Žena koja se igra

Bez obzira na različite interpretacije, bitno je prepoznati "Barbie" kao polugu kojom je ženski egzistencijalizam afirmiran kao postojeći, stvaran i u svojoj stvarnosti suštinski suprotstavljen patrijarhatu.

Barbie (2023), r. Greta Gerwig / FOTO: Warner Bros

Budi žena koja se uvijek igra
Pljuni na varalice koje ti lažu
Da je samo patnja plemenita
Radost je veća
Radost je, a ne patnja, svaki put
Spasila svijet
Tako ćeš i ti spasiti bar jedan život
Svoj
Olja Savičević Ivančević, Ženi koja se igra[1]

Barbie kućica mog djetinjstva imala je crvene zidove, plave itisone preko kojih je bilo prostrto par ponjava i fotografija bosanskog ćilima, namještaj mahom iz Barbie itinerara koji smo kupovali kod Kineza; sklopljen od Lego kockica ili apsajklovanih ambalaža, s izuzetkom lavaboa i WC šolje koja je pripadala originalnoj Shelly koja kaki i piški, sve s malim toalet-papirom, poklonom iz daleke Amerike. Plafoni u mojoj Barbie kućici bili su visoki, jer je kućica bila sklopiva plastična kutija koju je mama vješto usvojila od mesara Zije i Adija preko puta naše zgrade. Nadograđeno na sprat bilo je (ne)originalno Barbie kupatilo, izolirano od ostatka kuće slojem heklanja. Da sam onomad u Barbie kućicu provela i struju, s plafona bi vjerovatno visila sijalica bez abažura i obasjavala moja Barbie sijela dobro poznatom žutom nijansom naših ranijih tranzicijskih godina. 

Prijateljica iz ranih dana s pomenutom kućicom u pozadini / FOTO: Hana Ćurak

Osim što su mezile, pisale zadaće i kakale u Shellynu WC šolju, moje Barbike su živjele u zajednici u kojoj su vladali principi solidarnosti i konvivalnosti te su donosile odluke, oh, toliko odluka, uvijek sve zajedno, iako je Barbika s krilima iz Slovenije imala veto, poput tadašnjeg visokog predstavnika Wolfganga Petritscha. Išle su u tajne misije sa žabama i pingvinima iz Kinder-jaja i sjedile skupa do kasnih sati u kuhinji. 

Shelly iz Amerike

U filmu Grete Gerwig, Barbie, čini se da Barbike žive slično kao moje – iako holivudski glamurozno, na momente karikaturno, deliberativno demokratski i definitivno nepogođene ratom i restauracijom kapitalizma – u originalnoj i brendiranoj Mattel estetici koju povremeno uzurpiraju Kenova naivna nastojanja da sam dekorira prostor, zabrljano nebriljantnim, plošnim ženoosnažujućim govorima ljudskih likova koji filmu ne doprinose ama baš ništa. 

Barbika s krilima iz Slovenije

Barbie me nije vratio u djetinjstvo. Bacio me, kao i Barbie samu, u egzistencijalistički bezdan, gdje sam se 19. jula svakako nalazila i prije ulaska u kino. Za mene, on nije bio ništa novo: Barbie mi je zvučao kao Sve su to vještice, mim-stranica kojom protu-arhiviram vernakularni ženski odgovor na patrijarhat (i samim time arhiviram patrijarhat), skupa s članicama porodice, prijateljicama, kolegicama i poznanicama. Puna kino sala smijala se stvarnim razgovorima između muškaraca i žena koji su samo povremeno hiperbolirani. Puna kino sala smijala se stvarnim razgovorima koje stvarno vodimo u našim stvarnim patrijarhalnim temporalnostima, isto kao što se smijemo Vještice mimovima. Puna kino sala smijala se sama sebi. Egzistencijalistička intervencija u velikom stilu, ako se adminku pita. 

Holivudski filmovi, brendovi, kao i, uostalom, neoliberalni muzeji, arhivi i galerije, ako već aktivno ne doprinose jačanju alt-desničarenja, mogu samo aproprirati stvarne političke borbe i reciklirati aktivističke diskurse kako bi obnovili, regenerirali i umnožili svoj profit. Ovo je jasno Barbici u birkicama, Barbici u tzv. stvarnom svijetu, ali i ja kao i ona biram da se s ovim saznanjima brzo vratim u Barbie svijet, pospremim što se pospremiti da, usput se dobro zabavim i saznam i nešto o sebi kao ženi kojom postajem.

Barbieland ili stvarni svijet? / FOTO: Warner Bros.

Doprinos ovog filma stoga nije revolucionaran, ali zašto bismo to uopšte očekivale? Film je feministički, i Greta Gerwig nam je zaista olakšala takvo čitanje, a nije beznačajno ni da uopšte postoji holivudski feministički film koji premašuje sve rekorde gledanosti, a koji je režirala žena. Tko bi rekao da će to ikada biti moguće razočarano buljeći u sise Wonder Woman prije par godina! 

Značajno je i pokazno da su mladi desno naginjujući muškarci diljem svijeta vrlo brzo odlučili proglasiti Margot Robbie za mid[2], sveteći joj se tako za njenu izdaju patrijarhata u kojem su bili spremni da ovoj dotadašnjoj ljepotici pruže sve. Značajno je i da su drugi ideološki isprdci imali potrebu da artikulišu svoje negodovanje na film, ali i da je publika širih shvatanja primjetila karakteristike incela u nekim od karakteristika koje su pripisane Kenu. Bez obzira na različite interpretacije, bitno je prepoznati Barbie i bez dizanja nosa ponosno je obgrliti kao polugu kojom je ženski egzistencijalizam afirmiran kao postojeći, stvaran i u svojoj stvarnosti suštinski suprotstavljen patrijarhatu. Također, osobna i nježna oda prostoru majčinstva kao još jednom prostoru povezivanja odrasle žene s djevojčicom u njoj, a istovremeno i s njenom kćeri, čini se kao ključna za sveukupno dirljiv i značajan doprinos ovom odlasku u kino. 

Gretina Barbie nema nadograđeno kupatilo s heklanjem na krovu svoje kuće, ali to je ne čini manje zanimljivom ni bitnom. Njena jednodimenzionalnost i plastičnost sasvim je dovoljna: ona je sve. 



1. Olja Savičević Ivančević, “Ženi koja se igra”, Divlje i tvoje (Zaprešić: Fraktura 2020)

2. mid – Kako objašnjava Urban Dictionary, pridjev koji se koristi za vrijeđanje ili degradiranje suprotnog mišljenja (ili drugih osoba), označavajući ih kao prosječne ili lošeg kvaliteta.

Tekst je objavljen u okviru projekta Kinemaskop i uz podršku Hrvatskog audiovizualnog centra.

Objavljeno
Objavljeno

Povezano