
Piše: Martina Domladovac
Transport je ključna komponenta europske ekonomije, a transportni sektor zapošljava više od jedanaest milijuna radnika, što čini oko pet posto ukupne radne snage Europske unije. Zadnjih godina poduzeti su značajni koraci prema stvaranju jedinstvenog transportnog tržišta, a s otvaranjem tržišta dobara i usluga, tržište rada postalo je mjesto susreta radnika raznih nacionalnosti, kultura, ali i visina plaća. No liberalizaciju tržišta nije u jednakoj mjeri pratio i paralelni proces socijalnog ujednačavanja. Baš suprotno, uvjeti zapošljavanja i rada u drastičnom su padu i to u svim transportnim sektorima u kojima radi sve više migrantskih radnika bez socijalne zaštite, s bijednim primanjima, često prisiljeni živjeti u nehumanim uvjetima.
Glavni razlog tome velike su razlike radnih i socijalnih uvjeta u različitim zemljama članicama. Zajedno s lošim i neučinkovitim nacionalnim poticajnim mehanizmima trenutnih EU zakona, to je stvorilo zakonske “rupe” koje omogućavaju širenje nelojalne konkurencije i srozavanje socijale te vodi do “zavaravajućeg” samozapošljavanja, agencijskog rada, lažnog poslovanja i sličnih praksi. Radnici koji povezuju Europu čine to u nehumanim radnim uvjetima. Neprestano ih se pritišće da rade više, brže i za manje novca i to bez ikakvih, ili s vrlo ograničenim sigurnosnim ugovorima. Potrebni su zajednički standardi za pravednim uvjetima rada i socijalnim pravima unutar transportnog sektora EU, zbog čega je pokrenuta kampanja Fair Transport Europe.
Fair Transport Europe inicijativa je kojom se zahtijeva popravljanje uvjeta rada europskih transportnih radnika, pravedne plaće i sva socijalna prava. Također se žele pronaći konkretna rješenja kako bi se zaustavilo snižavanje radničkih prava na najniži zajednički nazivnik.
Inicijativu podupire Europska federacija transportnih radnika (ETF) koja zastupa više od tri i pol milijuna transportnih radnika u više od dvjesto trideset transportnih sindikata iz četrdeset jedne zemlje, a obuhvaća sektore željeznice, cestovnog prijevoza i logistike, pomorskog i riječnog transporta, zračnog prijevoza, luka i dokova, turizma i ribarstva. Osnovana je u Bruxellesu 1999. godine spajanjem Federacije sindikata transportnih radnika u EU (FST) i europske podružnice Međunarodne federacije transportnih radnika (IFT), a danas uključuje i nekoliko sindikata iz Hrvatske. Glavna aktivnost ETF-a je zastupanje i obrana interesa transportnih radnika u Europi, a ovom inicijativom žele spriječiti sve veću eksploataciju međugraničnih radnika. Jednaka i zajamčena plaća i jednaki uvjeti natjecanja i radni uvjeti na razini i prema standardima zemlje u kojoj se rad obavlja, najvažniji su ciljevi ETF-a koje se pokušava postići ovom inicijativom.
“Želimo okrenuti razgovor na početak. Većina naših izazova može biti riješena jedino suradnjom različitih europskih institucija na nacionalnoj razini i u suradnji s transportnim radnicima i odgovornim poslodavcima. Ovom inicijativnom želimo doprinijeti boljem i konstruktivnijem dijalogu o rješavanju izazova s kojima su suočeni transportni radnici diljem Europe”, kaže Lars Lindgren, predsjednik ETF-a i predstavnik Fair Transport Europe inicijative.
Glavno oruđe ove inicijative instrument je EU zvan Europska građanska inicijativa (ECI) kojom se osigurava da građani EU imaju glas u donošenju odluka. To znači da grupa građana može pokrenuti Građansku inicijativu za sakupljanje milijun potpisa kako bi se potaknule određene promjene i poboljšanja u zakonima EU, a ako inicijativa uspije Europska komisija mora poduzeti korake prema donošenju novog zakona.
Cilj Fair Transport Europe inicijative podići je svijest o važnosti ove teme kako bi došla u fokus Europske komisije. Sakupljanje potpisa traje od rujna 2015. do rujna 2016. godine, a u tom vremenu potrebno je prikupiti milijun potpisa iz barem sedam različitih europskih zemalja.
On-line peticiju možete potpisati ovdje.
Objavljeno