Kronične teškoće održavanja i upravljanja

Pučko otvoreno učilište raspisalo je natječaj za zakup prostora u kojem je od 2016. djelovao klub Boogaloo, prema kojem prostor zadržava dosadašnju namjenu, barem do početka najavljene obnove.

Radničko u nastajanju, Centar oblikovanja svakodnevice / YouTube

Ukoliko smo uspjeli uhvatiti cijelu priču, barem u njenoj medijski popraćenoj fazi, znamo da je 29. rujna 2023. Upravno vijeće Pučkog otvorenog učilišta u Zagrebu, koje raspolaže prostorom na adresi Vukovarska 68 u kojem se nalazio klub Boogaloo, obavijestilo voditelje kluba Anđelka Šipuša i Marijana Kiša da moraju iseliti u roku od deset dana jer je ugovor o najmu istekao, a novi nije sklopljen. Ipak, nedugo zatim odluka je ublažena, pa se omogućilo održavanje svih programa zakazanih u protekloj kalendarskoj godini.

Radi pojašnjenja, gradonačelnik Tomašević je na tjednoj konferenciji za medije u listopadu kao motiv za neobnavljanje ugovora s dosadašnjim partnerima naveo izvješće Državne revizije u kojem se ističe važnost provođenja javnog natječaja za korištenje prostora u vlasništvu Pučkog otvorenog učilišta, što u ovom kontekstu nije bilo zadovoljeno. Iz tog razloga Upravno je vijeće u travnju prošle godine dosadašnjim korisnicima produžilo ugovor na samo šest mjeseci, a ne godinu dana, kako se prakticiralo od početka suradnje 2016. godine. S druge strane, Šipuš je istaknuo kako ga Upravno vijeće POU-a do 29. rujna nije informiralo da taj ugovor neće biti produžen niti ga je zvalo na razgovor kojim bi se najavio prekid suradnje. Kako je gore spomenuto izvješće o financijskoj reviziji POU-a objavljeno još 14. listopada 2022. godine, bilo je dovoljno vremena da se ovakva situacija – o kojoj se Upravno vijeće nije javno očitovalo – izbjegne.

Sukladno smjernicama revizora, natječaj je i objavljen sredinom prosinca na web stranici Pučkog otvorenog učilišta. Uz istaknutu nužnost transparentnog poslovanja u raspolaganju gradskim prostorima, kao dodatni motiv za raspisivanje natječaja zagrebački gradonačelnik spomenuo je i korekciju povlaštene cijene najma prostora. Tako se postojeći iznos, koji je dosad iznosio otprilike tisuću i pol eura mjesečno, uz odvojenu cijenu za dnevni najam velike dvorane u iznosu od 200 eura, podiže na gotovo 6100 eura mjesečno (s PDV-om), uz jamčevinu u trostrukom iznosu najma. Također, prema natječajnim uvjetima vidljivo je i kako namjera Upravnog vijeća nije promjena namjene prostora – prvi uvjet koji ponuditelji moraju osigurati je 80 % programa koji žanrovski obuhvaća rock, elektroniku i jazz, dok 20 % može ići na druge programe, a drugi je da se stalno uz programsku i mimo nje vrši i ugostiteljska aktivnost, što je ujedno i financijski imperativ koji bi se vjerojatno usvojio i kad ne bi bio uvjet. Uz to, čini se i kako su ranija nagađanja o tome da će prostor biti namijenjen neprofitnim subjektima bila bez osnove, pošto u dokumentu nema riječi o tome.

Centar oblikovanja svakodnevice / Facebook

Natječaj kojim bi se trebala ispraviti višegodišnja neregularnost zakupa prostora objavljen je prilično kasno, a rok za predaju dokumentacije, koja uključuje kompleksne stavke kao što su program odvijanja kulturno-umjetničkih aktivnosti i niz drugih dokumenata čije prikupljanje može trajati tjednima, veoma je kratak i nezahvalan (20 dana od objave natječaja). Upravnom vijeću POU-a, uostalom, ovo nije jedina briga, pošto je prošle godine dva puta poništen natječaj za ravnatelja ustanove, a u obrazloženju u oba slučaja stoji neimenovanje prijavljenih kandidata. Vijeće će i u ovom slučaju procjenjivati pristigle prijave, a točka 13. javnog poziva sugerira da je glavni kriterij kod ponuda financijska povoljnost, odnosno visina predložene mjesečne zakupnine po principu tko ponudi više – njegovo.

Naravno, ukoliko ispunjava sve uvjete natječaja, a jedan od njih je i obaveza natjecatelja da dostave dokaz da su unazad pet godina kontinuirano organizirali autorske glazbene programe i vrše ugostiteljsku djelatnost. To s jedne strane osigurava prostor od moći i utjecaja golog novca bez pokrića u kompetenciji i stručnosti na planu organizacije kulturnog programa, ali s druge iz natjecanja isključuje niz subjekata koji imaju što za ponuditi, ali nisu toliko dugo u poslu, kao i one bez ozbiljnog početnog kapitala, neprofitne, volonterski bazirane i slično. Svi natjecatelji će 19. siječnja moći prisustvovati otvaranju ponuda u prostoru Pučkog otvorenog učilišta, a ugovor o zakupu sklopit će se s najpovoljnijim natjecateljem u roku od 30 dana od dana donošenja odluke.

Što se tiče prostora bivšeg Radničkog sveučilišta Moša Pijade, tada zvanog “Moša”, a potom OTV doma, čini se da će se on nastaviti koristiti u postojeće svrhe, barem dok ne krenu sanacijski radovi koji su najavljeni u tekstu natječaja, a koji bi trebali riješiti neke kronične probleme ovog spomenika kulture (o njima su detaljno pisale arhitektice Zrinke Paladino i Ivana Haničar Buljan u studiji Od Moše do Boogalooa). Prostor ovu obnovu čeka dugi niz godina, a opseg problema proizašlih iz nepravilnog korištenja, neodržavanja, ali i niza nepropisnih intervencija doveli su ovaj arhitentonsko i dizajnerski reprezentativan modernistički objekt, koji je inicijalno imao obrazovnu namjenu, na rub oronulosti. Hoće li ovaj natječaj označiti početak boljeg upravljanja i transformacije Pučkog otvorenog učilišta, ostaje za vidjeti.


Ovaj članak objavljen je u sklopu projekta Ekosustavima uključive kulture koji je sufinanciran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.

Objavljeno
Objavljeno

Povezano