

Piše: Matija Mrakovčić
U petak, 4. rujna, Stacionu ‒ Centru za suvremenu umjetnost u Prištini (Qendra për Art Bashkëkohor Prishtinë) uručen je nalog kosovskog Ministarstva kulture, mladih i sporta da hitno, do 7. rujna u 14 sati, iseli iz prostora Muzeja Kosova koji koristi od 2006. godine.
Te godine Stacion su osnovali umjetnik i dizajner Albert Heta i arhitekt Vala Osmani kao prostor za umjetnike, arhitekte, teoretičare, dizajnere, kritičare i druge aktere posvećene sagledavanju i problematiziranju izazova suvremenog društva aktivnim, kritičkim i emancipatornim pristupom. Kao prva takva institucija na Kosovu, Centar se bavi usmjeravanjem razvoja lokalne umjetničke i kulturne scene, ali i praćenjem i uključivanjem u regionalne i međunarodne procese. Također, Stacion organizira natječaje za afirmaciju mladih umjetnika na međunarodnim izložbama te rezidencijalni program u suradnji s Gradskom galerijom Ljubljana. Jedan je od osnivača mreže nezavisnih kulturnih institucija RRIPAK, čije je sjedište u Centru.
Zahtjev za iseljenje iz prostora koji koriste već devet godina, u Stacionu smatraju direktnim političkim napadom Ministarstva. Nalog je osudila i mreža RRIPAK koja smatra da je riječ o političkoj osveti ministra kulture i zamjenika premijera Kujtima Shale zbog kritika koje je Stacion upućivao na njegov račun povodom drastičnog smanjenja budžeta za suvremenu umjetnost te marginaliziranja nezavisne kulturne scene.
Smatrajući da zahtjev Ministarstva kulture predstavlja primjer ekstremnog miješanja politike u kulturu i umjetnost, Stacion je odlučio ostati u prostoru te najavio održavanje konferencije za novinare 9. rujna. Uz to, objavili su i detaljnu kronologiju višemjesečnih pregovora o nastavku korištenja Kamene kuće u sklopu Muzeja Kosova koji su prethodili zahtjevu Ministarstva da iz nje isele. Možete ju pronaći na Facebook stranici Staciona ili na stranicama portala SEEcult.org.
Inače, tijekom devet godina postojanja, Stacion je pokrenuo mnoge projekte iz različitih područja suvremene umjetnosti, poput programa Cultural Policies as Crisis Management? kojem je u fokusu bilo pitanje komunikacije između radnika u kulturi i institucija kulture kao posrednika u normaliziranju odnosa između Srbije i Kosova, ili projekata o oblikovanju kulturnih identiteta i kulturne politike (Unknown societies ili The Renaming Machine), mnogobrojnih izložba i konferencija ili pak projekta Rethinking (social) space temeljenog na tezi Henrija Lefebvrea o proizvodnji prostora.
Objavljeno