Robotika, ludizam i umjetnost

Povodom nadolazećeg festivala Device_art - koji se održava od 10. do 14. listopada - razgovarali smo članovima kustoske organizacije KONTEJNER.

Janja Sesar
sanela_jahic_pendulum_630

Razgovarala: Janja Sesar

Device_art 4.012, četvrto izdanje KONTEJNER-ova međunarodnog festivala robotike, gadgeta i naprava, glavni je krivac za novu kreativnu koliziju čudnih, bizarnih, duhovitih i provokativnih tehno-umjetničkih koncepata, ovaj put smještenu u prostore zagrebačkog Studentskog centra. Nakon tri uspješna Device_art trijenala, davne 2004. godine i početnog njuškanja oko potencijala regionalne device umjetničke scene, nakon bavljenja fantastičnim prekooceanskim žarištem nove tehnološke umjetnosti − San Franciscom − i nakon nedavne dalekoistočne avanture, tijekom koje je KONTEJNER posjetio još jedno izvorište device umjetnosti − Japan − novo festivalsko izdanje vraća se na europski kontinent kako bi istražilo kultni lik pop kulture i kreativne znanstveno-tehnološke scene uopće: lik robota.

 

KP: Roboti su okosnica ovogodišnjeg festivala – zašto te na koji način i kroz koje forme se ta ideja provlači kroz festival? 

KONTEJNER: Robot je glavna tema četvrtog izdanja festivala Device_art, no ona je široko definirana i shvaća se veoma općenito – dakle robot kao neki (više ili manje) autonomni mehanizam koji je generiran umjetnim putem, a uspostavlja na neki način vezu sa živim svijetom – bilo preko kontakta sa živim bićima, bilo preko oponašanja ili simulacije ponašanja nekog bića koje je živo. Mi tu osnovnu ideju robota publici nastojimo iskomunicirati i kroz zabavne, razigrane, ludičke teme i radove koje robota vide iz perspektive dječje znatiželje i kreativnosti, kao i kroz ozbiljnije teme koje se tiču aktualne tehnologizirane suvremene društveno-političke situacije. U žarištu festivalskog programa je ponovo međunarodna izložba kojom predstavljamo dio češke, slovenske, srpske i hrvatske device art scene. Glavni nam je partner ove godine praška organizacija CIANT (uz ljubljansku Kapelicu i beogradski KIOSK) i nekako nam se učinilo logično da ove godine Device_art bude u znaku robota, da se priča izgradi oko Karela Čapeka i općenito češke tradicije izrade tehnoloških naprava i uređaja. Prisutnost te neke device tradicije posebno nam je zanimljiva u kontekstu ove izložbe jer predstavljeni radovi i formom jako variraju – od low-tech mehanizama do onih sofisticiranih, visokotehnoloških. Na otvorenju izložbe dio robota stavit će se i u koncertno-performerski pogon, budući da su neki od njih u biti hakerska varijanta device-instrumenta. Tu je još i okrugli stol zamišljen kao razgovor i opušteno druženje s umjetnicima i stručnjacima koji se bave takvom robotiziranom tehnološkom umjetnošću, dok će filmski program pokazati kako robota vidi suvremena filmska umjetnost. Posebno se veselimo i programu vikend radionica na kojima će publika sama moći izraditi vlastite robotizirane naprave i instrumente.

 

KP: Zemlja partner ovogodišnjeg festivala je Češka. Koja ćemo djela moći vidjeti i doživjeti?

KONTEJNER: Iz Češke nam u Zagreb stiže Stanely “Robotman” Povoda sa svojim robotskim bendom koji će koncert održati na otvorenju festivala, kao i mladi kolektiv Standuino, autori šarmantnih fraAngelico instrumenata koji će nastupati s pionirom češke novomedijske scene – Standom Filipom. Na izložbi predstavljamo instalacije mladih autora Prokopa Bartoničeka, koji izlaže svoj provokativni rad Vibrator, Andreja Boleslavskog koji će uz jedan umjetnički rad na izložbi biti i voditelj foodhacking radionice, zatim Marie Polakove koja izlaže interaktivnu instalaciju MIMODEK te Michala Kindernaya koji u Zagrebu gostuje s puno intimnijim radovima Wind Cam i Camera Altera. Posebno nam je bila zanimljiva duhovita, ironična gerilska aktivnost suvremenih čeških umjetnika, pa tako na izložbi predstavljamo i hakiranje semafora Romana Týca te dokumentarni film o umjetničkoj akciji Ztohovena, skupine u kojoj je djelovao. Uz češke autore, tu su i slovenske snage: Sanela Jahić s fantastičnim vatrenim performansom na otvorenju i instalacijom Pendulum, Marko Batista sa sound instalacijom Bentronix i mnogi drugi dragi gosti iz regije. Domaće snage, između ostalih, s novoproduciranim radovima predstavljaju Martina Mezak, Hrvoje Hiršl, Origamitronica i Iva Ćurić.

 

KP: Principi Do it Youself (DIY) i Do it with Others (DIWO) vrlo su važni principi na kojima često počiva umjetnost koja se nalazi na sjecištu tehnologije i znanosti. Kako biste opisali DIY i DIWO scenu u Hrvatskoj?

KONTEJNER: Posebno nas veseli što ove godine na festivalu imamo svojevrsnu open lab zonu koju predvodi domaći I’MM_ Media lab, a koja će biti i mjesto održavanja vikend radionica izrade Arduino instrumenata, hakiranja hrane i kućanskih aparata. Može se reći da je DIY/DIWO scena u Hrvatskoj još u povojima, no to je sjajno jer je energija koja se sada na toj sceni koncentrira velika i jako motivirajuća. Mi ovim festivalom nastojimo što širi krug umjetnika (i kulturnjaka, i publike općenito bez obzira na struku i područje interesa) upoznati s tim sjajnim mogućnostima DIY i open source kulture – domaći kreativci koji se time bave već imaju impresivnu bazu kontakata i projekata iza sebe pa smo odlučili da ovogodišnji Device_art bude mjesto na kojemu će se prezentirati i takva umjetnička aktivnost. 

 

KP: Što se u kontekstu u kojem vi djelujete smatra novim medijima i na se koje načine eksperimentira s njima?

KONTEJNER: Danas je dosta nezahvalno koristiti naziv novi mediji za suvremenu sci-tech umjetnost – novim medijima se tradicionalno nazivaju mediji koji su danas već zastarjeli, poput videa, a mnogi autori često eksperimentiraju sa zastarjelom tehnologijom u digitalnom kontekstu, tako da je granice u tom kontekstu besmisleno postavljati. Device_art je projekt koji tematizira sve navedeno i eksperimentalni karakter radova, kao i njihova istraživačka pozadina, puno su važniji od one tzv. novomedijske. 

 

KP: Device_art odlikuje interaktivnost – na koje ćemo načine moći sudjelovati u “izloženim” radovima?

KONTEJNER: Gotovo svi izloženi radovi zahtijevaju neku vrstu aktivnosti publike u prostoru izložbe, što naravno kulminira u programu radionica i večernjim prezentacijama rezultata radionica. Radovi koji su interaktivni ove godine kreću se od taktilnog kontakta – poput onog koji obilježava već spomenuti rad Vibrator – preko kretanja publike u prostoru koje potom aktivira pojedinu instalaciju (MIMODEK, Hiršlove Sfere itd.) pa sve do situacije u kojoj pojedinac tj. posjetitelj zauzima poziciju samog umjetnika, kao što je slučaj kod performansa Plamena slika Sanele Jahić. Kao što smo već naznačili, robot, odnosno robotski uređaj ili određena robotizirana naprava, uvijek je u nekom odnosu sa živim okolišem i upravo je taj segment znanstveno-tehnološke umjetnosti za mnoge autore onaj najzanimljiviji. Ovogodišnji Device_art u tom smislu na posve specifičan način mapira pojam interaktivnosti između živog i neživog okoliša, pozivajući publiku da u radovima sudjeluje na različite načine, ali uvijek na zaigran, spontan i kreativan način.

Na fotografiji: Sanela Jahić, Plamena slika

 
Objavljeno
Objavljeno

Povezano