

Piše: Vatroslav Miloš
Zeleni telefon (ZT) utemeljen je početkom 1992. godine radi sudjelovanja i informiranja javnosti u rješavanju lokalnih problema u okoliš, a njegova je glavna aktivnost primanje dojava građana o problemima vezanim uz okoliš iz njihovog susjedstva te rješavanje tih problema. Prepoznavši ga vrijedan i koristan servis građana, Grad Zagreb ga je od 1994. godine redovito financijski podržavao. Od početka rada, usluge ZT-a svakodnevno koriste građani, inspekcijske službe, institucije grada Zagreba i cijele države, mediji, udruge i ostali. .
“Dana 18. lipnja 2015. godine Gradski ured za prostorno uređenje, izgradnju grada, graditeljstvo, komunalne poslove i promet nas je obavijestio kako više neće financirati rad ZT-a pozivajući se na Uredbu o kriterijima, mjerilima i postupcima financiranja i ugovaranja programa i projekata od interesa za opće dobro koje provode udruge, koju je donijela Vlada Republike Hrvatske 5. ožujka 2015. godine”, ističu iz Zelene akcije i dodaju: “I nakon smanjenja iznosa financijske podrške, ZT nastavio je rješavati prijave građana, često propitujući i kritizirajući negativne postupke Gradske uprave vezane uz gospodarenje otpadom, zaštitu zelenila, prenamjenu zemljišta i sl. Zbog toga ukidanje financiranja Zelenog telefona ne možemo promatrati drugačije nego kao oblik osvete ili pritiska na Zeleni telefon i Zelenu akciju”.
Iako je gradska administracija u prvim godinama vladavine Milana Bandića davala veliku podršku ovoj inicijativi, a gradonačelnik je čak i osobno više puta dežurao i primao pozive građana na ZT-u, Zelena akcija se – nakon zajedničkog organiziranja za zaštitu Varšavske – našla na udaru: “Na vrhuncu kampanje za zaštitu Varšavske ulice od građevinskih radova, Gradska uprava 2010. godine, naprasno odbija financirati ZT i tek nakon brojnih javnih kritika zbog pritiska Gradske uprave na Zelenu akciju, krajem godine se osigurava 150.000,00 kn umanjenim za čak 54,6% i to po proceduri koja jasno ovisi o volji gradonačelnika. Za usporedbu, Zelena akcija je 2015. na račun grada Zagreba temeljem poreza i prireza uplatila 185.884,35 kn”, poručuju iz Zelene akcije.
Podsjećamo, Zeleni telefon godišnje zaprimi i obradi preko 1200 prijava građana, a u posljednje 23 godine obradio ih je više od 23 325, dok je njegov rad prepoznat i na međunarodnoj razini, jer se ovaj sustav usluge građanima uzima kao primjer dobre prakse i u drugim gradovima Hrvatske te zemljama u regiji.
“Kako bi se osigurao kvalitetan nastavak rada Zelenog telefona u interesu građana”, zaključuju iz Zelene akcije, “tražimo od Gradske uprave da isplati sredstva predviđena proračunom za 2015. te da osigura nastavak financiranja ZT na način koji neće biti podložan samovolji gradonačelnika ili bilo koje institucije čiji rad propitujemo”.
Objavljeno