Autentičan imaginarni univerzum

četvrtak, 21.12.2017. - subota, 27.01.2018.
mangelos_martina_kontosic_630 FOTO: Martina Kontošić / Kulturpunkt.hr

Od 22. prosinca 2017. do 28. siječnja 2018. u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu na prvom katu stalnog postava Muzeja Zbirka u pokretu predstavljena je izložba odabranih stranica stripa Mangelos Vol 1  Ivane Armanini i Marka Goluba.

Strip Mangelos vol. 1 izložbena je verzija istoimenog albuma koji se bavi životom i djelom Dimitrija Bašičevića Mangelosa. Osnovna narativna struktura stripa zasnovana je na nekoliko izvornih Mangelosovih tekstova – Manifestu manifestah, Šidskom manifestu, Bitci za plemenitost (iz nostories) i intervjuu koji je s njim 1982. vodio Mladen Stilinović – no unutar te inicijalno postavljene strukture autori su ugradili i brojne druge biografske i umjetničke referencije u kojima se isprepliću stvarnost i fikcija, teorija i umjetnička praksa, dokumentarna građa, interpretacija i mašta. Strip u tom smislu ne funkcionira kao konvencionalna biografska forma, ne prepričava život i umjetnički rad Dimitrija Bašičevića Mangelosa, ne objašnjava ga niti ga oponaša, nego ulazi u dijalog s njim, prihvaćajući sve njegove kontradikcije i rekreirajući od njegovih fragmenata jedan autentičan imaginarni univerzum.

Dijelovi albuma Mangelos vol. 1 postavljeni su uz Mangelosove izvorne radove u cjelini projekt i sudbina – pokraj radova protokonceptualne grupe Gorgona, čiji je Bašičević bio član. Stripovskim su sekvencijama pridruženi katalozi, pozivnice, plakati i građa iz knjižnice MSU-a te iz Dokumentacijskog i informacijskog odjela i arhiva Tošo Dabac. Izložena građa nastoji barem djelomično ukazati i na njegovu kustosku aktivnost – koja se u kasnijem razdoblju nerijetko isprepliće s umjetničkom – te na sudjelovanje u neformalnim umjetničkim organizacijama poput Radne zajednice umjetnika podroom. kroz jezik stripa koji je na granici biografskog te uz pomoć efemerne građe i dokumenata što svjedoče o dijelu njegove kritičarske i kustoske biografije, izložbom se želimo prisjetiti Mangelosa ne samo kao umjetnika i kritičara nego i kao dugogodišnjeg kulturnog radnika koji je ostavio izniman, još uvijek nedovoljno vidljiv trag u muzeju suvremene umjetnosti, instituciji u kojoj je radio i na likovnoj sceni koju je stvarao.


Povezano