Protestiramo zbog nemara i neodgovornosti!

Dvije trećine nastavnika uključenih u stručne radne skupine i sindikalna vertikala obrazovanja podržali su Ekspertnu radnu skupinu.

daniel_arauz_630 FOTO: Daniel Arauz

Piše: Matija Mrakovčić

Ekspertna radna skupina Cjelovite kurikularne reforme u sastavu Boris Jokić, Branislava Baranović, Suzana Hitrec, Tomislav Reškovec, Zrinka Ristić Dedić, Ružica Vuk i Branka Vuk, zatražila je razrješenje nakon što im ministar znanosti, obrazovanja i sporta Predrag Šustar nije pružio zaštitu i odbacio zaključke saborskog Odbora za obrazovanje, znanost i kulturu. Skupina nije dobila ni odgovor na pitanja kreće li eksperimentalna provedba od jeseni te hoće li biti sredstava za usavršavanje nastavnika. Resorni ministar od ponedjeljka se nije oglasio, no Borisu Jokiću, voditelju sveobuhvatne i najvažnije reforme hrvatskog obrazovnog sustava, poželio je – sreću.

Stručne radne skupine izrazile su podršku Ekspertnoj radnoj skupini kao i nezadovoljstvo načinom odnosa dijela struktura vlasti prema Cjelovitoj kurikularnoj reformi: “Mi, predstavnici struke, angažirani na osnovu javnog poziva, na osnovu znanja i radnoga iskustva, članovi stručnih radnih skupina koji smo u reformu uložili naše znanje, iskustvo, entuzijazam i vrijeme, podržavamo Ekspertnu radnu skupinu na čelu s Borisom Jokićem u nastojanju da se s ovim poslom nastavi po pravilima struke, demokracije i transparentnosti, a bez uplitanja politike i ideologije”. 

Stručne radne skupine za jezično-komunikacijsko područje, umjetničko područje, društveno-humanističko područje, tehničko i informatičko područje, osnovnoškolski odgoj, umjetničko obrazovanje, za izradu Okvira za poticanje i prilagodbu iskustva učenja te vrednovanja postignuća djece i učenika s teškoćama, međupredmetne teme Građanski odgoj, Uporabu IKT-a, Osobni i socijalni razvoj, Učiti kako učiti, Održivi razvoj, predmete Povijest, Hrvatski jezik, Politika i gospodarstvo, Priroda, Priroda i Društvo, Tehnička kultura, Biologija, Engleski jezik, Njemački jezik, Talijanski jezik, Glazbena kultura i glazbena umjetnost, Likovna kultura i likovna umjetnost, Sociologija, Informatika, Pravoslavni vjeronauk, Islamski vjeronauk, Češki jezik, Etiku, Filozofiju, Logiku, te dio skupina za matematičko područje, Francuski jezik, Tjelesnu i zdravstvenu kulturu, Matematiku, Kemiju, Okvir vrednovanja procesa i ishoda učenja, Talijanski jezik i međupredmetnu temu Građanski odgoj i obrazovanje, izražavaju solidarnost s Ekspertnom radnom skupinom i inzistiraju na ostvarenju uvjeta da se posao dovrši neovisno od politike, isključivo vođeno pravilima struke.

“Protestiramo zbog neznanja, neupućenosti, nerazumijevanja, ali još više zbog nezainteresiranosti koja u državnim institucijama i političkim opcijama vlada za cjelokupni sustav odgoja i obrazovanja te smatramo da je ovakav tijek događaja samo posljedica nemara i neodgovornosti. Posao koji smo obavili daleko je od savršenog, ali jedini način da ga se korigira je po spomenutim principima stručnosti, demokratičnosti i transparentnosti, a nikako ishitrenim i nepromišljenim političkim odlukama”. Od svih obrazovnih reformi dosad, ovo je prva u kojoj je svatko imao priliku sudjelovati, što su mnogi pojedinci i institucije iskoristili, ističu.

Miljenko Hajdarović, nastavnik povijesti, sociologije, politike i građanskog odgoja u čakovečkim srednjim školama i član radne skupine za Povijest, smatra da je Ekspertna skupina ovako morala postupiti jer prave podrške nadležnog ministarstva nije bilo: “Što će biti dalje teško je reći. Svaka radna skupina će objaviti odgovore na stručnu raspravu i nove, dorađene verzije kurikuluma. Nakon toga svi ostajemo bez mandata i prema očekivanju Domoljubna koalicija može postaviti svoje garniture”. No, ističe da upravo šutnja Predsjednika Vlade, njegovih potpredsjednika, Predsjednice RH i resornog ministra šalju gromoglasnu poruku o kurikularnoj reformi.

Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta još uvijek nije isplatilo dio putnih troškova i honorara članovima stručnih radnih skupina za pisanje dokumenata i provođenje stručne rasprave, suprotno brojnim zakonskim odredbama. “Sve to samo govori o (ne)ozbiljnosti i (ne)profesionalnosti institucije koja bi trebala pružati logističku podršku reformi i iskreno se pribojavamo istog pristupa u dugotrajnom procesu koji bi trebao uslijediti, a koji je daleko kompleksniji”, istaknuli su nastavnici.

Podršku Ekspertnoj radnoj skupini dali su Nezavisni sindikat zaposlenih u srednjim školama Hrvatske, Sindikat zaposlenika u hrvatskom školstvu Preporod (koji je zatražio i ostavku ministra) i Sindikat hrvatskih učitelja te aktiv ravnatelja osnovih škola čiji je osnivač Primorsko-goranska županija, kao i Nacionalno vijeće učenika Republike Hrvatske. Mario Bajkuša, član Foruma za slobodu odgoja te GOOD inicijative, ističe da se upravo u ovim ljudima – učiteljima, ravnateljima i članovima sindikata te učenicima – nalazi potencijal daljnjeg djelovanja. “Ljutnja je velika, napokon se stvorio osjećaj da se trud isplati i da učitelji imaju utjecaj na posao koji rade. Postoje naznake da bi stručne skupine mogle dati ostavku, kao i povjerenstvo za Strategiju obrazovanja, znanosti i tehnologije te Nacionalno vijeće za odgoj i obrazovanje”. 

GOOD inicijativa jučer je istaknula da se pod krinkom navodnog povećanja kvalitete i dijaloga u provedbu reforme najznačajnijeg sektora uključuju ljudi prema političkoj liniji i političkim direktivama, nasuprot 340 učiteljica i učitelja, stručnjakinja i stručnjaka koji su izabrani na temelju javnoga poziva. “I stručna rasprava je također pokazala kako su se neki stručnjaci stavili u funkciju politike kroz sustavno i neargumentirano napadanje, brojanje krvnih zrnaca članica i članova radnih skupina te političko miješanje što je još jedan dokaz kronične antiintelektualne i antistručne klime u društvu. K tome, posljednje politički intonirane izjave relativizirale su dosadašnji rad na kurikularnim dokumentima čime se jednom pokazuje nespremnost i bahatost političke elite da ne vjeruje stručnjacima kako mogu odraditi posao od nacionalnog interesa za budućnost Hrvatske”.

Maja Jukić, ravnateljica Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja (NCVVO), jedne od institucija koje djeluju kao podrška Cjelovitoj kurikularnoj reformi i jednog od provedbenih tijela Strategije, ističe da je ovime izgubljen kontinuitet rada, što nikome ne može biti u interesu. “Ovakav razvoj onemogućuje poštivanje rokova, kao i pristup europskim fondovima, dok otežava i rad Nacionalnog centra koji mora provoditi i ispunjavati zahtjeve koje Vlada i MZOS pred nas stavlja”.  

Podsjetimo, reforma kurikuluma samo je dio predviđenih koraka u području odgoja i obrazovanja (rano, predškolsko, osnovno i srednjoškolsko), koje uz cjeloživotno učenje, visoko obrazovanje, obrazovanje odraslih te znanost i tehnologiju čine područja obuhvaćena Strategijom obrazovanja, znanosti i tehnologije, jednoglasno donesenom u Saboru 2014. godine. Osim kurikularne reforme, područje odgoja i obrazovanja obuhvaća unaprijeđenje odgojno-obrazovnih ustanova, izmjenu strukture osnovnog obrazovanja, podizanje kvalitete rada i društvenog ugleda učitelja, razvoj cjelovitog sustava podrške učenicima. Kurikularna reforma je dakle samo jedan dio dijela Strategije, sveobuhvatnog dokumenta koji treba osigurati “kvalitetno obrazovanje dostupno svima pod jednakim uvjetima, u skladu sa sposobnostima svakoga korisnika sustava”, kao što su ga zamislili tvorci Strategije i izglasali zastupnici u parlamentu. Osim trenutno vladajuće stranke koje je bila suzdržana.

Za kraj, koji je možda i početak, nije naomet spomenuti da je konferencija na kojoj su članovi Ekspertne radne skupine zatražili razrješenje završila neuobičajeno za hrvatske medijske prilike – spontanim pljeskom prisutnih novinara.

Objavljeno
Objavljeno

Povezano