
Dario Juričan filmski je radnik, režiser, producent i edukator i jedan od pokretača i voditelja Blank_filmskog inkubatora, jedne od najagilnijih nezavisnih organizacija aktivnih u filmskome polju.
KP: Iza vas je više od desetljeća na filmu, u filmskoj edukaciji i kritici, izdavaštvu i umrežavanju, ali i deset godina na nezavisnoj kulturnoj sceni. Možeš li predstaviti razvoj Blank_filmskog inkubatora kroz godine?
Blank_filmski inkubator je nastajao početkom 2000. da bi formalno bio registriran 2003. Od početka smo radili filmske radionice, kratke filmove svih žanrova. Današnju organizacijsku strukturu dobiva 2009. kada se Blanku pridružuju Jura Troje, Luka Sepčić, Toni Skorić i Igor Jelinović koji postaju kreativni motori. Blank se nakon toga upušta u ekstenzivnu filmsku produkciju te u projekte Filmske mreže, donacijske akcije Rentaj anđela, filmskog magazina Filmonaut, poticanja društvenog poduzetništva kroz Blank_Start up te najnoviji medijski projekt: novine i “video box” Kiosk.
Napravili smo stotinjak kratkih filmova i nebrojeno promo videa za NGO i aktivističku scenu (od inicijative za Građanski odgoj i obrazovanje do promo videa za Povjerenika za informiranje . Danas je Blank pravi mali rasadnik filmaša: samo u posljednje dvije godine ADU su upisali aktivni Blankovci Igor Jelinović, Luka Tokić, Josip Lukić i Marko Turčinov. Imamo jaku tehničku bazu zasnovanu na izmjenjivim filmskim objektivima, Canon opremi i tri nove nabrijane montaže. Naši osnovnoškolci i srednjoškolci stalno kupe nagrade na filmskim festivalima, a to znači da za Blank nema zime.
KP: Gledajući unatrag, kakvo je stanje domaće filmske scene, uključujući i formalnu i neformalnu edukaciju i produkciju i mogućnosti rada i razvoja u tom sektoru?
Rekao bih da je stanje vrlo dobro, odlično. Nakon formiranja Hrvatskog audiovizualnog centra film je dobio stabilan i organiziran inkubator. Dobre inicijative prolaze i vjerujem da je u sferi kulture filmski sektor trenutno najsređeniji, a scena živahna, kompetitivna i zanimljiva.
KP: Blank se tijekom godina etablirao kao platforma za razvoj filma, kao promotor kritičke refleksije o filmskoj umjetnosti, kao nezavisni korektiv instuticionalnom okviru filmskog obrazovanja i produkcije. Tko su ljudi koji pokreću Blankove projekte, kao i autori koji s Blankom surađuju na razvoju i diverzitetu filmskog rada?
Blank radi sa svim dobnim skupinama – od osnovnoškolaca do penzionera, na koje smo jako ponosni. Širimo medijsku kulturu, i ponajviše funkcioniramo kao filmski inkubator i akcelerator. Mi obrazujemo ljude koji nam dolaze na radionice ili koji su prošli neki od naših natječaja i onda kad mislimo da su njihovi scenariji, nakon intenzivnog mentoringa dosegli zrelos,t doslovno ih bacimo u produkciju! Po ko živ ko mrtav!
Igor Jelinović koordinira i vodi filmske radionice i radioničku produkciju, Luka Sepčić je glavni dizajner Blanka, Luka Tokić koordinira Blank_Start up društveno poduzetništvo, a ja koordiniram produkciju filmova i Kiosk. Blankove radionice i Blankovu filmsku školu, uz gorenavedene, vodi hrpa drugih odličnih mentora kao što su Hana Jušić, Sonja Tarokić, Vinko Brešan, Tomislav Zajec…
KP: Tu je i suradnja s drugim organizacijama civilnog društva diljem Hrvatske. Možeš li predstaviti Blankove suradničke projekte?
Imamo odličnu suradnju s Mrežom mladih Hrvatske, radili smo kampanje za Zelenu akciju, ACT Čakovec, Rode, do vrlo friške kampanje za sirijske izbjeglice. Teško mi je sve pobrojati što smo radili, generalno, navijamo za sve što mislimo da vrijedi.
KP: Godine 2010. pokrećete Filmonaut, uz Hrvatski filmski ljetopis jedan od dva tiskana filmska časopisa na domaćem medijskom tržištu? Kako se razvijao Filmonaut i kako je došlo do izdvajanja tog projekta u samostalnu organizaciju?
Filmonaut je nastao iz želje da se popuni ta strašna glad za filmskim časopisom koji će biti malo zaigraniji i razigraniji od Ljetopisa, nešto poput Sight&Sounda. I sad mi se čini da nedostaje još jedan – onaj pop-corn tipa! Kad je Filmonaut dosegao odličnu ekipiranost, jasnu programsku orijentaciju i budžetsku samodostatnost, predvođen Mariom Kozinom, zaključili smo da je dovoljno zreo da postane samostalna borbena jedinica.
KP: Zajedno s Centrom za istraživačko novinarstvo i slobodu medija pokrenuli ste Kiosk, ambiciozan projekt čiji je fokus “istraživačko novinarstvo, analitičnost, objektivnost i podzastupljene teme (znanost, civilna scena, zaštita prirode, mladi) u hrvatskom medijskom eteru te follow up priče koje su mediji prožvakali i više se njima ne bave zbog fokusiranosti na prioritete koje im nameće publika, a ne nužno javni interes”. Ideja je bila proizvoditi kratke dokumentarne filmove, odnosno različite vrste audiovizualnog sadržaja, a potom i pokretanja periodičkog magazina u novinskom formatu? U kojoj je trenutno fazi Kiosk?
Kiosk je početkom listopada izašao kao besplatna tiskovina i video-kanal. Održali smo radionice u Zagrebu, Osijeku, Rijeci i Splitu, gradimo mrežu suradnika i otkrivamo nove teme i definiramo područje borbe. Kiosk je nastao kao projekt koji bi bio najbliži Feralu – dobra zezancija i jaki temati te spoj istraživačkog novinarstva i doku-filma. Izlazit će kvartalno.
KP: Što novoga možemo očekivati iz Blankove radionice u narednom periodu?
Pored jake igranofilmske produkcije puno radimo na dokumentarnim projektima. Iduće godine izaći ćemo s nekoliko dugometražnih doku-filmova od kojih će neki, vjerujemo, postaviti nove standarde u istraživačko-dokumentarnom filmu. U Zvonimirovoj 21 u Zagrebu otvaramo prvu filmsku birtiju, radimo prve u svijetu filmske radionice za šankom i pozivamo sve na njeno otvaranje na Halloween!
Objavljeno