Na stranicama ljubljanskog BIFC Regional Huba možete čitati intervju Vida Mesarića s dizajnerom Dejanom Kršićem povodom 30 godina njegovog djelovanja na umjetničkoj i aktivističkoj sceni. Ovom prilikom Kršić je na primjeru Arkzina pojasnio politički i društveni kontekst u kojem je nastajala opozicijska scena u Hrvatskoj te dao svoj osvrt na značenje sintagme nezavisna/alternativna scena: “Zalagao sam se za shvaćanje alternativnog kao političkog, koje na različite načine ističe društvene antagonizme, dok u isto vrijeme održava viziju mogućeg, zamislivog, drugačijeg društva. Posljedica toga jest da se relevantna kulturna produkcija ne može bazirati na estetskoj (…) već na političkoj konfrontaciji.”
Najzanimljiviji dio ovog intervjua svakako je analiza povijesti i trenutnog stanja financiranja nezavisne kulturne scene. Dejan Kršić opširno je odgovarao na pitanja o prisutnosti stranih donacija u ’90-ima, kulturnoj politici Ministarstva kulture, Zakladi Kultura nova te u svom čitanju angažmana međunarodnih fondacija prisutnih u regiji Jugoistočne Europe dao kritički pogled i moguću strategiju: “Uzimajući u obzir da je regionalna suradnja uvjet za financiranje, problem je što je ona često pragmatična i mehanička te se na koncu manifestira samo formalno i ne ostavlja posljedice na društvo. Krivnja za takvo stanje ne smije se prebaciti samo organizacijama koje se prijavljuju na fondove, već također, politici fondova. Prevladavajuća tendencija jest da se neprekidno podupiru i istražuju novi projekti i inicijative, umjesto da se podupiru one koje već postoje, kako bi se osigurala njihova održivost. Kao da postoji veliki (i neopravdani) strah od institucionalizacije scene. (…) Realno govoreći, za bilo koji ambiciozni projekt, financije se dodjeljuju u prekratkim razdobljima koji ne pridonose stabilnosti – kako financijskoj, tako i organizacijskoj – aktera na sceni. Očekujem da će se dobar dio programa Zaklade Kultura nova odnositi na dugoročno financiranje projekata.”
Nastavak intervjua i odgovore Dejana Kršića na pitanja o kreativnim industrijama, dizajnu, EU, borbi za prostor, studentskoj borbi za besplatno obrazovanje te o novim angažmanima nezavisne kulturne secene, možete pročitati ovdje.
Dejan Kršić je grafički dizajner, teoretičar, prevoditelj te glavni urednik i jedan od pokretača magazina Arkzin. Trenutno je zaposlen na Odsjeku dizajna vizualnih komunikacija na splitskoj Umjetničkoj akademiji.
BIFC Regional Hub, ljubljanski je ogranak The Balkan Incentive Fund for Culture (BIFC) zadužen za pružanje savjeta pri apliciranju za projekte i pronalaženju partnerskih organizacija. BIFC Regional Hubom upravlja Asocijacija, mreža šezdesetak nevladinih organizacija i četrdesetak nezavisnih umjetnika.