

“Što znači zatvoriti oči mrtvima? Ta gesta nam je dobro poznata iz bezbrojnih filmova. Vidimo leš i ruku ožalošćene osobe ili policijskog službenika koja prelazi licem. Zatvaranje otvorenih očiju mrtve osobe – ta se radnja čini toliko poznatom, ali samo je mali broj ljudi pozna iz stvarnog života. Ustvari, toliko je poznata da se rijetko postavlja pitanje o tome što zapravo znači.
Sanja Iveković je također zatvorila oči mrtvih. U svom projektu Na barikadama umjetnica koristi fotografije ljudi koji su mrtvi ili proglašeni nestalima. Svi portretirani ljudi bili su žrtve višednevnog masakra koji su počinili vojska i policija nad ljudima Gwangjua početkom 19. svibnja 1980. Na 325 fotografija koje je nevladina organizacija Demokratsko udruženje za časne osobe i obitelj žrtve dala umjetnici na korištenje, umjetnica je uz pomoć Photoshopa digitalno zatvorila oči portretiranima.
Ove manipulirane slike mrtvih se u video instalaciji pokazuju na deset ekrana a prekidane su kratkim snimkama mladih koreanaca koji pjevuse melodiju 임을 위한 행진곡 što grubo prevedeno znači ‘Pjesma ljubavnika’ ili ‘Marš za ljubav’. To je pjesma o duhovnom braku dvoje ljubavnika koji su umrli na barikadama 1980 tijekom svibanjskog masakra. Skladana je od anonimnog autora tijekom nemira i nasilja, u Južnoj Koreji je dobila posebnu funkciju jer je se uvijek iznova slušalo i pjevalo na političkim demonstracijama opozicijskog pokreta kao i tijekom pobuna u lipnju 1987. koje su naposljetku dovele do uvođenja predstavničke demokracije 1993.
Pjesma koju je Sanja Iveković odabrala za svoje djelo je istovremeno ljubavna pjesma i pjesma žalovanja; ona se danas ne izvodi na službenim ceremonijama posvećenim majskom ustanku u Koreji. Možda je to alternativna himna, himna alternativi. Pjevušeći je zatvorenih očiju i slušajući je videćim očima budi slike drugog svijeta koji je iza nas i ispred nas, dok ljepota utopije ulazi u nedokučivu vezu s užasima sjećanja. Međutim, tko je voljan i tko može slijediti melodiju stupa time u zajednicu na koju se poziva i koju možda čak i priziva. Koji su uvjeti pod kojima stupamo u savezništvo i za što? Sanja Iveković u Na barikadama ne daje odgovor na to već umjesto toga daje prijedlog – prijedlog kako se nositi s nadom da se povijest ne može zatvoriti”, iz teksta Toma Holerta, O pjevušenju zajednice. Na barikadama Sanje Iveković.
Desetokanalna video instalacija Na barikadama prikazana je na 8. bijenalu u Gwangjuu (Južna Koreja) a trenutno se nalazi u kolekciji Musée d’Art Moderne Grand-Duc Jean, Mudam Luxumbourg. U Hrvatskoj će prvi puta biti prikazana u ponedjeljak, 7. srpnja u 20 sati. Od 8. do 11. srpnja Na barikadama će se moći pogledati od 16 do 21 sat, a 12. srpnja od 12 do 19 sati u velikoj dvorani Pogona Jedinstvo.
Izložbeni program Galerije 90-60-90 u 2014. godini propituje temu kulta heroja i njegove društvene funkcije danas. Kustosica programa je Marijana Stanić.