Zamišljanje budućnosti institucija

Izložba u Ljubljani promatra pristupe i opsesije koji se ponavljaju u radu Davida Maljkovića, a koji nude različite ulazne točke u institucionalnu i društvenu povijest Galerije i Muzeja.

maljkovic_msum_630 FOTO: MSUM

Piše: Matija Mrakovčić

Godinu dana nakon održavanje izložbe Retrospektiva po dogovoru u Zagrebu (Galerija Nova, Galerija HDD, kino Tuškanac), izložba pod nazivom Again and Again nudi novi pogled na žanr retrospektivnih izložbi, prateći narative i metode rada Davida Maljkovića. Dok je izložba u Zagrebu otvorila suptilni dijalog s institucionalnim krajolikom, atmosferom njegove društvenosti i ritmovima kulturnog života, izložba u Ljubljani promatra pristupe i opsesije koje se ponavljaju u Maljkovićevom radu, a koje nude različite ulazne točke u institucionalnu i društvenu povijest Moderne galerije – Muzeja moderne umjetnosti u Ljubljani i Muzeja suvremene umjetnosti Metelkova (MG+MSUM).

Izložba okuplja širok spektar radova kao i elemente instalacija iz različitih etapa Maljkovićeve karijere, dekonstruirajući žanr retrospektive “na pola umjetničkog puta”. Za ovu izložbu Maljković je razvio pomno razrađen postav koji nehijerarhijski pristupa svim izlošcima postavljajući ih jedne uz druge na naoko neadekvatne, neočekivane strukture, stvarajući tako začudne situacije koje svojim kumulativnim efektom žele promijeniti perspektivu promatrača. Prkoseći očekivanjima i preuzimajući humorni pristup samom retrospektivnom formatu, izložba problematizira vlastiti odnos prema kontekstu i infrastrukturi ponovno koristeći elemente prethodnih izložbi te iskušavajući institucionalne protokole i povijest.

Osnovne metode Maljkovićeva rada – individualni i kolektivni odnos prema kompleksnosti vremena, kolažni pristup, autoreferencijalnost, citatnost, korištenje svojih ranijih radova i elemenata prijašnjih izložbi, ispitivanja autonomije umjetnosti i podrijetla pogleda, pomno koreografiranje iskustva izlaganja – zastupljene su i na ljubljanskoj izložbi. Izložba Again and Again organizirana je oko suptilnih tragova za rekonstruiranje fragmenata, metamorfozi i referenci, no koji uz humor i zaigranu nonšalantnost dozvoljavaju “sada i ovdje” izložbe, kao estetskog i društvenog iskustva. To konkretno znači da izložba pokušava p(r)okazati bit suvremene umjetnosti u kontekstu kada se očekivane forme ne poštuju, te kako bi takav izložbeni okvir mogao pridonijeti radikalnom zamišljanju budućnosti kulturnih institucija.     

David Maljković rođen je 1973. u Rijeci, živi i radi u Zagrebu. Njegove recentne samostalne izložbe uključuju: Palais de Tokyo, Pariz (2014.), Kunstmuseum St. Gallen, (2014.), Baltic Art Centre for Contemporary Art, Gateshead (2013.), Van Abbemuseum, Eindhoven (2012.), Wiener Secession, Beč (2011.), Museo Reina Sofia, Madrid (2009.). Maljković je sudjelovao na mnogim grupnim izložbama, među kojima su: Venecijansko bijenale, (2015.), Musée National d’Art Moderne Centre Pompidou, Pariz (2014.), Palais de Tokyo, Pariz (2012.), MUSAC Museo de Arte Contemporaneo de Castilla y Leon, Leon (2012.), 29. Umjetničko bijenale u Sao Paulu (2010.) i 11. Istanbulsko bijenale (2009.).

Kustosi su izložbe Bojana Piškur i kolektiv Što, kako i za koga (WHW). Izložba Davida Maljkovića u Muzeju suvremene umjetnosti Metelkova (MSUM) bit će otvorena od 25. listopada do 11. prosinca.

Objavljeno
Objavljeno

Povezano