Alternativa u svakodnevnom smislu

"Radio treba transformirati i promijeniti logiku rada, emitiranja i postojanja. I sadržaja!", kaže Mario Benčić, glavni urednik novog medija zajednice Društvenog centra Rojc.

jody_sticca_630 FOTO: Jody Sticca

Piše: Matija Mrakovčić

Iako ne postoji jedinstveni europski zakonodavni okvir koji bi definirao što točno community radio jest, UNESCO ga tretira kao “radio stanicu koja nastaje u zajednici, za zajednicu, vodi je zajednica i bavi se problemima zajednice” s time da ta ista zajednica uopće ne mora biti geografski omeđena već jednostavno okupljena oko zajedničkog interesa. 

Nakon što je početkom studenog 2015. splitski community radio KLFM u sklopu akcije Radio na cesti gostovao u pulskom Društvenom centru Rojc te na radionici pokazao svoj način rješavanja i funkcioniranja internetskog radija, krajem veljače 2016. održana je radionica za projekt radija u zajednici, zamišljenog kao internetski portal kroz koji bi se plasirao i radijski sadržaj. Radionice koje su o radiju potekle iz Društvenog centra Rojc započele su istraživanjem modela gdje se u kontaktu s javnošću na otvorenim tribinama tražila koncepcija i vrsta programa koji bi jednog dana takav radio mogao ponuditi. Osmišljen je radio koji kreiraju njegovi slušatelji – Radio Rojc.

“Razlog postojanja ovakvog radija, Radija Rojc, radija u zajednici i onoga što bi takav radio trebao ponuditi, prema riječima jednog člana zajednice, jest ‘alternativa u glazbenom, političkom, antropološkom i svakodnevnom smislu’. Radio u zajednici i za zajednicu dio je projekta kojim se informira javnost i okupljaju suradnici koji će kreirati takav radio. Cilj projekta je podizanje svijesti građana o mogućnostima utjecaja građana na lokalnu zajednicu u medijskom prostoru”, piše na službenim radijskim stranicama. Aktivnosti se odvijaju kroz pripremu studija, tribina, okruglih stolova, prezentacija, uključivanja drugih organizacija civilnog društva i osposobljavanja njihovih članova, kreiranja uređivačke politike i stvaranja programa. 

Glavni je urednik radija Mario Benčić, novinar s dugogodišnjim radijskim iskustvom i glavni pokretač projekta. U prošlom je broju Veznika, još jednog community medija rojčanske zajednice, objavljen razgovor s Benčićem koji je tom prilikom istaknuo: “Valja radio transformirati i promijeniti logiku rada, emitiranja i postojanja. I sadržaja! Najvažniji je sadržaj, a taj je katastrofalan u postojećem radijskom programu kojega možemo čuti u našoj bližoj okolici. Rješenje su radio na zahtjev (podcast) i community radio. Za sada većina postojećih radija u Hrvatskoj emitira preko zemaljskih odašiljača (FM), ali neće zadugo”. 

Isto tako, Benčić je dao kratak pregled radijske scene u Istri: “U posljednje dvije godine ugašena su četiri gradska radija. Jedan pazinski (radio Pazin, nekadašnji Radio 052), jedan umaški, a tamo još uvijek opstaje Radio Eurostar, rovinjski za koji je nedavno opet dodijeljena koncesija, jedan pulski (nekadašnji Radio Arena promijenio je ime u Gradski radio), dok je drugi pulski promijenio nekoliko puta vlasnika i formate emitiranja (nekad Giardini, pa je promijenio vlasnika, najprije Totalni, pa je sad Soundset, a nema redakcije ni ljudstva – reemitira program matičnog vlasnika iz Zagreba), a tri su od spomenutih bili u vlasništvu Mirka Cetinskog. Radio Maestral teško opstaje. Teško od marketinga zarađuje za osnovno funkcioniranje, a kamoli za napredak. Koncesija za onu frekvenciju u Puli koju je nekad imao Radio Arena nije dodijeljena nikome, jer se nitko nije ni javio na nedavni natječaj”.  

O razlikama između community i komercijalnih radija Benčić kaže: “Sadržaj komercijalnog radija strašno je uvjetovan izvorom novca. U Istri vidimo i sami da se sadržaj plaća iz općinskih kasa, novcem turističkih zajednica i gradskih proračuna. To je valjda svima vidljivo, odnosno, čuje se. Velike tvrtke preplavljuju radijski program ne samo u kratkim spotovima. Krcat je program sponzoriranih emisija, a te emisije plaćaju komercijalne tvrtke, gradski i općinski proračuni i turističke zajednice. Ovo što se plaća javnim novcem još je kako tako pomoglo opstanku tog malog broja radio stanica, ali ih je učinilo ovisnima o politici stranaka koje to plaćaju, pa je takav i sadržaj. Nekomercijalni radio u zajednici, radio na zahtjev, to je ono što želim raditi, kreirati emisije kakve bih i sam rado slušao”.

Nakladnik je medija udruga za promicanje kreativnosti Merlin, za glazbeni program zaduženi su Marino Morosin, Toni Flego i Josip Cukon, a reportaže pripremaju Nevena Trgovčić, Dejan Gotal i Vedran Stanić. Radio Rojc pratite na službenoj stranici, a novi Veznik potražite ovdje.

Ovaj članak objavljen je u sklopu projekta Kultura participacije koji je sufinanciran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.

Objavljeno
Objavljeno

Povezano