštom, izvještajima i sintetičkim kompjuterskim jezikom lišenim uvida o osjećajima i namjerama onih koji se nalaze iza ekrana. Glavni cilj projekta je stvoriti situacije i mjesta za ljudske susrete kako bi se ova tiha digitalna komunikacija obogatila glasovima, zvukovima, zajedničkom kreativnošću, ekperimentima i izražavanjem kroz sudjelovanje u izložbama, performansima, zvučnim instalacijama, radionicama, rezidencijama i aktivnostima u zajednici. Poseban cilj je revitalizacija sjećanja u svrhu boljeg korištenja nasljeđenih procesa i objekata. 

Voditelj projekta je Kaunas Bienale (Litva), najznačajniji festival suvremene umjetnosti u baltičkim zemljama, osnovan pred dvadeset godina inicijativom lokalnih umjetnika i kustosa s namjerom da podrži transformaciju grada iz središta posrnule tekstilne industrije u središte umjetnosti i kreativnosti. Glavni kustos ovogodišnjeg jubilarnog izdanja je Nicolas Bourriaud, ugledni francuski teoretičar, kritičar i povjesničar umjetnosti, a poseban fokus je na području glazbe i zvuka. Partnerske organizacije u projektu su talijanski Arte&Arte, britanski Crafts Council i hrvatski Lab 852. Lokalni partneri su Muzej Grada Šibenika, Muzej Općine Jelsa, Održivi Otok i OŠ Izidor Kršnjavi (Zagreb).

LAB 852 je u sklopu dosadašnjih projektnih aktivnosti u koprodukciji s partnerima proizveo ukupno šest novih radova hrvatskih umjetnika iz područja tekstila, zvuka, arhitekture, svijetla i glazbe. Umjetnici su u rujnu i listopadu 2015. boravilI u Kaunasu gdje su prezentirali nove produkcije na Kaunas Bienaleu. Nastavak projektnih aktivnosti u 2016. predviđa recipročnu kontekstualizaciju i prezentaciju projekta u Hrvatskoj (Zagreb, Šibenik, Jelsa/Hvar).

Kustosica projekta Umreženi susreti u Hrvatskoj je Karmen Krasić Kožul.


Povezano