Za umjetnost bez genocida

U jeku sukoba u Gazi, aktivistička grupa Art Not Genocide Alliance pokrenula je peticiju kojom zahtijeva isključenje izraelskog paviljona s nadolazećeg Venecijanskog bijenala.

FOTO: Paolo Gamba, Flickr

Sukob u Gazi na specifičan se način prelijeva na kulturno polje, gdje se uz gotovo svaki internacionalni festival veže neki skandal, a drugačije nije ni u području popularne kulture. U aktualnom zamahu uzbuđenja koje prati Euroviziju, medijska pozornost skrenuta je na demonstracije povodom sudjelovanja Izraela na svjetski popraćenom vokalno-scenskom natjecanju. Unatoč apelima drugih sudionika_ca, izgledno je da će izraelska predstavnica nastupiti na Euroviziji, dok je Rusija izbačena s istog natjecanja 2022. godine zbog napada na Ukrajinu. Na nivou institucionalizirane kulture i umjetnosti, rasprava oko isključenja Izraela povela se povodom nadolazećeg Venecijanskog bijenala.

Potaknuta neadekvatnim adresiranjem ratne agresije, internacionalna aktivistička grupa Art Not Genocide Alliance ANGA, 26. veljače uputila je otvoreno pismo Bijenalu kojim apelira na izbacivanje izraelskog paviljona s izložbe. 

Venecijanski bijenale međunarodna je umjetnička manifestacija pokrenuta 1865. godine, koja danas djeluje u organizaciji programskog odbora fondacije s aktualnim predsjednikom Robertom Cicutttom na čelu. Bijenalski izložbeni model podijeljen je u tri segmenta, smještena u paviljonu Giardini i kompleksu Arsenale, koje čine nacionalni paviljoni, internacionalna izložba, i popratni program. 

Kustos 60. izdanja Bijenala je Adriano Pedrosa, umjetnički voditelj Museu de Arte de São Paulo Assis Chateaubriand (MASP), ispred kojeg je prije samo nekoliko dana održan protest podrške Palestini. Pojašnjavajući krovnu temu Bijenala Stranci posvuda (eng. Foreigners Everywhere) u izjavi kustosa, Pedrosa njeno uporište pronalazi u djelovanju talijanske umjetničke grupe Claire Fontaine, koja neonskim natpisima ističe da je svijet rastrgan raznim krizama “koje se tiču ljudi diljem svijeta, neovisno o naciji, teritoriju i granicama.” Unatoč programski nominalno snažnom usmjerenju, službeni prijedlog o sudjelovanju palestinskog muzeja iz SAD-a nije usvojen. Pojedinačni će palestinski umjetnici_e sudjelovati na internacionalnoj izložbi, no Palestina neće sudjelovati u izboru nacionalnih paviljona, ističe Jo Lawson-Tancred za portal Artnet.

U otvorenom pismu kojim reagiraju na aktualnu situaciju, članovi_ce inicijative ANGA navode: “Bijenale je zasnovano na modelu eurocentričnih svjetskih sajmova, čije geopolitičke pristranosti i danas zadržava”. Pozivajući se na suprotstavljanje rasističkom režimu Južne Afrike u vrijeme apartheida i javne istupe kustosice Cecilije Alemani i programskog odbora protiv rata u Ukrajini tijekom 59. Bijenala, iz inicijative traže priznanje genocida nad Palestincima i bojkot izraelskog paviljona. “Kustosi i umjetnici izraelskog paviljona izdali su banalnu izjavu o potrebi za umjetnošću u teškim vremenima, inzistirajući na ‘oazi slobodnog izraza i stvaranja uslijed svih aktualnih događanja’”, navode u pismu, pritom ističući dvostruke standarde Bijenala koji pruža platformu Izraelu “dok je u tijeku jedno od najintenzivnijih bombardiranja u povijesti”.

Po objavi otvorenog pisma, oglasio se i talijanski ministar kulture Gennaro Sangiuliano koji je inicijativu oštro osudio potvrđujući sudjelovanje Izraela na Bijenalu: “Venecijanski bijenale uvijek će biti prostor slobode, sastajanja i dijaloga, a ne cenzure i netolerancije”, prenosi The Art Newspaper. Na njegov se odgovor može nadovezati jedan od zaključnih paragrafa otvorenog pisma koji podsjeća da se umjetnost i umjetnička produkcija ne odvijaju u vakuumu, a eufemizmi ne mogu obrisati istine nasilja, upozoravajući da sloboda izražavanja za palestinske pjesnike, umjetnike i pisce – ne postoji. 

“Ne postoji sloboda izraza u kulturnom genocidu. Recimo ne genocidu na Venecijanskom bijenalu”, poručuje preko 20 000 potpisnika peticije.

Objavljeno
Objavljeno

Povezano