Piše: Jana Dolečki
Deset dana, 30 nezavisnih kulturnih organizacija, više od 70 najraznovrsnijih pojedinačnih programa (kazališnih predstava, performansa, izložbi, tribina, radionica i koncerata) na više od 30 raštrkanih gradskih lokacija, formiranje neke nove kulturne publike, znatan medijski interes – statistički je opis festivala Na sopstveni pogon.
Pokrenut od strane Asocijacije udruženja i inicijativa Nezavisna kulturna scena Srbije (NKSS), koja od svojeg osnivanja u lipnju 2010. sustavno radi na identificiranju, umrežavanju, potpori i osnaživanju nezavisnog kulturnog sektora Srbije, festival je uspio na sveobuhvatan i vidljiv način široj srpskoj javnosti pokazati puni kapacitet umjetničke i kulturne produkcije koja se događa u vaninstitucionalnom kontekstu.
Stečeni uvjeti za osmišljavanje i organizaciju ovakvog Festivala vežu se uz Asocijaciju NKSS koja od lipnja 2010. okuplja sve veći i veći broj aktera vaninstitucionalne scene u Srbiji (u ovom trenutku okuplja 53 organizacije na republičkom nivou) i čiji je rad i inače baziran na promociji programskih aktivnosti članova. Kako nam objašnjava Darka Radosavljević Vasiljević, direktorica umjetničke organizacije REMONT, jednog od glavnih organizatora projekta, inicijalna točka za ideju o kreiranju Festivala bio je javni natječaj Agencije za evropske integracije i suradnju s udruženjima grada Beograda koji je potraživao manifestacije i programe okrenute aktivnostima civilnog sektora. Čelni ljudi Asocijacije NKSS odmah su odlučili da svojim aktivnostima umrežavanja članova nezavisne kulturne scene pridodaju i organizaciju Festivala.
Ako se bliže promotri programska shema festivala Na sopstveni pogon, zanimljivo je da je od otprilike 77 programa njih samo nekoliko specijalno kreirano za sam festival, svi ostali sudionici ponudili su svoje već osmišljene programe koji su se ionako održavali u tom trenutku. Drugim riječima, ovo definicijski i nije toliko bio festival koliko uvid u zatečeno stanje, presjek desetodnevne aktivnosti nezavisne kulturne scene grada. Brojka od 77 programa u deset dana uistinu je fascinantna i direktno pokazuje njenu snagu i raspon. Kako objašnjava Darka Radosavljević, unatoč naporima organizatora, Festival ipak nije obuhvatio sve projekte nezavisne scene tako da je za pretpostaviti da se u desetak dana održi i više programskih aktivnosti, njih barem sto. A upravo je kvantiteta programa bila ona karakteristika scene na kojoj se i temeljila informacija o Festivalu plasirana u medije – impozantna brojka održanih programa teško je mogla ostaviti ravnodušnom kako širu javnost, pa konzekventno, ni političku javnost Srbije.
Nekoliko je stvari pridonijelo tom i takvom javnom interesu – prvo, kao što sam već spomenula, vjerojatno je da dominantni srpski mediji njima izrazito apstraktnu problematiku nezavisne kulturne scene mnogo lakše mogu iznijeti kad je svedena na formu neke određene manifestacije, događaja, festivala. Drugo, i ne manje važno, na otvaranje medija spram srpske nezavisne kulturne scene vrlo je snažno utjecao i angažman gore spomenute Agencije za europske integracije, koja je pak kroz svoje kanale uspjela informaciju o Festivalu progurati do medija koji su do tog trenutka tradicionalno bili nedostupni akterima nezavisne scene. Kao što nam potvrđuje i Darka Radosavljević, “odjednom sam shvatila da je svest o festivalu ušla u sve slojeve društva, svi su znali da se nešto dešava u gradu, barem toliko da se radi o nekim nesvrstanima, i da ih je jako puno”.
No, politička podrška je dosegnuta i drugim sredstvima – naime, u svrhu produbljivanja dijaloga nadležnima za strateško planiranje razvoja kulture u Beogradu, festival se povezao s projektom Beograd – prestonica kulture 2020, koji posjeduje sveobuhvatne kulturne i političke ciljeve. Sprega s jednim takvim projektom iza kojeg stoji deklarativan politički interes jedne stranke i koji još uvijek nije predstavio jasne smjernice i programski sadržaj, za neke je članove Asocijacije NKSS bio tvrd orah. “Da, neki su članovi bili dosta negativni spram kampanje koja se provlačila kroz projekat Beograd 2020. jer su smatrali da je to politička zloupotreba rada nezavisne kulturne scene. Ja lično mislim da je to potpuno legitiman kanal za popularizaciju našeg rada i čak štoviše, vrlo koristan”, pragmatična je Radosavljević. Bilo kako bilo, ova je suradnja očito potrebna i jednima i drugima – projekt Beograd – prestonica kulture 2020. ovime dobiva programske sadržaje i alibi za svoje postojanje, a Festival je dobio mogućnost da ostvari neku dugoročniju poziciju u planu kreiranja kulturnih prioriteta u nekoliko sljedećih godina. Pritom, kako voditelji projekta Beograd – prestonica kulture 2020. podjednako naglašavaju njegovu društveno-kulturnu ali i – kako je istaknuto u službenoj prezentaciji projekta – tržišnu vrijednost, nezavisna kulturna scena bi u skorije vrijeme mogla postati temeljan kulturni brend grada. U svakom slučaju, bit će zanimljivo promatrati na koji će se način suradnja ova dva projekta razvijati u budućnosti.
Ono što ostaje kao još jedna od nepobitnih zasluga prvog izdanja festivala Na sopstveni pogon je otkrivanje i mapiranje lokaliteta umjetničke prakse koji su doista raštrkani od kraja do kraja Beograda. Pritom, kako napominje Darka Radosavljević, “ovo je prvi festival koji nije namerno razmestio događaje po periferiji grada već ih je tamo zatekao”. Uz ona već ranije poznata mjesta posvećenih nezavisnoj kulturnoj produkciji poput Kulturnog centra Grad, Centra za kulturnu dekontaminaciju ili KC REX, pojavila su se neki novi centri poput novobeogradskog Pozorišta zajednice, a neke su lokacije upravo kroz festival ponovno oživjele. U tom smislu, vjerojatno najzanimljivije ponovno “otkriće” Festivala bila je zgrada BIGZ-a u kojoj se u istom danu održavalo nekoliko pojedinačnih umjetničkih programa i koji je na taj način predstavljao festival u festivalu. Inače, ova je zgrada bivšeg Beogradskog izdavačko grafičkog zavoda, sa svojih 25.000 kvadrata, bila jedna od najvećih poslovnih zgrada u ovom dijelu Europe. Uslijed propasti firme, novi zakupci zgrade su odlučili da do njenog renoviranja i prenamjene prostor iznajmljuju firmama i pojedincima što je iskoristila i nekolicina umjetničkih udruženja. U samo nekoliko godina, BIGZ je postao najživlje mjesto nezavisne kulturne scene gdje se na jednom mjestu okupljaju kazališne grupe, cirkuske radionice, bendovi i samostalnih umjetnici. Od nedavno, na treći kat zgrade se uselio i kulturni centar BIGZ s osnovnim ciljem da usustavi sve umjetničke aktivnosti koje se odvijaju u labirintima ove kulturne znamenitosti grada. Mapiranje svih lokacija na kojima su se odvijali programi nezavisne scene rezultiralo je i konkretnom publikacijom u kojoj se nalazi popis svih sudionika Festivala kao i nove kulturne karte Beograda.
Što se samog Festivala tiče, organizatori već ulaze u pripremne projektne aktivnosti za sljedeću godinu, mada, kako naglašava Darka Radosavljević, “programske aktivnosti nezavisne kulturne scene se dešavaju svaki dan, nevezano za naš Festival, tako da je mnogo tačnije reći da on i dalje traje!”