

Utopija demokracije, dužnička kriza u Hrvatskoj, queer i stvaralaštvo Chrisa Markera teme su 6. Subversive Film Festivala.
Aktualna društvena kretanja usmjerena prema promjeni vladajuće paradigme ostavila su tragove na recentnom europskom i svjetskom filmskom stvaralaštvu. Službeni natjecateljski program 6. Subversive Film Festivala ponudit će stoga izbor igranih i dokumentarnih filmova koji na suptilan ili posve izravan način propituju današnji društveni poredak i tematski se oslanjaju na ovogodišnji festivalski fokus – utopiju demokracije.
Filmski program održava se u kinima Europa i Grič, a bit će otvoren 4. svibnja filmom Sophie Finnes Pervertitov vodič kroz ideologiju. Program završava 12. svibnja svečanom dodjelom nagrade Wild Dreamer što je ujedno i novost ovogodišnjeg, šestog izdanja festivala.
Organizatori su iz programa izdvojili nekoliko najzanimljivijih filmova. Jedan od filmova u igranoj selekciji u sklopu službenog programa je debi Rusudan Čkonie Samo se smiješite u kojem se sudionice natjecanja ljepote Gruzijska majka 2010. nadaju glavnoj nagradi koja uključuje uređeni apartman i 25 000 dolara. Izuzev jedne udane za organizatora natjecanja, polovica natjecateljica uglavnom su samohrane majke koje jedva spajaju kraj s krajem. Film oslikava realnost gruzijskog postkomunizma i medijski senzacionalizam, a ujedno je i kritika patrijarhalnog gruzijskog kulta “herojske majke”.
Kako je politička i ekonomska dezorijentiranost utjecala na ljudske živote govori i ruski film Za Marxa Svetlane Baskove. Na posve osebujan način u filmu je oslikan klasni rat između nezadovoljnih radnika ruske čeličane organiziranih u vlastiti nezavisni sindikat i turbokapitalista portretiranih u maniri mafijaša i naftnih tajkuna iz američkih TV-serija. Likove uprizoruju profesionalni glumci koji se namjerno ponašaju poput naturščika forsirajući artificijelne dijaloge u maniri sovjetskog propagandnog filma, dok u vizualizaciji ultimativnog masakra autorica poseže za holivudskim prikazivačkim praksama. Yema je pak film o ratnom Alžiru koji ne igra na kompleksne karakterizacije, već pokazuje male stvari krajnje čisto i transparentno. Majka, nakon što je rukama iskopala raku i u tišini pokopala sina, povlači se u samoću izoliranog alžirskog sela, čiji je univerzum posve nezainteresiran za ono što se događa u ostatku svijeta.
Talijanski redateljski dvojac Massima D’Anolfija i Martine Parenti u dokumentarcu Mračna tvar prikazuju kako se jedan raj na zemlji pretvorio u rat na zemlji. Mjesto Salto di Quirra na Sardiniji 1956. godine transformirano je u poligon na kojem su svjetske vlade testirale nova oružja. Ovaj krajnje lirski film prikazuje kako netaknuti krajolik, konkretnije njegov ekosustav, postaje kontaminiran bijelim fosforom, napalmom i radioaktivnim tvarima. Imaginarni rat koji se nikada neće okončati može biti smješten u svaki prostor na kojem se vodi vječna bitka između čovjeka i prirode, na bilo koje drugo mjesto na kojem su ljepota prirode i nevidljivi horor ratne igre stvorili bizarni suživot. Pobune diljem svijeta posljednjih su godina sve češća tema filmskih uprizorenja, no Sylvain George nije promatrač pokreta 15M – on je aktivan politički sudionik. Njegov dokumentarac Put Madrida (Svijetli plam!) satkan je od fragmenata koji se sudaraju i prepliću, on u isti mah funkcionira kao aktivistička reportaža, politički stav, ali i kao eksperimentalni film koji bilježi kaos, sreću, frustracije, radikalizacije, golotinju i očaj svih onih koji su se tih burnih dana zatekli na mitskom madridskom trgu. “Trebate biti za nešto, a ne samo protiv nečega“, cinično poručuje Clinton Davidu Lettermanu referirajući se na pokret Occupy. Ovim prizorom i njemu sličnima Ken Loach završava svoj elokventni dokumentarac Duh četrdeset i pete kako bi dokazao da otpor ipak nije nemoguć. Koristeći arhivske materijale pokazuje kako je britanski laburistički premijer Clement Attlee zamišljao istinsku socijalnu državu koju je donekle i ostvario nacionaliziranjem rudnika, čeličana, dokova i Banke Engleske.
Aktualan je i dokumentarac Arsena Oremovića U braku sa švicarcem koji opisuje hrvatsku zbilju u kojoj je nefunkcionalnost bankarskog sektora i zloupotreba nedorečenosti institucionalnog okvira dovela velik broj ljudi do siromaštva zbog nemogućnosti otplate kredita u švicarskim francima. Autor se ovom temom bavi iz perspektive neposredno oštećenih žrtava na koje su banke prebacile svoje tržišne rizike, ali komentira i pravne te političke aspekte konteksta u kojem je omogućeno takvo poslovanje banaka. Premijeru filma koja će se održati 5. svibnja u 19 sati u kinu Europa pratit će i rasprava o temi duga kao egzistencijalnog pitanja velikog dijela stanovništva.
Popratni program Subversive Film Festivala održava se u kinu Grič i donosi dvije zanimljive filmske sekcije. U sklopu retrospektiva velikana filmske umjetnosti Chrisa Markera pod nazivom Marker – Mjesto oproštaja bit će prikazani neki od autorovih najupečatljivijih uradaka: 2084, Rekli ste da to nije moguće, Ambasada, Jedan dan u životu Andreja Arsenijeviča, Daleko od Vijetnama, Do skora, nadam se, Šesta strana Pentagona te I kipovi umiru. U sklopu ovog programa bit će održan i okrugli stol na temu Markerovih tragova u kinematografiji.
Drugi dio popratnog programa nazvan je Queer izvan svoja četiri zida, a osim selekcije filmova koji se temelje na preispitivanju umjetničkog, teorijskog i aktivističkog queer-prostora, nadilazeći pri tom klasična čitanja kroz uobičajene i često već iscrpljene interpretacijske obrasce, uključuje i dvije zanimljive rasprave: Tribinu o klerikalnom queeru i Camp i trash u pop-kulturi od 90-ih naovamo.
Paralelno s filmskim programom, točnije 10. i 11. svibnja unutar Subversive Foruma i Balkanskog foruma u ZKM-u je zakazan i 3. Joint Social Conference, samo tri tjedna prije atenskog Alter-samita. To će biti važna prilika za okupljanje velikog broja organizacija te društvenih aktera i sindikalista iz istočne Europe i Balkana koji će raspravljati o društvenim pokretima u raznim zemljama, suočiti se s novim izazovima sve dublje krize (u nekim su zemljama ugroženi temelji demokracije) i poboljšati analizu globalne situacije s drugog Joint Social Conferencea.
Detaljan program Subversive Festivala pronađite na stranicama festivala.
Izvor: Subversive Film Festival / Foto: Samo se smiješite
Objavljeno