“Ekspresivnost u vremenu terora slike zahtijeva povratak stilu refleksivnoga mišljenja”, zapisao je Žarko Paić povodom izlaska knjige fotografskih eseja Tončija Valentića, zapisa o fotografiji koji “vraćaju vjeru u suglasje traga, slike i jezika”. Teror slike kao slikovni zapis terora tema je pak analitičke fotografske knjige Sandre Vitaljić izdanju Algoritma.
Knjiga Rat slikama – suvremena ratna fotografija dotiče se različitih slikovitih manipulacija ratnom fotografijom kroz povijest, komentira i inovacije digitalizirane fotografije, a posebno se osvrće na manipulacije fotografijama tijekom ratova proizišlim iz raspada Jugoslavije. Ovo “nije knjiga koja mijenja povijest, nego njezinu interpretaciju”. Sandra Vitaljić s posebnom pažnjom ispisuje poglavlja koja problematiziraju pornografske moduse reprezentacije, estetizaciju, galerizaciju i muzealizaciju prizora s ratišta, kao i trajni proces reproduciranja kulturalnih, tj. rodnih, klasnih i etničkih stereotipa posredstvom ratne, odnosno dokumentarne fotografije.
Rat slikama – suvremena ratna fotografija je knjiga koju čini analitički tekst, autoričin praški doktorat za ovu priliku temeljito prerađen, intervjui s desetak istaknutih ratnih fotografa i bogatstvo ilustracija od dvjestotinjak fotografija i reprodukcija novinskih stranica i snimaka.
S druge strane, Camera Abscondita. Zapisi o fotografiji. Tončija Valentića u izdanju Jesenski i Turk “knjiga je prodorne misli i iznimne ljepote jezika. Teorijski negativi se, elegantno i suvereno kao što se diže jutarnja magla, transformiraju u pozitive sublimnih poetskih pasaža. Valentić vodi dijalog s tekstovima velikih prethodnika.
Na tragu radova o fotografiji koje su nam ostavili Barthes, Benjamin i Cadava, autor ispisuje intimnu (pri)povijest svjetlopisa: ono što fascinira jest činjenica da je to dijalog ravnopravnih. Bez okolišanja: Camera Abscondita je vrhunska teorija i velika književnost”, zapisao je o knjizi Andrej Nikolaidis.
M.M. / booksa.hr / Fotografija: Sandra Vitaljić
Objavljeno