Room 100 je umjetnička organizacija koja se bavi suvremenim cirkusom i novim medijima, osnovana u Splitu 2010. godine. Umjetnički kolektiv od tada provodi programe usmjerene na razvoj, promociju i edukaciju u području suvremenog cirkusa, a od 2015. godine pa donedavno kolektiv je u Splitu vodio prostor HALA 100, razvijan kao rezidencijski prostor za suvremeni cirkus usmjeren na podršku međunarodnim, regionalnim i hrvatskim umjetnicima. Naime, zbog višegodišnjeg izostanka podrške od strane gradske uprave, Room 100 bio je primoran unajmiti prostor od privatnog iznajmljivača, koji je tijekom ljeta pod izlikom novih tržišnih cijena i bez razdoblja za prilagodbu odlučio gotovo utrostručiti iznos najamnine.
Da saznamo više o tome kako i zašto se prepoznatljiva umjetnička organizacija našla prepuštena “tržišnoj logici” privatnih iznajmljivača obratili smo se Antoniji Kuzmanić, suosnivačici Rooma 100: “Kako smo praznili HALU 100 tako smo iznijeli i arhiv u kojem sam našla naš prvi dopis poslan gradskoj upravi, a koji datira iz 2008. godine. S promjenom svake vlasti, slala sam dopis gradskoj upravi sa zahtjevom za korištenjem nekog od gradskih prostora. Za vrijeme Baldasarove vlasti ponuđen nam je prostor atomskog skloništa, tri etaže ispod površine, u kojem je bilo nekih 10 cm vode. Komentar tadašnjeg pročelnika bio je da možemo potpisati ugovor na dvije godine, a da dovođenje prostora u stanje u kojem ga se ustvari može koristiti financiramo sami bez mogućnosti da nam se za iznos troškova sanacije umanji najam. Naravno, ovu smo ponudu iz snova odbili.”
Grad Split je ranije ove godine objavio Poziv organizacijama civilnog društva za iskazivanje interesa za zakup poslovnih prostora na temelju kojeg je potom izrađen Nacrt prijedloga odluke o dodjeli prostora na korištenje udrugama i ostalim organizacijama civilnog društva. Nacrt se trenutno nalazi u javnom savjetovanju pa se javni natječaj za dodjelu prostora očekuje nakon njegovog usvajanja. Kuzmanić ističe da su tijekom čitavog procesa slali više iskaza interesa. Međutim, budući da suvremeni cirkus zahtijeva posebne prostorne uvjete za rad, situacija se za Room 100 dodatno komplicira: “S obzirom da ne postoji javno dostupan registar gradskih prostora tako da ne znamo postoji li u gradu Splitu prostor koji je odgovarajući za našu organizaciju i viziju razvoja suvremenog cirkusa. To ćemo znati kada se raspiše natječaj i kada izađe popis slobodnih prostora. Budući da grad Split nema bogatu industrijsku ili vojnu baštinu, a koja inače garantira prostore većih dimenzija, skeptična sam da ćemo pronaći nešto za nas.”
U međuvremenu zbog nemogućnosti plaćanja najma Room 100 manji dio svojih programa i aktivnosti već ugovorenih s donatorima seli u Kuću Klajn u Zagorju, dok veći dio njih više neće moći provoditi. Tako će biti prisiljeni ugasiti: godišnji program HALE 100 koji se sastojao od rezidencija za međunarodne, regionalne i hrvatske suvremene cirkuske umjetnike, godišnji program prezentacija predstava u nastajanju i gotovih predstava, edukacijski program koji se sastojao od radionica i masterclassova gostujućih umjetnika i redovni program treninga akrobatike i kontorcionizma. Kako je spomenula Kuzmanić, činjenica da u Hrvatskoj i regiji ne postoji mogućnost formalnog cirkuskog obrazovanja dodatno podcrtava ozbiljnost gubitka programa u HALI 100.
“HALA se brendirala kao slobodni prostor za istraživanje i eksperimentiranje u području suvremenog cirkusa: uveli smo standard da umjetnike pozivamo na minimalnih dva tjedna boravka u Splitu i da im pružamo maksimalnu podršku u radu. Pokrivali smo im putne troškove, troškove boravka u Splitu i plaćali im honorar za njihov autorski i umjetnički rad. Također smo im pružali tehničku pomoć i trudili se omogućiti im najbolje uvjete za rad. Na sceni je česta pojava da rezidencijski prostori pružaju potporu umjetnicima samo davanjem besplatnog prostora za rad, dok smo mi pružali zaokruženu potporu radi koje su se umjetnici uistinu mogli posvetiti istraživanju, nisu imali dodatne troškove zbog toga što su umjetnici već su bili pošteno plaćeni”, rekla je Kuzmanić.
Osim za umjetnike i umjetnice koje gube važan prostor, gašenje HALE 100 predstavlja velik gubitak za splitsku publiku, ali i sam grad. “Dodat ću i da je uistinu tužno kada grad koji je potpuno pregažen turizmom izgubi jedan prostor za kulturu jer takvih je prostora manje nego prstiju na rukama. Govorim o potpunoj ovisnosti Splita o rastu turizma kao i svojevrsnoj dekadenciji u koju grad zapada potpuno prepuštajući kvalitetu života stihiji”, zaključila je Kuzmanić.
Objavljeno