Nekoć utopijska obećanja visokorezolutnih audiovizuala, elektronske komunikacije u stvarnom vremenu i neograničenih mogućnosti memorije, danas su široko rasprostranjene perspektive digitalne kulture. Dok su ovi fenomeni još uvijek prekriveni svjetlucavom estetikom digitalnog, potamnjeli sjaj njihove privlačnosti ne može biti zanijekan u svijetu gdje je “big data” ujedno i “big brother” masovnog nadgledanja i gdje je “oblak” sačinjen od metala i minerala “zemlje” na kojoj su sagrađeni centri podataka. Daleko od nematerijalnog i neutralnog, naša je postdigitalna kultura duboko tehnološki ukotvljena u geofizičko i geopolitičko. To je vidljivo na “drugim mjestima” digitalne kulture poput e-smetlišta te kompanija i sigurnosnih agencija za masovnu digitalizaciju.
transmediale 2014 obrađuje postdigitalni moment koji naziva afterglow (naknadni sjaj), kao dijagnozu sadašnjeg stanja digitalnog koje lebdi između “smeća i blaga”. Afterglow opisuje ambivalentno stanje u kojem se nalazi digitalna kultura: naizgled, sve što je ostalo od digitalne revolucije jest paradoksalna nostalgija za futurističkom visokom tehnologijom koju je ta revolucija obećavala, no koja se sada mrvi u našim rukama.
Izazov koji taj moment postavlja jest pitanje kako koristiti to stanje postdigitalne kulture između smeća i blaga kao još uvijek neodređenog prostora iz kojeg mogu nastati nove spekulativne misli i praksa. Postoji li u ekscesu, obilju i preostatku sjaja digitalnih proizvoda mogućnost obnove?
transmediale, berlinski festival i cjelogodišnji projekt, kritički propituje suvremenu kulturu i politiku zasićenu medijskim tehnologijama. Tijekom svoje dvadesetpetogodišnje povijesti, godišnje je festivalsko izdanje izraslo u ključni događaj na kojem se okupljaju profesionalci, umjetnici, aktivisti i studenti medijske umjetnosti iz cijeloga svijeta.
Zagrijavanje za ovogodišnje izdanje traje od 22. do 28. siječnja na nekoliko berlinskih lokacija, a na programu su, između ostalog, predavanje kanadskog pisca i umjetnika Douglasa Couplanda čiji rad obuhvaća medijske teorije Marshalla McLuhana u kontekstu suvremene kulture i društva, te otvorenje izložbe An Ecosystem of Excess turske umjetnice Pinar Yoldas. Otvaranje festivala najavljeno je za 29. siječnja, festival obuhvaća izložbe, predavanja, performanse, konferencije i projekcije, a traje do 2. veljače. Baza događanja je berlinska Haus der Kulturen der Welt.
Više o transmediale 2014 potražite ovdje.
M.M. / transmediale
Objavljeno