"Radio treba transformirati i promijeniti logiku rada, emitiranja i postojanja. I sadržaja!", kaže Mario Benčić, glavni urednik novog medija zajednice Društvenog centra Rojc.
Iako ne postoji jedinstveni europski zakonodavni okvir koji bi definirao što točno community radio jest, UNESCO ga tretira kao “radio stanicu koja nastaje u zajednici, za zajednicu, vodi je zajednica i bavi se problemima zajednice” s time da ta ista zajednica uopće ne mora biti geografski omeđena već jednostavno okupljena oko zajedničkog interesa.
Nakon što je početkom studenog 2015. splitski community radio KLFM u sklopu akcije Radio na cesti gostovao u pulskom Društvenom centru Rojc te na radionici pokazao svoj način rješavanja i funkcioniranja internetskog radija, krajem veljače 2016. održana je radionica za projekt radija u zajednici, zamišljenog kao internetski portal kroz koji bi se plasirao i radijski sadržaj. Radionice koje su o radiju potekle iz Društvenog centra Rojc započele su istraživanjem modela gdje se u kontaktu s javnošću na otvorenim tribinama tražila koncepcija i vrsta programa koji bi jednog dana takav radio mogao ponuditi. Osmišljen je radio koji kreiraju njegovi slušatelji – Radio Rojc.
“Razlog postojanja ovakvog radija, Radija Rojc, radija u zajednici i onoga što bi takav radio trebao ponuditi, prema riječima jednog člana zajednice, jest ‘alternativa u glazbenom, političkom, antropološkom i svakodnevnom smislu’. Radio u zajednici i za zajednicu dio je projekta kojim se informira javnost i okupljaju suradnici koji će kreirati takav radio. Cilj projekta je podizanje svijesti građana o mogućnostima utjecaja građana na lokalnu zajednicu u medijskom prostoru”, piše na službenim radijskim stranicama. Aktivnosti se odvijaju kroz pripremu studija, tribina, okruglih stolova, prezentacija, uključivanja drugih organizacija civilnog društva i osposobljavanja njihovih članova, kreiranja uređivačke politike i stvaranja programa.
Glavni je urednik radija Mario Benčić, novinar s dugogodišnjim radijskim iskustvom i glavni pokretač projekta. U prošlom je broju Veznika, još jednog community medija rojčanske zajednice, objavljen razgovor s Benčićem koji je tom prilikom istaknuo: “Valja radio transformirati i promijeniti logiku rada, emitiranja i postojanja. I sadržaja! Najvažniji je sadržaj, a taj je katastrofalan u postojećem radijskom programu kojega možemo čuti u našoj bližoj okolici. Rješenje su radio na zahtjev (podcast) i community radio. Za sada većina postojećih radija u Hrvatskoj emitira preko zemaljskih odašiljača (FM), ali neće zadugo”.
Isto tako, Benčić je dao kratak pregled radijske scene u Istri: “U posljednje dvije godine ugašena su četiri gradska radija. Jedan pazinski (radio Pazin, nekadašnji Radio 052), jedan umaški, a tamo još uvijek opstaje Radio Eurostar, rovinjski za koji je nedavno opet dodijeljena koncesija, jedan pulski (nekadašnji Radio Arena promijenio je ime u Gradski radio), dok je drugi pulski promijenio nekoliko puta vlasnika i formate emitiranja (nekad Giardini, pa je promijenio vlasnika, najprije Totalni, pa je sad Soundset, a nema redakcije ni ljudstva – reemitira program matičnog vlasnika iz Zagreba), a tri su od spomenutih bili u vlasništvu Mirka Cetinskog. Radio Maestral teško opstaje. Teško od marketinga zarađuje za osnovno funkcioniranje, a kamoli za napredak. Koncesija za onu frekvenciju u Puli koju je nekad imao Radio Arena nije dodijeljena nikome, jer se nitko nije ni javio na nedavni natječaj”.
O razlikama između community i komercijalnih radija Benčić kaže: “Sadržaj komercijalnog radija strašno je uvjetovan izvorom novca. U Istri vidimo i sami da se sadržaj plaća iz općinskih kasa, novcem turističkih zajednica i gradskih proračuna. To je valjda svima vidljivo, odnosno, čuje se. Velike tvrtke preplavljuju radijski program ne samo u kratkim spotovima. Krcat je program sponzoriranih emisija, a te emisije plaćaju komercijalne tvrtke, gradski i općinski proračuni i turističke zajednice. Ovo što se plaća javnim novcem još je kako tako pomoglo opstanku tog malog broja radio stanica, ali ih je učinilo ovisnima o politici stranaka koje to plaćaju, pa je takav i sadržaj. Nekomercijalni radio u zajednici, radio na zahtjev, to je ono što želim raditi, kreirati emisije kakve bih i sam rado slušao”.
Nakladnik je medija udruga za promicanje kreativnosti Merlin, za glazbeni program zaduženi su Marino Morosin, Toni Flego i Josip Cukon, a reportaže pripremaju Nevena Trgovčić, Dejan Gotal i Vedran Stanić. Radio Rojc pratite na službenoj stranici, a novi Veznik potražite ovdje.
Ovaj članak objavljen je u sklopu projekta Kultura participacije koji je sufinanciran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.