Performansom Hod pijuna riječke su umjetnice nastojale skrenuti pozornost na političko instrumentaliziranje ženskih prava i sloboda, no u tome ih je spriječila policija.
Kampanju za parlamentarne izbore koja ulazi u svoj posljednji tjedan, uz to što se odvija u tijeku pandemije koronavirusa, pamtit ćemo i po tome što se vodila preko ženskih tijela. Za što uspješnije pozicioniranje u stiješnjenom prostoru krajnje desnice novi politički akteri odlučili su udariti na žensko pravo na slobodno odlučivanje i reproduktivno samoodređenje, natječući se međusobno koji će u mizoginiji otići dalje. Otišli su, čini se, ipak korak predaleko, pa je i dobar dio njihove “ciljane publike” zaključio da je stvar odviše počela nalikovati distopijskim scenarijima Margaret Atwood i uzvratio podignutim srednjim prstom.
S istim ciljem, ali i mnogo umivenijim i odmjerenijim pristupom godinama nastupaju takozvani hodači za život, čije se procesije po hrvatskim gradovima – sada već rutinski – održavaju pred izbore. Da skup konzervativnih snaga ima jasne političke konotacije i da se koristi u predizborne svrhe isticalo se pred lokalne izbore 2017. godine, kao i prošle godine uoči izbora za Europski parlament, kada se u oba slučaja povorka Hoda za život održavala na sam dan izborne šutnje. Ponovno rasplamsala epidemija pomrsila je ovogodišnje planove, pa je najmasovnija zagrebačka povorka odgođena za jesen, dok se u manjim gradovima i dalje odvija u jeku izborne kampanje.
Tako je nakon Siska povorka u subotu, 27. lipnja održana i u Rijeci, gdje se skupina umjetnika, umjetnica te građana i građanki akcijom Hod pijuna odlučila usprotiviti takozvanom Hodu za život i njegovu gaženju ženskih prva i sloboda. Odjeveni u pijune, umjetničkim performansom namjeravali su upozoriti da se ženska prava, pogotovo u predizborno vrijeme, koriste kao politički alat te da tvrdnjama kako su silovane žene koje prekinu trudnoću ubojice, sudionici povorke šire po društvo opasne poruke. U pokušaju izvedbe performansa promptno ih je spriječila policija zbog bojazni da će intervenirati u Hod za život koji se istovremeno održavao pedeset metara dalje što, kažu umjetnici i umjetnice, nikome nije bila namjera.
“Hod pijuna je kao kritički i humoristični performans na nenasilan i duhovit način želio poslati poruku kako se kroz javna događanja instrumentalizira i manipulira ženskim pravom na izbor”, poručuju. Namjera im je bila naglasiti kako su osobe uključene u okupljanja protiv ženskog prava na autonomiju samo pijuni većih političkih struktura, no zbog reakcije interventne policije u tome nisu uspjeli čime im je, kažu, uskraćeno temeljno pravo na slobodno izražavanje mišljenja.
“Mi jesmo za život, mi želimo slaviti život u raznolikosti i ukloniti nerazumijevanje koje postoji između nas i onih u Hodu za život“, zaključuju i pozivaju građane i građanke da iskaze podrške na društvenim mrežama podijele uz oznaku #hodpijuna, čijom pretragom mogu pronaći i više fotografija akcije.
Ovaj članak objavljen je u sklopu projekta Obrisi zamišljenog zajedništva koji je sufinanciran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.