Alma Gačanin: Personal Best

Vodnjan, Apoteka
subota, 23.09.2023. - petak, 20.10.2023.

U subotu, 23. rujna u 19 sati, umjetnička organizacija Apoteka – prostor za suvremenu umjetnost organizira otvorenje izložbe Personal Best umjetnice Alme Gačanin.

“Radovi Alme Gačanin mogu se čitati kao svojevrstan dnevnik, i to prije svega dnevnik rada. Kako sama u svojoj biografiji redovito ističe, Alma živi i radi kao umjetnica, bez obzira na posao koji u datom trenutku obavlja. Je li to zaobilazni način da se kaže da se od umjetnosti ne živi, da se za život obično radi neki drugi posao? Eufemizam? Nastali u relativno dugom luku, od 2018. do jučer, radovi tako reflektiraju razne njezine proizvodne pozicije: od stanovanja u roditeljskom domu, ‘gdje mi je bio omogućen vrhunski self care, život bubrega u loju, preko osamostaljivanja, morala sam sve to da pokvarim i otisnem se u svijet avantura tj. prekarijata (Ovo bi moja mama rekla!)’, i prihvaćanja raznih privremenih poslova, poput onoga stjuardese, sve do rezidencijalnog boravka u jednom od centara svijeta umjetnosti, New Yorku. Iako dnevnički, radovi ipak nisu intimističkog karaktera, oni su više na tragu onoga što Annie Ernaux naziva auto-socio-fikcijom: priča o sebi kroz nužnu društvenu optiku. Stoga oni zrcale kontekste u kojima nastaju, više nego samu autoricu. Ona je, uostalom, ionako neprepoznatljiva.

Izložba predstavlja radove nastale posljednjih pet godina, u relativno dugom periodu, ali kratke produkcije, brzopotezno, kao što je uobičajeno za dnevničke bilješke. Na najnovijima, onim nastalima na njujorškoj rezidenciji, primjećujemo: imperijalizam, vojno-industrijski kompleks, simbole MAGA-patriotizma. Ni sama tehnika u njezinim radovima nije nedužna. Akvarel, znamo iz feminističke intervencije u povijesti umjetnosti, obilježen je kao ‘ženska tehnika’, brza, kojoj ne trebaju veliki formati i ateljerski uvjeti, koja može nastajati u malim prostorima, najčešće u kućnoj varijanti i paralelno uz obavljanje socijalno reproduktivnoga rada, kao umjetnicama nekad jedina dostupna tehnika. 

Na Alminim radovima srećemo čudovišna bića, polu-ženu polu-životinju, nekad bez svih udova, nekad s više ruku i nogu, često s repom. Ta queer bića hodaju četveronoške, a znaju i na rukama, uvijek imaju snažne mišiće, kandže i dlakave noge. Pretjerana, pomalo jezovita, ali u osnovi smiješna. Humor je bitan element Alminoga rada, njezina središnja strategija, ‘jer je jako važan za drugarstvo i feminizam pa tako i za moj rad kroz koji komuniciram širok spektar ideja koje proizlaze iz svakodnevnih borbi’. Pa ipak, ne možemo se oteti dojmu groteske, ambivalentnosti između komedije i horora, stvarnog i fanstastičnog. Gledamo li svijet okrenut naopačke ili zastrašujuću stvarnost? ‘U nekom trenutku sam prepoznala svoj alter ego u crtežima koji sam nazvala Djevina, i shvatila da na taj način prisvajam slobodu stalno i iznova’.

Okretanje uvriježenih predožbi naglavačke, groteskno povezivanje raznorodnoga pa i proturječnoga u središtu su Alminoga umjetničkog postupka. Čudovišna bića, Djevina, Alma, Kentaurica ostavljaju na nas kontradiktorne dojmove: tješe kad se prepoznajemo u nekim situacijama, tjeraju na smijeh, ali ne bez određene zebnje. Okretanje svijeta naglavačke za posljedicu ima i okretanje odnosa moći, kratko i imaginarno, ali dovoljno da nas podsjeti da je povijest potčinjavanja, otuđenja, discipliniranja bila i povijest strašnih otpora”, piše Vesna Vuković.

Alma Gačanin (Sarajevo, 1988.) živi i radi kao umjetnica, bez obzira na posao koji obavlja u datom trenutku. Master u edukaciji likovnih umjetnosti stekla je na Akademiji likovnih umjetnosti u Sarajevu na Nastavničkom odsjeku. Bavi se crtežom, fotografijom, videom i performansom. Dobitnica je nagrade za najbolju_eg umjetnicu_ka u BiH, ZVONO 2022. Predstavljala je BiH na Bijenalu mladih Europe i Mediterana u Milanu 2015. Njezin se rad temelji na istraživanju specifičnosti rada i prekarnosti pojedinih zanimanja, a posebno je zanima pozicija žene u kapitalizmu i rodna podjela rada. Feministkinja je u privatnom životu i u ulogama koje igra kao umjetnica-radnica. Piše poeziju i objavljuje u časopisima, zbornicima i na internet portalima u BiH i regiji.

Alma Gačanin u Apoteci izlaže u sklopu programske jedinice Otvoreni termin 2023, otvorenog javnog poziva za izlaganje, kojeg Apoteka provodi u želji za stvaranjem novih mogućnosti za izlaganje, realizacijom programa, otvorenog za različite umjetničke medije, pozicije i prakse. Otvoreni termin usmjeren je svim zainteresiranim umjetnicima i kustosima, povjesničarima umjetnosti, posebno mlađoj generaciji i lokalnim umjetnicima, te studentima likovnih akademija, kako bi u okviru programa Apoteke mogli upoznati, pratiti i javno predstaviti njihov rad. Ovom gestom Apoteka želi postati otvoreni prostor i pružiti podršku mladim umjetnicima za izlaganje te produkciju rada i izložbe. Na taj se način umjetnicima, umjetničkim projektima i ostalim sudionicima omogućava i osigurava u nedostatku financijskih i prostornih uvjeta adekvatna financijska i tehnička podrška.


Povezano