
Piše: Matija Mrakovčić
Građanski odgoj i obrazovanje uveden je 2012. godine kao eksperimentalni predmet u dvanaest osnovnih i srednjih škola s namjerom da se kao zaseban predmet uvede u školske programe od 2014. godine. Ipak, protekle se jeseni odustalo od prvotnog plana, a umjesto toga učenici su dobili međupredmetnu verziju kurikuluma. Tijekom eksperimentalne provedbe, Fade In je snimio reportažu u osnovnoj školi Ivana Gorana Kovačića u Dugoj Resi u kojoj smo mogli saznati da je određeni postotak tadašnjih srednjoškolaca uvjeren da je u Hrvatskoj na vlasti koalicija HDZ-SDP. Školska knjižničarka, ujedno i predavačica programa, bila je vidljivo iznenađena tim stavom koji je, naizgled, pokazao da učenici ne razumiju temeljne političke pojmove i procese. No, na taj bismo podatak mogli gledati i drugačije. Upravo nepoznavanje “pojmovlja i činjenica” u ovom slučaju navodi na obuhvatnije i temeljitije razumijevanje problema – problema partitokracije i vladavine podobnih.
Direktna demokracija u školi neformalna je grupa osnovana 2011. godine na Filozofskom fakultetu u Zagrebu, a okuplja sudionike različitih stručnih i dobnih profila. Upravo problematiziranjem današnje prevladavajuće predstavničke demokracije odnosno partitokracije i stavljanjem u odnos s temeljnom definicijom demokracije – vladavine naroda, grupa otvara prostor preispitivanju aktualnih društveno-političkih pitanja usmjeravanjem na građansku inicijativu i angažman u zajednici. Članovi grupe dosad su diljem Hrvatske održali brojna predavanja i radionice za srednjoškolce, niz javnih tribina za građanstvo, seminare i treninge za nastavnike, radnike i članove nevladinih organizacija, a od 2012. godine grupa je dio inicijative za uvođenje Građanskog odgoja i obrazovanja u škole.
Početkom 2014. godine grupa se priključuje projektu Početnica umjetnice Andreje Kulunčić, dijelu dugoročnog multidisciplinarnog istraživačkog projekta Kreativne strategije, pokrenutog s ciljem mapiranja i poticanja kreativnih strategija i konkretnih platformi za artikulaciju društvenih problema te pružanje podrške traženju njihovih rješenja na mikro i makro razinama. U projektu su djelovali i Novi sindikat, niz formalnih i neformalnih grupa poput BRID-a, Ženske Fronte, Fem Fronte, Prava na grad, ZMAG-a, a njihova je suradnja rezultirala, između ostalog, izložbom u Galeriji Nova od svibnja do srpnja prošle godine.
Glavni suradnici u radu i razvoju Početnice u 2015. ostat će grupa Direktna demokracija u školi. Kao osnova nijhova zajedničkog rada poslužit će multimedijalna umjetničko-edukativna instalacija (toolkit, mobilijar) koja se sastoji od četiri prenosive modularne drvene kutije s tabletima i drvenim pločicama koji čine pojmovnik tema iz područja direktne demokracije, sindikalizma, feminizma, teologije oslobođenja, prava na grad, ekologije i angažirane umjetnosti. Mapa i arhiv dosadašnjih radničkih borbi i prateća literatura nalaze se i u virtualnoj verziji Početnice, otvorene za upisivanje i nadograđivanje. Stranica služi kao dio alata za (samo)organiziranje, kao mjesto informiranja o različitim grupama koje se (samo)organiziraju ili djeluju na principima solidarnosti, jednakosti i zajedništva, ali i kao mjesto okupljanja sličnih i srodnih organizacija te razmjene informacija.
U ovom se slučaju suvremena umjetnost predstavlja kao infrastruktura edukacije i pozitivnih promjena u percepciji kulturne produkcije kao mogućih alata društvenih promjena. Početnica kreće na put 5. veljače radionicom sa srednjoškolcima gimnazije Lucijan Vranjanin u Zagrebu, potom gostuje u ožujku u Čakovcu u Centru za mlade, u travnju i svibnju u Galeriji umjetnina Slavonskog Broda, u Dubrovniku u svibnju u prostorima Art radionice Lazareti, u rujnu je u Puli u prostorima Zadruge Praksa, u listopadu u sinjskoj Galeriji Sikirica, a u studenom ju možete pronaći u sklopu programa Vox Feminae Festivala. Svakako, putovanje Početnice u organizaciji udruge MAPA ne bi smjelo stati na tim gradovima – svi zainteresirani za gostovanje izložbe, predstavljanje instalacije, predavanje ili radionice mogu se javiti producentici i koordinatorici projekta Martini Kontošić ili grupi Direktna demokracija u školi.
Ovaj članak objavljen je u sklopu projekta Demokracija bez participacije koji je sufinanciran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.
Objavljeno