Promocija knjige Teorija suvremene umjetnosti održat će se u četvrtak, 13. veljače s početkom u 18 sati. Knjigu će predstaviti urednik Igor Španjol (kustos MG+MSUM, Ljubljana) i Sandra Križić Roban (viša znanstvena suradnica Instituta za povijest umjetnosti u Zagrebu).
Iako se iduće godine navršava deseta godišnjica smrti slovenskog kustosa Igora Zabela, čitanje njegovih tekstova još uvijek daje svjež pogled na aktualna zbivanja na suvremenoj likovnoj sceni. Raspon koji zahvaća izbor tekstova seže od ranog poraća, u rasprave o socrealističkoj umjetnosti, nastavljajući s pregledom ključnih umjetničkih događanja po desetljećima, do umjetničkih stremljenja devedesetih i dvije tisućitih.
Zabel je u pravom smislu historizirao suvremenu umjetnost slovenskog kulturnog prostora, nudeći obnovljeni nacrt razvojnih tokova, odredivši pritom pojam suvremene umjetnosti kao specifično polje produkcije i promišljanja. Time je pridonio novom razumijevanju umjetnosti u kontekstu društvenih promjena od devedesetih nadalje.
Njegovo pisanje nadilazi opisnost i kronološke preglede, jer su pitanja kojima se posvetio još uvijek živa materija i danas inspirativna problematika vrijedna propitivanja iz koje izdvajamo one opće: metode i uvjeti (povijesti) umjetnosti unutar institucionalnog sistema, izložbenih prostora, drugačijih kulturnih identiteta, novih geopolitičkih situacija.
Razlog promociji knjige na engleskom jeziku, jest činjenica izostanka hrvatskog prijevoda većine njegovih tekstova, čime englesko izdanje još uvijek ostaje najpristupačniji format teorijske misli Igora Zabela kod nas.
Igor Zabel (1958. – 2005.), diplomirao je komparativnu književnost, povijest umjetnosti i filozofiju 1982. godine na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Ljubljani. Nakon završenog studija, dvije godine je radio kao asistent na Odsjeku komparativne književnosti, gdje je 1989. i magistrirao. Od 1984. do 1986. tekstove objavljuje kao freelancer, a od 1986. godine postaje kustos u Modernoj galeriji u Ljubljani, organizirajući mnogobrojne samostalne i tematske, pregledne izložbe: Vidici minimalnog. Minimalizam u slovenskoj umjetnosti 1968 – 1980 (1990.), OHO – Retrospektiva (1994.), Naobjašnjiva nazočnost. Kustosova radna soba (1997.). Kao ko-kustos realizirao je nekoliko tematskih izložbi: Tenk! Slovenska povijesna avangarda (1998), Zbirka Arteast 2000+ (2000.), Sedam grijehova: Ljubljana – Moskva (2004.), trilogija izložbi Slovenska umjetnost 1975 – 2005 (2003 -2005.).