Nove perspektive umjetnosti s periferije

U nakladi Pogona objavljena je knjiga koja nudi uvid u četverogodišnji projekt istraživanja umjetničkih suradnji i kulturnih strategija na jugu Europe.

pripremila:
Ana Vučić
FOTO: Pedro Jafuno

U Velikoj dvorani Pogona Jedinstvo 12. studenog predstavljena je publikacija Stronger Peripheries: Building a Southern Coalition in the Performing Arts. Urednici su Anja Pletikosa, Pedro Costa i Ricardo Venâncio Lopes, a zagrebački Pogon jedan je od nakladnika izdanja.

Publikacija je rezultat četverogodišnjeg projekta Stronger Peripheries: A Southern Coalition, koji je sufinanciran programom Kreativna Europa Europske Unije. Glavne aktivnosti projekta bile su produkcije tandema, odnosno umjetničkih suradnji u izvedbenim umjetnostima. Projekt je predstavila Sonja Soldo, viša stručna suradnica za kulturne programe i međunarodnu suradnju u Pogonu. O svojim izvedbenim radovima govorile su Petra Hrašćanec i Ksenija Zec, umjetnice koje su predstavu Safe Chemistry razvijale u radu s mladima, ali i s osobama treće životne dobi u domovima za starije, te Vedrana Klepica koja se u svojoj predstavi Things That Burn Easily bavila ekološkom realnošću i čovjekovim opstojanjem u kriznim situacijama. Sve su tri umjetnice svoje projekte gradile na relaciji između Hrvatske i Portugala. Na predstavljanju su naglasile važnost pitanja posjećenosti kulturno-umjetničkih sadržaja, što smatraju jednom od krucijalnih tema kojima se ovaj i njemu slični projekti i u budućnosti trebaju baviti.

Urednica Anja Pletikosa, inače dramaturginja i kulturna radnica, ukratko je predstavila samu publikaciju te ustvrdila da ona ne predstavlja samo dokument projekta, nego je i vrijedan artefakt o umjetnosti na (konceptualnom) jugu Europe općenito, a predstavlja i svojevrsni “imenik” umjetnika s europske nezavisne scene, zbornik teorijskih tekstova, kao i inspiraciju za buduće umjetničke akcije. Dizajner knjige Sven Sorić govorio je o izazovima koje knjiga ovakvih dimenzija nosi sa sobom, a posebno je istaknuo da je vizualni identitet publikacije oblikovan kako bi komunicirao vrijednosti projekta koji je u četiri godine razigrao nezavisnu izvedbenu scenu na periferiji Europe.

Publikacija, koja se proteže na preko šest stotina stranica, opisuje projekt i njegov cilj osnaživanja kulture i umjetnosti u “meridijalnoj” Europi, te se adresiraju i istražuju glavni koncepti o kojima se diskutiralo na sastancima, konferencijama i prilikom neformalnih razgovora kroz četiri godine trajanja projekta. Velik dio knjige posvećen je vizualnim prezentacijama radova iz područja izvedbene umjetnosti koji su producirani za trajanja projekta, a osim tog kataloga publikacija donosi i teorijske tekstove o scenama izvedbene umjetnosti i razumijevanju raznolikosti mogućih definicija južne Europe. Na kraju su predstavljena i dva operativna alata koje su razvili lisabonski partneri u okviru ovog projekta, a za koje se nadaju da mogu biti od pomoći i drugim organizacijama u kulturi u budućnosti. Prvi je pomoć pri procjeni kvalitete procesa sudjelovanja kroz poticanje refleksije u njegovim različitim fazama. Drugi je namijenjen boljem razumijevanju publike i njezinih želja i očekivanja. 

Čitava publikacija dostupna je ovdje.

Objavljeno
Objavljeno

Povezano