Još jedan u nizu, a potpuno nov

Sa Silvijom Stipanov, producenticom Ganz novog festivala, razgovaramo o povijesti i razvoju festivala, mogućnostima koje pruža mladim umjetnicima te ovogodišnjem programu.

razgovara:
Vatroslav Miloš
gangplank_630

Dargo Car, Marino Frankola i Vedrana Klepica, Gangplank Showcase

Ganz novi festival međunarodna je platforma za prezentaciju mladih autora i mjesto istraživanja suvremenih tendencija i nekonvencionalnog pristupa izvedbenim umjetnostima, a ove se godine, po četvrti put, od 17. do 21. rujna održava u Studentskom centru u Zagrebu.

KP: Možete li ukratko predstaviti povijest i ideju koja pokreće Ganz novi festival?

S.S.: Prvo izdanje Ganza organizirali smo 2011. godine, a upravo je odluka jednog stranog ministarstva (Vlaams Ministerie van Cultuur, Jeugd, Sport en Media) omogućila njegov, tada nama, još rani dolazak. Od flamanskog smo ministarstva dobili neočekivano visoku potporu za predstavljanje mladih, belgijskih autora na Velesajmu kulture, a budući da su odluku donijeli kada je Velesajam već bio završio, te kako je dio tih umjetnika bio uključen u naš europski projekt Apap (što znači da smo potporu imali i od Europske komisije te ju trebali iskoristiti), bili smo “stjerani u kut”. Naravno da se ideja za Ganzom, odnosno festivalom koji bi za razliku od šireg opsega Velesajma kulture (te drugih festivala izvedbenih umjetnosti) bio specijaliziran za predstavljanje kazališnih autora mlađe generacije, ali i za njihovu edukaciju, razmjenu znanja i praksi te međusobno povezivanje, javljala već i ranije. No, ne bez sumnji, budući da nam se činilo da je zagrebačka scena već zasićena mnogobrojnim festivalima svake vrste. Otud i naziv, Ganz novi festival. Još jedan u nizu, osim što je potpuno nov i što predstavlja neafirmirane kazališne autore.

KP: Koja je programska koncepcija festivala i na koji se način razlikuje od drugih festivala izvedbenih umjetnosti?

S.S.: Ganz novi festival jedan je od rijetkih hrvatskih festivala koji predstavlja nadolazeće autore i pokušava otkriti nova imena i trendove u izvedbenim umjetnostima. Izrasta iz djelovanja Teatra &TD unutar programskog koncepta Kulture promjene kao međunarodna platforma za prezentaciju mladih autora te mjesto istraživanja suvremenih tendencija i nekonvencionalnog pristupa u izvedbenim umjetnostima. Kao festival razvojnog kazališta, Ganz potiče umjetnički eksperiment, koji će, baš kao i svaki drugi skok u nepoznato, nerijetko odlutati u pogrešnom smjeru, ali će ponekad pokazati iznenađujuću kreativnost i pružiti nam posve novo umjetničko iskustvo. Iz osobnog iskustva znam koliko je važno da ti netko da priliku za eksperiment, “pogrešku” ili “uspjeh”, odnosno stjecanje iskustva; čini mi se da kontinuirano igranje na sigurno, sužava polje djelovanja naše kreativnosti, te nas zatvara za zajednicu oko nas. Što se edukativnog dijela programa tiče, moglo bi se reći da ovdje igramo jako sigurno budući da (i to je onda razlog zašto na Ganzu gledate etabliranog umjetnika) afirmirane autore povezujemo s mladim autorima i izvođačima pri čemu se događa transfer znanja, iskustava i praksi između različitih generacija ali i područja umjetnosti; organiziramo besplatne, višednevne, radionice sa stručnjacima poput preminulog Nigela Charnocka s kojim smo surađivali 2011. ili Svetlane Spajić, Bojana Gagića i Miodraga Gladovića, s kojima surađujemo ove godine. Ganz pokušava podržavati razvoj umjetnika, osluškujući njihove potrebe, tako da smo nerijetko posrednici u spajanju umjetnika sličnih interesa ali različitih znanja, iskustava i umjetničkih područja djelovanja. Za razliku od institucija i festivala koji imaju puno raskošnije budžete pa time i prohtjeve te vidljivost, zahvalni smo što barem malim dijelom sudjelujemo u onome što je često nevidljivo – formiranju (razvoju) buduće kazališne scene – to je ustvari jako uzbudljiva pozicija!

KP: Radite li kroz godinu na održavanju svijesti o postojanju ovakvog festivala ili ste ograničeni na festivalski tjedan? Ako ne, postoji li želja i mogućnost za takav tip programiranja?

S.S.: Mi smo u drugačijoj poziciji od većine drugih festivala, budući da Studentski centar – Teatar &TD ima redovan kazališni program kroz cijelu godinu. Također, &TD već godinama osim vlastitih produkcija brine o, i izvodi, produkcije izvaninstitucionalne scene, dom je Muzičkog salona, glazbenih, plesnih i filmskih festivala, radionica, konferencija, ali i znanstvenih događanja. S obzirom na to da svaka zgrada u SC-u ima program gotovo na dnevnoj bazi, ponekad se dogodi da je redovan dan u SC-u mini festival za sebe. Pokušavamo spajati različite programe i publike, okupljati ljude raznih vokacija i interesa na jednom mjestu na tjednoj, ili barem mjesečnoj, bazi. Budući da se Ganz primjerice prošle godine programski protezao na gotovo dva mjeseca, nismo ograničeni na tjedan ili godinu već u programiranju Ganza primat dajemo potrebama umjetnika, umjetničkih projekata te festivalima/partnerima i organizacijama s kojima surađujemo, naravno pritom pazimo na publiku odnosno da izvedbe pojedinačnih programa povezujemo i prezentiramo kao organske cjeline, poput programskih otoka jednog te istog festivala. Ne isključujemo niti mogućnost da Ganz jedne godine mutira pa se 12 puta godišnje pojavi na jedan dan kao gost virus nekog od drugih festivala/programa s kojima SC surađuje. Upravo takva otvorenost koncepta jednog Ganz novog festivala nam najviše odgovara.

KP: Na koji način Ganz novi festival potiče živost izvedbenih umjetnosti, odnosno može li funkcionirati kao platforma za afirmaciju mladih autora i razvoj novih ideja?

S.S.: Možda nisam u mogućnosti gledati dovoljno unaprijed, ali iz dosadašnjeg iskustva vidim da uopće nije lako afirmirati rad mladih autora. Postoji nekolicina koji iz godine u godinu rade sve bolje predstave, gostuju na priznatim međunarodnim festivalima, pa ipak još uvijek većinom rade u Teatru &TD. Stoga mi se čini da bi za jedan mali i financijski skroman festival, bio prevelik zalogaj reći da može učiniti čuda u afirmaciji mladih autora. Čini mi se da se ovdje više radi o kontinuiranom trudu da se obrati pažnja na nekoga, odnosno da se umjetnike podržava kroz duže vrijeme i u različitim formatima i kontekstima. Primjer toga je programska linija Ganza “Staro dobro je uvijek ganz novo” gdje smo kroz nekoliko festivalskih izdanja kontinuirano reprizirali stare, ali odlične predstave, koje po našem mišljenju nisu dobile odgovarajuću recepciju u javnosti. Također, reprizirali smo, i veliki prostor na Ganzu dobivaju i plesne predstave, budući da za takve predstave postprodukcijska potpora gotovo da i ne postoji, te njihov život nerijetko isključivo ovisi o gostovanjima na festivalima.

Što se razvoja novih ideja tiče, čini mi se da se nove ideje, suradnje, metode rada, zanimljive predstave i projekti prirodno događaju na ovom prostoru, i pod time mislim na prostor SC-a, zato što je Ganzovo prirodno stanište prostor koji je premrežen raznim umjetnicima, kako mladim, tako i etabliranima, kako kazališnim, tako i glazbenim, likovnim, medijskim, itd. Nove ideje, susreti i spojevi svakako se češće i lakše dogode u zbijenom vremenu i prostoru jednog festivala.

KP: Možete li ukratko predstaviti program ovogodišnjeg Ganz novog festivala? Što biste istaknuli kao ovogodišnji programski specifikum?

S.S.: Festival se ove godine fokusira na manji broj umjetnika i programa, međutim s umjetnicima razvija poseban odnos i kreira specifične edukativne programe. Interdisciplinarnim radionicama, laboratorijima s etabliranim umjetnicima, usmjerenim razgovorima, istraživačkim rezidencijama, kao jednako važnim dijelovima svog programa, Ganz povezuje lokalne i međunarodne umjetnike i organizacije, promiče prijenos i razmjenu znanja između različitih generacija umjetnika i različitih područja umjetnosti i vještina. Festival će otvoriti premijera međunarodnog koprodukcijskog projekta Gradnja u izvedbi devetero mladih hrvatskih izvođača, nastalog na incijativu jedne od najpoznatijih njemačkih plesnih umjetnica Isabelle Schad i de facta (Saše Božića), a u suradnji s ekscenom i Kulturom promjene. Španjolska umjetnica Maria Jerez, predstavit će se s dva rada, unutar kojih razvija specifičan jezik na granici kazališta, filma, koreografije i vizualnih umjetnosti. Jedna od najperspektivnijih europskih koreografkinja, Austrijanka An Kaler, u svom radu On orientations/one place after kombinira vizualne i izvedbene umjetnosti. Slovenska umjetnica Irena Tomažin svoje će nevjerojatne glasovne sposobnosti i korištenje tijela kao instrumenta glasa prikazati u predstavi Okus tišine. Publika će moći uživati i u reprizama plesnih predstava This is you? Mateje Bilosnić te & Roberte Milevoj i Tomislava Fellera. Višestruko nagrađivani dvojac Bojan Gagić / Miodrag Gladović održat će radionicu luminoakustike, a Svetlana Spajić, srpska vokalna umjetnica, proglašena jednim od pet najboljih balkanskih vokala tradicijskog pjevanja, radionicu tradicionalnih balkanskih napjeva. U suradnji s Francuskim institutom, održat će se istraživačka rezidencija francuskih, slovenskih i hrvatskih umjetnika Communitas II pod vodstvom Male Kline, koja će ujedno održati i radionicu feedback metode. Trio mladih hrvatskih umjetnika Drago Car, Marino Frankola i Vedrana Klepica predstavit će se s interaktivnom instalacijom Gangplank Showcase, a četvero mladih, perspektivnih jazz glazbenika Janko Novoselić, Grgur Savić, Toni Starešinić i Zvonimir Šestak uz goste DJ Carlita i Brass Gangsters predstavit će se groove-jazz-electro nastupom ganznovoosnovanog ansambla Anakin Skajvalker Jr. U suorganizaciji s Talijanskim institutom za kulturu predstavljamo vokalno-pijanistički duet specijaliziran za izvođenje suvremene glazbe Duo Alterno.

Objavljeno
Objavljeno

Povezano