Ivana Tkalčić je multimedijalna umjetnica u čijem je radu prisutan fokus na umjetnu inteligenciju, virtualne aspekte svakodnevice i digitalne tehnologije u širem smislu. Magistrirala je na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu i završila Akademiju likovnih umjetnosti u Zagrebu. Polaznica je brojnih rezidencijalnih programa te je ostvarila nekoliko samostalnih izložbi i grupnih izložbi u Hrvatskoj i inozemstvu. U galeriji splitskog kluba Kocka i organizaciji udruge Mavena nedavno je otvorena njezina izložba Why am I Seeing This Post?, nastala kao rezultat umjetničkog istraživanja područja društvenih mreža. Tim povodom s mladom umjetnicom razgovarali smo o njenom radu, odnosu tehnologije i umjetnosti te uporabi umjetne inteligencije u kreativnom procesu.
KP: Iako si diplomirala slikarstvo, danas najčešće radiš s pokretnim slikama, a glavna tema tvog umjetničkog istraživanja je virtualna dimenzija svakodnevice. Što te potaknulo da se okreneš virtualnoj zbilji i videu kao mediju umjetničkog istraživanja?
U procesu umjetničkog istraživanja važno mi je povezati različite prakse, teorije i medije, te razmjenjivati stečena znanja s drugima u zajednici. U pristupu umjetničkoj praksi ne doživljavam medij kao neki nepokolebljiv ili nepremostiv element. Kroz svoj rad, medij vidim kao fluidan i promjenjiv alat pomoću kojega mogu realizirati različite zamisli. Neke ideje je prikladnije realizirati kao kratki film, a neke kao fotografiju ili instalaciju. Početni koncept gotovo sam pronalazi put k najprirodnijem mediju za realizaciju vizualne i mentalne stimulacije kakvu njime želim postići. Cijeli proces se događa u stanju sličnom igri. Igra je općenito dobar način za dublji ulazak u praksu. Igrati se znači učiti kako nešto funkcionira, kako se ponaša, kako surađuje, postavlja i rješava probleme. Igranje potiče našu žeđ za eksperimentom, otkrivanjem i pronalaženjem alternativnih načina djelovanja, i kroz igru dajemo prostor neočekivanome.
KP: U splitskoj galeriji kluba Kocka postavljena je tvoja izložba Why am I Seeing This Post?, sastavljena od različitih fragmenata koje si prikupila na društvenim mrežama. Kako je izgledao proces pronalaska i selekcije materijala? I koliko je intenzivni rad s društvenim mrežama utjecao na tvoj doživljaj tog dijela interneta?
Projekt je nastao u suradnji sa Zajedničkim istraživačkim centrom Europske komisije koji se nalazi u talijanskoj Ispri, te znanstvenicima Ianom Vollbrachtom, Stephaneom Chaudronom, Nicole Dewandre i kustosom Freddyjem Paulom Grunertom. Utemeljen je u njihovim istraživanjima, koja su se bavila temama društvenih mreža i algoritama, formiranja identiteta u digitalnom svijetu, propitujući što znači biti čovjekom u hiperpovezanoj eri.
Proces rada uključivao je promatranje, prikupljanje i interpretaciju podataka, kako i osvještavanje mogućih značenja i simbolike tih podataka. Uz susrete s “kolegama” znanstvenicima i kustoskim timom, prikupljali su se i analizirali primarni i sekundarni podatci. Primarne materijale videozapisa skupila sam praćenjem vlastitog digitalnog traga i svakodnevnih prijedloga algoritama digitalnih platformi kao što su TikTok, Youtube, Vimeo, Instagram i Facebook. Sekundarni podaci uključivali su materijale iz istraživanja “kolega” znanstvenika, arhive videozapisa i zvuka, knjige, novina te časopisa i internetskih portala povezanih s istraživačkim područjem.
Osim toga, proces je uključivao arhivsko istraživanje u knjižnici i arhivi Zajedničkog istraživačkog centra, prikupljanje audiovizualnog materijala digitalnog traga, analizu i interpretaciju podataka, snimanje videozapisa, zvuka, slika, montažu materijala, databending i datamoshing, instalaciju i razvoj koncepta, te planiranje postavljanja instalacije. Pritom su me zanimala sljedeća pitanja: Kako informacije, komunikacija i nove tehnologije mijenjaju i oblikuju ljudsko stanje, svijest i percepciju, ali i obrnuto – kako ljudi oblikuju informacije, komunikaciju i tehnologije? Kakve promjene uslijed svega toga zahvaćaju ljudsko stanje, svijest i percepciju?
I prije 2020. godine naš se svakodnevni život preusmjerio na online prostor. Većina digitalnih platformi koje koristimo prikupljaju informacije o nama kao korisnicima, ali i filtriraju sve dostupne informacije prema “našim” potrebama, pokazujući nam informacije za koji smatraju da bi bile najbolje za nas, vođene načelom “ako ti se sviđa ovo, sviđat će ti se i ono”. Kao korisnici, imamo osjećaj personaliziranog svakodnevnog okruženja u kojem slobodno odlučujemo, no sve to može biti samo dio iluzije, života u “izdvojenom balonu”. Problem s takvim filtriranjem informacija je u tome što korisnike intelektualno izolira, oni se nalaze u takozvanom “paralelnom informacijskom svemiru” koji se hrani samim sobom. Posljedično, korisnici se odvajaju od informacija koje se ne slažu s njihovim stajalištima, učinkovito se izoliraju u vlastite kulturne i ideološke “balone”. Svjesna pažnja, koju velike medijske i tehnologijske kompanije pokušavaju što duže zadržati, uhvatiti i zaplijeniti, možda je posljednja linija obrane prostora osobnih misli i svjesnog djelovanja.
KP: U svom radu često koristiš strojno učenje kao način obrade materijala, a onda i umjetničkog stvaranja. Možeš li nam dati presjek svoje uporabe umjetne inteligencije – kako i kada si počela s takvim pristupom, i kako se on prelamao kroz tvoje različite radove?