Seminar za pristupačnu budućnost

online
utorak, 17.12.2024. - petak, 20.12.2024.
Opis slike: Vizual za događaj pod nazivom "Seminar za pristupačnu budućnost". Pozadina se sastoji od dijagonalnih plavih i ružičastih pruga. Dizajn uključuje ružičasti tekst na živopisnoj pozadini s nazivom događanja i ostalim detaljima, poput datuma i predavača.

Serija online predavanja

Utorak i petak, 17. i 20. prosinac, 18 – 20 sati

___

Informacije o pristupačnosti

___

Serija predavanja Seminar za pristupačnu budućnost predstavit će niz kreativnih i praktičnih pristupa koji umjetnost i kulturu čine inkluzivnijima za stvaratelje_ice i publiku s invaliditetom. Seminar razmatra kako pristupačnost može transformirati sudjelovanje u kulturi, osnažiti marginalizirane zajednice i potaknuti sustavne promjene u svijetu koji je oblikovan isključujućim kriterijima. Stavljajući naglasak na perspektive praktičarki i praktičara koji djeluju na sjecištu kreativnosti, aktivizma i inkluzije, program ima za cilj potaknuti dijalog i iznijeti konkretne ideje za izgradnju inkluzivnijeg kulturnog krajolika.

Seminar za pristupačnu budućnost organiziraju udruge Kurziv (nakladnik Kulturpunkta) i SCCA-Ljubljana, a program će okupiti praktičare i praktičarke, stručnjakinje i stručnjake čiji rad nadilazi prepreke i promiče pristupačnost u kulturi.

Program uključuje dva međusobno isprepletena tematska pristupa. Prvi istražuje kreativne i umjetničke poglede na pristupačnost. Saša Asentić, izvedbeni umjetnik, kulturni radnik i osnivač organizacije Per.Art (Novi Sad), pružit će uvid u istraživački projekt kojim kritički reinterpretira povijest plesa kroz prizmu invaliditeta, koristeći sjećanje i rekonstrukciju kao metode otpora. Nataša Antulov, Nataša Bačić i Mila Čuljak, koordinatorice projekta Peti ansambl (Rijeka), predstavit će dugoročni umjetnički angažman ansambla među mladima s invaliditetom i govoriti o tome kako inkluzivno kazalište može transformirati kulturne institucije i smanjiti društvene nejednakosti.

Drugi tematski pristup nudi praktične, “know-how” perspektive o pristupačnosti. Saša Lesjak, vodeća stručnjakinja za Easy Read (lako razumljive materijale) s Instituta RISA (Slovenj Gradec), prikazat će njihove primjene u umjetnosti i kulturi, fokusirajući se na to kako učiniti kompleksne kulturne sadržaje dostupnima osobama s različitim poteškoćama i svima koji imaju koristi od jednostavnije komunikacije. Maja Ogrizović, voditeljica projekata Film svima i Kultura svima (Rijeka), govorit će o važnosti promicanja inkluzivnih praksi i dostupnosti umjetnosti i kulture, kao i o praktičnoj strani prilagodbe različitih vrsta kulturnog sadržaja potrebama osoba s invaliditetom.

Detaljnije opise predavanja i biografije sudionica i sudionika potražite u nastavku.

___

Program je besplatan. Održat će se na engleskom jeziku putem platforme Zoom, uz titlove na engleskom jeziku. Kako biste dobili link za pristup Zoom sastanku, pošaljite prijavu na mail hana@kulturpunkt.hr.

___

Program:

Utorak, 17. prosinac 2024.

18:00 – 18:45: Nataša Antulov, Nataša Bačić & Mila Čuljak: Potencijali inkluzivnog kazališta: iskustvo Petog ansambla

18:45 – 19:00: razgovor s predavačicama

19:00 – 19:45: Maja Ogrizović: Film svima + Kultura svima — inkluzivne kulturne prakse. Sve, za svakoga.

19:45 – 20:00: razgovor s predavačicom

Petak, 20. prosinac 2024.

18:00 – 18:45: Saša Asentić: Estetika pristupačnosti i politike sjećanja

18:45 – 19:00: razgovor s predavačem

19:00 – 19:45: Saša Lesjak (RISA Institut): Informacije za sve – Kultura za sve 

19:45 – 20:00: razgovor s predavačicom

___

Nataša Antulov, Nataša Bačić & Mila Čuljak: Potencijali inkluzivnog kazališta: iskustvo Petog ansambla

“Kao i ostale kulturne i javne ustanove i kazalište je uvijek izraz i odraz vladajuće većine, njezinih uvjerenja, potreba, želja i svjetonazora. Izuzetno je važno upitati se tko pritom ostaje prikraćen i uskraćen za pravo na pristup i pravo na predstavljenost?” – dr. sc. Darko Lukić, Uvod u primijenjeno kazalište: Čije je kazalište?

Ovo pitanje nalazi se u središtu projekta Peti ansambl, razvijenog u partnerstvu Udruge za sindrom Down – Rijeka 21, Hrvatskog narodnog kazališta Ivana pl. Zajca i Centra za odgoj i obrazovanje u Rijeci. Peti ansambl okuplja mlade osobe drukčijih sposobnosti, pružajući im priliku za usavršavanje u polju izvedbenih umjetnosti s ciljem stvaranja umjetničkog kolektiva koji ravnopravno sudjeluje na kazališnoj sceni.

Na ovom predavanju, Nataša Bačić, Mila Čuljak i Nataša Antulov podijelit će svoja iskustva rada s Petim ansamblom, čiji su članovi i članice kroz predan rad i trening postali izvođači s prepoznatljivim umjetničkim izražajem. Predavanje će se baviti pitanjima poput: Kako inkluzivno kazalište može transformirati kulturne institucije? Na koje načine umjetnički procesi mogu smanjiti društvene nejednakosti? Kako Peti ansambl gradi publiku koja prati umjetničko sazrijevanje kolektiva? 

Predavanje će pružiti uvid u dugoročnu viziju ansambla, koja nije usmjerena samo na izvedbeno stvaranje, već i na razvoj publike koja podržava i cijeni njihov umjetnički razvoj.

___

Maja Ogrizović: Film svima + Kultura svima — inkluzivne kulturne prakse. Sve, za svakoga.

Film za sve i Kultura za sve projekti su usmjereni na to da učine kulturu dostupnom svima, kako bi stvorili inkluzivnu budućnost zajednički stvarane kulture. Kultura za sve – koju stvaraju svi. Jer ako je kultura dostupna svima kao konzumentima, to vodi prema jednakom pristupu u njezinom stvaranju. Ovo inkluzivno putovanje počelo je 2016. godine, potaknuto osobnom motivacijom osnivačice čiju je viziju nadahnula njezina sestra – jedna od mnogih zanemarenih članica našeg društva, kojima je sudjelovanje u kulturi onemogućeno preprekama poput nekoliko stepenica, nedostatka titlova ili audiodeskripcije, skupih ulaznica ili ekskluzivne prirode prostora kulture. Vizija je počela poprimati oblik kroz suradničke akcije koje nisu samo promicale kreativne inkluzivne kulturne prakse, već su i poticale solidarnost i jednakost. Na tom putu otkrivali smo vlastitu drugost i činili društvo malo inkluzivnijim mjestom za život. Riječ je o filmu, kinu, činu zajedničkog gledanja, kulturi, ljudima, različitosti, zajedništvu, nama.

___

Saša Asentić: Estetika pristupačnosti i politike sjećanja

Saša Asentić predstavit će svoj doktorski istraživački projekt, Estetika pristupačnosti i politike sjećanja, koji istražuje kako uključivanje pristupačnosti u umjetničke prakse od samog početka može preoblikovati naše percepcije povijesti i sjećanja. Kroz multidisciplinarni, u praksi utemeljen pristup, projekt koristi rekonstrukciju kao oblik otpora protiv ableisma, oživljavajući marginalizirane pozicije i prakse izostavljene iz dominantne povijesti plesa.

Time što pristupačnost postavlja kao središnju estetiku, projekt potiče transformativna iskustva slobode, solidarnosti i kolektivne radosti. Izaziva ableističke norme u plesu integrirajući različite perspektive, uključujući i one umjetnika i umjetnica s invaliditetom, kako bi izvedbu preosmislio kao političku praksu. Utemeljen na načelima brige, pristupačnosti i solidarnosti, ovaj rad ponovno promišlja povijest plesa i invaliditeta, nudeći nove okvire za kolektivno sjećanje i kreativnost.

Asentić će u svoje izlaganje uključiti audiodeskripciju i pružiti detaljne opise vizualnog sadržaja, osiguravajući inkluzivno iskustvo za sve sudionike i sudionice.

___

Saša Lesjak:  Informacije za sve – Kultura za sve 

Svatko bi trebao imati mogućnost pristupa kulturnim dobrima. Međutim, kada se radi o suvremenoj umjetnosti, pristupačnost intelektualnog sadržaja predstavlja problem, jer su tekstovi često obavijeni hermetičnošću i elitizmom artspeaka. Na predavanju Informacije za sve – Kultura za sve učit ćemo o Easy Readu. Easy Read tekstovi su tekstovi koji se lakše čitaju i razumiju. Namijenjeni su prvenstveno osobama koje zbog raznih poteškoća imaju trajnu potrebu za lako razumljivim informacijama, ali i onima sa slabije razvijenim čitalačkim ili slabijim jezičnim vještinama, kojima možda s vremenom više neće trebati. Saša Lesjak iz Centra za opću, funkcionalnu i kulturnu pismenost RISA Institut pokazat će kako je Easy Read ili pristupačniji jezik pronašao svoj put u knjige i druge medije, muzeje i druge kulturne prostore. Zašto je potrebno da se Easy Read razgrana, i što to znači za ljude kojima su potrebne lako razumljive informacije? Predavačica je jedna od najiskusnijih stručnjakinja za Easy Read u Sloveniji. U predavanju će se prvenstveno fokusirati na projekte RISA Instituta u području umjetnosti i kulture.

___

Biografije sudionica i sudionika:

Nataša Antulov je dramaturginja i umjetnica koja djeluje u kazalištu, izvedbenim i vizualnim umjetnostima. Njezina praksa usmjerena je na dinamiku zajedničkog autorstva te istražuje teme poput reproduktivnog rada, odrasta i proizvodnje prostora. Od 2017. godine nastavnica je na Odsjeku za izvedbene umjetnosti Akademije primijenjenih umjetnosti pri Sveučilištu u Rijeci, gdje predaje kolegije o dramaturgiji izvedbe i suradničkim praksama.

Saša Asentić je izvedbeni umjetnik i kulturni radnik čiji je umjetnički rad predstavljen u okviru vodećih prostora i festivala suvremenih izvedbenih umjetnosti, u Berlinu, New Yorku, Parizu, Tokiju, Beču, Teheranu, Ateni, Moskvi i drugdje. Njegova praksa obuhvaća suvremeni ples, izvedbu i umjetnost osoba s invaliditetom, s naglaskom na solidarnost i otpor kulturnoj opresiji i indoktrinaciji. U središtu njegovog rada su savezništvo i dugoročne suradnje, osobito s umjetnicama i umjetnicima s invaliditetom. Asentić je osnivač organizacije Per.Art, koja okuplja umjetnike s invaliditetom i bez njega, pružajući otpor ableismu u prostorima plesa i kulture od 1999. godine. Trenutno je doktorand na Nacionalnoj akademiji umetnosti u Oslu, gdje istražuje estetiku pristupačnosti i politike sjećanja. Asentić dijeli svoje vrijeme između Berlina, Osla i Novog Sada.

Nataša Bačić je učiteljica i edukacijska rehabilitatorica s velikom strašću za planinarenje i vrtlarstvo. Od 1998. godine djeluje u okviru Centra za odgoj i obrazovanje u Rijeci, gdje radi na tome da učenice i učenici dobiju prilike za razvoj vještine i znanja kroz inovativne izvannastavne programe. Vodila je i sudjelovala u brojnim projektima, uključujući Plivanje i ronjenje za djecu, Volontiranje za osobe s intelektualnim teškoćama, školsku vrtlarsku inicijativu Zelena vrata znanja i program sCOOLFOOD usmjeren na održivu prehranu i ekološku edukaciju. Nataša je također aktivna u građanskom odgoju i obrazovanju, projektima međunarodne solidarnosti i inicijativi Peti ansambl, a vodi i Volonterski klub škole. Njezina vizija je stvoriti zajednicu u kojoj osobe s intelektualnim teškoćama uživaju jednake mogućnosti, gdje su njihovi doprinosi cijenjeni, a njihova prava u potpunosti poštovana.

Mila Čuljak je majka, izvođačica, kulturna i umjetnička edukatorica te stručnjakinja za tehnike lip-synca. Kao koreografkinja, izvođačica i suradnica sudjelovala je u brojnim plesnim, kazališnim i glazbenim produkcijama, uključujući Bebè na Volè, Prostor Plus, Ekscenu, Osnovnu školu za klasični balet i suvremeni ples u Rijeci, TRAFIK, Parainstitut Indoš, Drugo more, Kik Melone, Kabinet, OOUR, Hrvatsko narodno kazalište “Ivan pl. Zajc”i Fiskulturu. Osnivačica je inkluzivne izvedbene grupe Peti ansambl. Autorica je monodrame Down, by Law (koautorstvo OOUR-a i HNK-a “Ivan pl. Zajc“), koja je osvojila nagradu publike za najbolju kazališnu produkciju 2018. godine. Radijska verzija Down, by Law bila je u finalu BBC-jevog izbora za najbolju europsku dramu 2022. godine. Mila predaje na Akademiji primijenjenih umjetnosti Sveučilišta u Rijeci, gdje vodi kolegije na programu Gluma i mediji.

Saša Lesjak je socijalna pedagoginja, pjesnikinja i suosnivačica Instituta RISA u kojem je voditeljica društvenih programa. Više od 20 godina radi s djecom, mladima i odraslima koji se nalaze u ranjivom položaju. Vodi radionice, seminare i treninge o socijalnoj uključenosti i Easy Readu. Instruktorica je pisanja čitljivih i razumljivih informacija te urednica besplatnog časopisa 20 MINUTA. Koautorica je easy-to-read sustava u četiri koraka na slovenskom jeziku te autorica brojnih adaptacija i originalnih Easy Read tekstova.

Maja Ogrizović je mediologinja i kulturologinja. Osmišljava i provodi inkluzivne programe i projekte u suradnji s različitim kolegama i partnerima te djeluje kao nezavisna kulturna producentica, edukatorica i komunikatorica. Od 2016. voditeljica je programa udruge Filmaktiv posvećenih temi inkluzije, koju aktualizira kroz projekte usmjerene kako na gluhe i slijepe, tako i na čujuće i videće populacije. Osmislila je i vodi 5 inkluzivnih projekata u kulturi (Film svima; Film svima svugdje; Film svima svugdje online; Knjiga svima; Kultura svima). Kontinuirano surađuje s Udrugom gluhih i nagluhih i Udrugom slijepih Primorsko-goranske županije, Dnevnim centrom za rehabilitaciju Slava Raškaj, Centrom za audiodeskripciju, Udrugom Portić i Gradskom knjižnicom Rijeka. Također je suosnivačica novoosnovane udruge Kultura svima svugdje.

***

Vizual: Zoran Đukić

***

Seminar organiziraju Kurziv i SCCA-Ljubljana. Seminar je dio kurikuluma Kulturpunktove novinarske školice i Škole Svijet umjetnosti, ali je otvoren i za širu javnost.

Program podržavaju: Grad Zagreb (Ured za kulturu i civilno društvo), Zaklada Kultura Nova za civilno društvo te Grad Ljubljana (Odjel za kulturu).


Povezano