

U okviru međunarodnog programa State Machines koji istražuje utjecaje novih tehnologija na odnose među državama i građanima, u četvrtak 5. listopada s početkom u 20 sati, u velikoj dvorani Filodrammatice (Korzo 28/1, Rijeka) prezentaciju će održati berlinski vizualni umjetnici Nora Al-Badri i Jan Nikolai Nelles.
Iako su njihovi radovi bili izlagani u raznim zemljama uz financijsku potporu nekolicine institucija poput Goethe-Instituta, njemačkog Ministarstva vanjskih poslova i Europske kulturne fondacije, umjetnici su u središte pozornosti svjetskih medija i javnosti dospjeli 2015. godine projektom The Other Nefertiti. Pomoću mobilne naprave, posebno prilagođene za tu priliku, umjetnici su potajno i bez dozvole muzeja skenirali slavnu bistu egipatske kraljice Nefertiti u berlinskom Novom muzeju (Neues Museum). Anonimna skupina hakera obradila je dobivene podatke, nakon čega su Al-Badri i Nelles na svojoj internetskoj stranici objavili 3D model skulpture. Korisnike interneta i stručnjake za 3D tehnologiju iznenadila je veoma visoka kvaliteta samog modela, koji je svima omogućio izradu dotad najvjernije kopije biste pomoću 3D printera, relativno jeftine tehnologije koja posljednjih godina već polako ulazi u svakodnevnu upotrebu.
Projektom su se umjetnici uključili u raspravu oko potrebe da se umjetnički radovi, bez obzira na njihovu starost ili povijesno-umjetničku vrijednost, učine dostupnima najširoj javnosti. Naime, dok muzeji poput Umjetničkog instituta u Chicagu, njujorškog Muzeja umjetnosti Metropolitan i Britanskog muzeja u Londonu potiču posjetitelje da svojim pametnim telefonima skeniraju predmete u njihovim kolekcijama i da potom izrađuju trodimenzionalne replike, posjetiteljima Novog muzeja u Berlinu nije dozvoljeno čak ni fotografiranje skulpture Nefertiti. Zanimljivo je pritom da je spomenuta bista, danas jedan od simbola Berlina, u Njemačku donesena iz Egipta nedugo nakon što su je njemački arheolozi 1912. godine pronašli u Amarni.
Zahvaljujući njemačkim umjetnicima, jedna je kopija krajem 2015. godine bila prikazana u Kairu, što je ujedno bio i prvi put da je skulptura na bilo kakav način bila izložena u samom Egiptu. The Other Nefertiti je stoga značajan prilog raspravi o vlasništvu nad otuđenim arheološkim nalazima i snažan komentar o potencijalu digitalnih tehnologija kao što je 3D skeniranje u “ponovnom aktiviranju” umjetničkih djela koja su zaglavljena u muzejskim zbirkama.
S osvrtom na spomenuti projekt koji će također biti predstavljen u Ljubljani na istoimenoj izložbi u organizaciji instituta za suvremene umjetnosti Aksioma, umjetnici će u izlaganju raspravljati o važnosti preispitivanja trenutnog shvaćanja povijesne i kulturne baštine, kao i o mogućnostima novih tehnologija da je uistinu učine zajedničkim dobrom.
Ulaz je besplatan.