

Piše: Dean Kotiga
Selektor igranog programa Ivan Salaj, ruku na srce, pretjerao je s 36 izabranih naslova, ali ipak se moglo naći preko tucet dobrih filmova. Najveću pohvalu s moje strane dobiva duo Ramljak/Škobalj čija su dva prikazana filma – Oslobođenje u 26 slika i Najpametnije naselje u državi – toliko različita da različitija ne mogu biti, a opet oba svaki na svoj način izvrsno skrojena. Prvi je bez dijaloga i pokazuje izvrsnu snalažljivost na vizualnom planu oslanjajući se na duge, statične kadrove i izvrsno pogođenu – i u pravi trenutak ubačenu – glazbenu podlogu, dok je drugi humorističnog tona pri čemu se jasno vidi odlično vladanje verbalnim aspektom filma. Statika-dinamika, slika-riječi, tišina-glazba, “drama”-komedija – kao da ne postoji područje u kojem se ne snalaze, pa jedva čekamo njihov dugometražni prvijenac. Još je nekoliko režisera imalo dva naslova u konkurenciji – to su Sara Hribar, Kristijan Milić i Ivan Livaković.
Upravo su najrazvikaniji najviše razočarali: Milićev Šampion samo je varijacija na temu Živih i mrtvih pri kojoj se osjeća nemogućnost napuštanja takvih, “ratnih” filmova, a Hribar je priča za sebe – Ta tvoja ruka mala je, primjerice, najbolje isproduciran film sa zasigurno najsposobnijim castingom, u kojem sve nekako lijepo izgleda, dobro se glumi, pomno odabrana glazba daje dodatnu crtu svemu tome, a zapravo je to sve neopisivo banalno i vrlo jednostavno – loše. Očekivanja nije ispunio ni novi film Marka Šantića Ništa osobno. Neloš je to uradak, nagrađen za najbolju režiju, ali u odnosu na Šantićev prošli film, izvrsnu Rupu, ipak je korak unatrag.
Kad bih se morao odlučiti za najbolji film sveukupno, to bi bio Kinkachoo Daine Oniunas-Pusić, koji “priča” o problemu komunikacije među ljudima, i to na vrlo inovativan način pri čemu je zavidna redateljičina sposobnost vođenja fabule kao i ekonomičnost usprkos kojoj uspijeva jasno ocrtati sve likove i njihove probleme. Snažan film koji upravo maestralnim vladanjem oblicima filmskih zapisa u gledateljima budi ono s čim, barem sudeći po većini prisutnih filmova, imamo velikih problema – emocije. Usto, Kinkachoo je jedan od rijetkih filmova završne optimistične intonacije, čijim happy-endom Oniunas-Pusić poručuje da ipak nije sve tako crno. Od ostalih režisera najveće moguće pohvale idu Livakoviću (Pink Express i Igra tucanja) koji nastavlja svoj prepoznatljivi autorski rukopis. Priča se da se Livakoviću tepa “hrvatski Almodóvar” iako nikom nije jasno odakle to potječe, budući da se Almodóvarove preokupacije mogu samo tematski nazrijeti, a kako je tema kod Livakovića ionako uvijek u pozadini, mislim da je to potpuno promašena usporedba. Livaković stavlja naglasak na stil, pri čemu gotovo cijelo vrijeme insistira na asocijativnom i oniričkom. Dakle, prije Aronofsky ili Lynch, a tek onda Almodóvar. Takvi su filmovi nešto sasvim novo na hrvatskoj sceni i poprilično me zabrinjava kako će se perspektivni Livaković snaći u dugoj formi, jer već i u kratkoj takva estetika vrlo brzo izgara. Svakako treba pohvaliti još i Viskovićevu simpatičnu minijaturu Nestajanje, Trajnu posudbu Davida Kapca kao hrvatsku inačicu Clerksa, Končarov Colour Lab kao vrhunski raskadriran i režiran te inovativno koncipiran nenarativni film, kao i dva u svakom smislu riječi zrela djela: Tetrapak Filipa Peruzovića i Crveno Sonje Tarokić. Da prvi nema prebremeniti detalj koji preglasno odskače od sveg ostalog te da je drugi samo par minuta kraći, radilo bi se o najboljim naslovima Dana. Višestruko nagrađivani Mirkovićev Inkasator također pati od slične bolesti – da nema predvidljivog i dramaturški totalno nemotiviranog kraja bio bi, uz Jurićev Žuti mjesec, najboljih hrvatski film protekle godine, dok je ovako “samo” odličan.
Dokumentarni je program obilovao interesantnim klasičnim edukativnim filmovima, posebice o umjetnicima (Leo Junek, Marija Braut, Monika Leskovar, Julije Knifer, Tom Gotovac itd.), no njihov je problem onaj jednokratne upotrebe: takve filmove nema, osim informativno, potrebe gledati nekoliko puta. U tom smislu moj bi favorit bio Kratki pregled raspadanja Nikole Strašeka, petnaestominutna crno-bijela kontemplacija na temu prolaznosti vremena, bez dijaloga i sa izvrsno pogođenom glazbom Zbigniewa Preisnera, čiju neospornu kvalitetu – posebice ljubiteljima Kieślowskog – nije potrebno isticati. Ova neuobičajena dokumentarna osobna ispovijest s laganim primjesama eksperimentale jedan je i od sveukupno najboljih filmova na Danima, a samo mu konkretni citat Majakovskog na kraju narušava inače vrlo čvrstu cjelinu. Pohvala ide i Gojunovim Ciklusima, opravdano nagrađenim za najbolji debitantski rad, kao i Matiji Vukšiću koji je svojim Benjaminom pokazao da se i na istrošene i pretenciozne teme (ključne riječi: “Rom” i “školovanje”) može napraviti dobar i ne docirajući dokumentarac, nešto potpuno suprotno od Rasima Karalića i njegovog Kakva si s parama?, gdje gledamo fizički zakinutu Merishu kako – budući da joj ne dopuštaju upis na fakultet – pravi pituljicu dok u pozadini čujemo Jadranku Stojaković i njen evergreen Sve smo mogli mi. Takvu grotesku davno nisam vidio u domaćem dokumentarcu, a i količina patetike je tolika da bi pod leksičkom jedinicom “patetika” bez problema moglo stajati: “Vidi pod Kakva si s parama?“. Zasigurno jedan od najgorih naslova cjelokupnog programa.
Kad se sve zajedno zbroji, ovo su definitivno, što organizacijom što programom, najbolji Dani dosada, a kako nas sljedeće godine čekaju jubilarni 20. Dani hrvatskog filma, siguran sam da će se i ovi minijaturni propusti ispraviti i ovu prvotno vrlo skromno zamišljenu reviju učiniti jednim od relevantnijih filmskih događaja u nas.