Sanja Iveković: Nada Dimić File 2023

Zagreb, Tehnički muzej
petak, 12.05.2023. - petak, 30.06.2023.
Iz tvornice Nada Dimić

U petak, 12. svibnja u 19 sati, otvara se izložba Nada Dimić File 2023 / Nada Dimić – rekonstrukcija industrijskog nasljeđa. Izložba je smještena u velikoj izložbenoj dvorani Tehničkog muzeja Nikola Tesla, a sklopu otvorenja održat će se remake performansa Sanje Iveković Repetitio est mater (1998). Izložba je posvećena Nadi Dimić – osobi i istoimenoj tvornici. Sastoji od dvije cjeline: Sanja Iveković: Nada Dimić File 2023 i Nada Dimić – rekonstrukcija industrijskog nasljeđa

Godine 1998. Sanja Iveković započinje umjetnički projekt Nada Dimić File kojim povezuje narodnu heroinu Nadu Dimić, u to vrijeme već izbrisanu iz javnog prostora grada (Zagreba), kao i jednu od najuspješnijih tvornica trikotaže i pozamanterije u socijalističkoj Jugoslaviji koja je do privatizacije 1993. nosila njezino ime, a 1998. bila je pred zatvaranjem. Povezivanje narodne heroine i tvornice ukazuje na dva djelomično usporedna, a svakako komplementarna procesa koja su obilježila 1990-e u Hrvatskoj – brisanje antifašističkog nasljeđa i gašenje industrije, socijalističkog nositelja gospodarskog i društvenog napretka.

Cjelina Sanja Iveković: Nada Dimić File 2023 objedinjuje umjetničke radove Sanje Iveković vezane uz Nadu Dimić (osobu i tvornicu) – od Nade Dimić iz ciklusa Gen XX (1997 – 2001), koji reafirmira antifašističku baštinu usmjeravajući pažnju na žene, sudionice antifašističke borbe, preko dokumentacije performansa Repetitio est mater (Galerija Otok, Dubrovnik, 1998) s kojim započinje projekt Nada Dimić File, dokumentacije umjetničke intervencije Nada Dimić S.O.S. (2000), do instalacije koja uključuje maketu tvornice, tvorničke predmete i Timeline, rad u nastajanju, koji je od posljednjeg izlaganja (2016) dopunjen recentnim dokumentarnim materijalom. U sklopu ove izložbe radovi su prvi put objedinjeni u zasebnu cjelinu te daju pregled umjetničina dugogodišnjeg bavljenja tom temom. Njihovo izmještanje iz uobičajenog konteksta umjetničkih muzeja i galerija u Tehnički muzej Nikola Tesla, čija je povijest usko povezana s industrijom, a danas ima bitnu ulogu u istraživanju i očuvanju industrijskog nasljeđa, daje dodatnu dimenziju njihovu čitanju i apostrofira razmjere (i posljedice) društvenih, ekonomskih i političkih promjena u Hrvatskoj nakon 1990-ih.

Druga, manja cjelina, Nada Dimić – rekonstrukcija industrijskog nasljeđa, pokušaj je rekonstrukcije povijesti i rada tvornice Nada Dimić na temelju sačuvanih pisanih izvora (tvornički bilteni iz 1960-ih, arhivski materijali vezani uz tvornicu, novinski članci). Ova cjelina također predstavlja skromne fizičke ostatke tvornice rasute po javnim ustanovama i privatnim kolekcijama: tvorničke biltene (NSK), izbor fotografija snimljenih u tvorničkim pogonima 1950-ih i početkom 1960-ih (HDA), bistu Nade Dimić pohranjenu u Muzeju Grada Zagreba i reklamne kataloge iz privatnih kolekcija. Izlaganjem “ostataka ostataka” tvornice Nada Dimić upozorava se na, još uvijek, zapostavljeno industrijsko nasljeđe socijalizma, njegovu poziciju disonantnog nasljeđa, odnosno nasljeđa koje izaziva oprečne reakcije društva, što pridonosi njegovu propadanju, te se problematiziraju mogućnosti istraživanja i muzealizacije baštine čiji su fizički ostaci u potpunosti ili većim dijelom izgubljeni.


Povezano