Komedija kao ključ ljudske prirode

Meandar je objavio novu knjigu ugledne slovenske teoretičarke Alenke Zupančič.

alenka_zupancic_480
U knjizi Ubaci uljeza Alenka Zupančič propituje kako psihoanaliza i filozofija mogu pomoći razumijevanju logike i taktike komedije te kako komedija može pomoći i filozofiji i psihoanalizi da prepoznaju neke ključne mehanizme i oblike nestalnosti onoga što obično nazivamo ljudskom prirodom. Komediju je teško usustaviti jer se temelji na uključivanju iznimke kao vlastita pogonskog stroja. 
Istraživajući načine na koje komedija artikulira i ponavlja tu nerješivu enigmu, Alenka Zupančič svoje čitanje zasniva na radu i izvedbama cijelog niza filozofa, komičara te stvarnih i izmišljenih komičnih likova: Aristofan, Moliere, Hegel, Freud, Bergson, Lacan, George W. Bush, Borat, Hamlet te Mujo i Haso. Pritom ona nastoji razgraničiti komediju od ideologizirane i “naturalizirane” veselosti. Istinska, subverzivna komedija, izbija kao kratki spoj, eksplozivna veza heterogenih poredaka. Ova studija, u tom smislu, analizira procese i modele rada komedije koji omogućuju da se “uljez ubaci” u naše osigurane redove.
Alenka Zupančič istaknuta je slovenska teoretičarka u čijem se radu najčešće prepleću psihoanaliza i filozofija. Viša je znanstvena suradnica Instituta za filozofiju Slovenske akademije znanosti i umjetnosti u Ljubljani, a surađuje i s drugim europskim i svjetskim znanstvenim i obrazovnim institucijama. Iz izabrane bibliografije ističu se knjige Ethics of the Real (Verso, New York-London 2000), The Shortest Shadow. Nitzsche’s Philospohy of the Two (MIT Press, Cambridge-London 2008), Why Psychoanalysis: Three Interventions (Aarhus University Press, Aarhus-Copenhagen 2008). U hrvatskom prijevodu tiskan je njezin drugi doktorat koji je obranila kod Alaina Badioua – Realno iluzije (Naklada Jesenski i Turk, Zagreb 2001).
Izvor: Meandar / Na fotografiji: Alenka Zupančič © Hendrik Speck
Objavljeno
Objavljeno

Povezano