Izložbom fotografija slovenskog autora Gorana Bertoka Mrtva priroda zatvara se ovogodišnja sezona u Galeriji Močvara. Nakon eksperimentalnih sound art instalacija, kolektivnih audio-vizualnih performansa i radionica, sinestetičkih apstraktnih filmova, čudnovatih ultrazvučnih instrumenata i netom predstavljenih hardcore punk dizajnerskih rješenja, Galerija Močvara u prosincu otvara vrata još jednom netipičnom i poprilično mračnom umjetničkom izričaju.
Goran Bertok posljednjih se dvadesetak godina bavi ljudskim tijelom kroz fenomene fragilnosti i prolaznosti. Očaran karnalnim propadanjem i fizičkom smrtnošću čovjeka, autor snažnom ikonografijom smrti pokreće onaj praiskonski, potisnuti ljudski strah od nepoznatog, mračnog i neshvatljivog.
Bertokovi su portreti zato beskompromisno direktni i pomalo omamljujući u svom morbidnom hiperrealizmu. Fascinacija fiziološkim efektima raspadajućih ostataka nekada živućih ljudskih organizama ono je što stoji u pozadini dugogodišnjeg Bertokovog stvaralaštva – fascinacija koja je eksplicitne fotografije poluraspadnutih dijelova mrtvih tijela dovela sasvim blizu našem cenzurom opterećenom, fino ugođenom oku.
Kako kaže povjesničar umjetnosti Matjaž Brulc: “Bertok je krajnji naturalist kojeg mnogo više od simboličke konotacije ljudskog kraja (da i ne spominjemo ikakvo moraliziranje) zanimaju pripovjedni detalji u svojoj najčišćoj prezentnosti. Čini se kako nije slučajno da nas Bertok želi što izravnije suočiti sa smrću koja se i dan-danas, u vrijeme kada se uzdižu vječita mladost, zdravlje i ljepota, čini kao nešto sasvim neprihvatljivo. Stoga je Bertokova gesta upravo onoliko blasfemična koliko je i smrt danas odmaknuta u posebne ustanove i prepuštena armiji specijalista; kontroverzna je u mjeri u kojoj smrt promatramo kao nešto neprikladno, nemoralno, pa čak i nehigijensko.
Na Bertokovim fotografijama važni su tek ostaci onoga što je nekoć bio ljudski život. Bertokovo djelo obilježeno je specifičnom dvojnošću: njegova estetičnost je u oštroj suprotnosti s prikazanom materijom. Fotografije crpe uvjerljivost upravo iz tog procijepa – no njihova sugestivnost nije toliko posljedica savršenog verizma kao što je, po svoj prilici, plod negacije našega razuma, njegovih pokušaja da se odupre stvarnosti slika što se u svojoj morbidnoj nužnosti nude našemu pogledu”.
Organizatori izložbe su Udruženje za razvoj kulture, Klub Močvara i Kontejner | biro suvremene umjetničke prakse. Kustosice izložbe su Ena Hodžić i Tereza Teklić iz udruge Kontejner koji je u 2011. i 2012. godini zadužen za program Galerije Močvara. Kontejner | biro suvremene umjetničke prakse je nevladina, neprofitna organizacija koja je kroz kustoski rad, produkciju umjetničkih projekata, organizaciju izložbi i teorijsku kontekstualizaciju usmjerena na kritičko propitivanje uloge i značenja znanosti, tehnologija i tijela u suvremenom društvu.
Izložba će biti otvorena 28. prosinca u 20 sati u Galeriji Močvara. Više informacija o Goranu Bertoku pronađite ovdje.
Izvor: Kontejner