Eksperimentalni online vikend

Online
petak, 06.10.2023. - nedjelja, 08.10.2023.
Tvornica filmova, r. Silvestar Kolbas

Eksperimentalni online vikend program je koji uključuje 15 eksperimentalnih domaćih filmova nastalih u proteklih 15 godina koje će publika moći gledati iz vlastitih domova. Naime, riječ je o filmovima različita trajanja, tehnika, autorskih pristupa i tema koji će tijekom nadolazećeg vikenda, od 6. do 8. listopada, biti dostupni na web stranicama Hrvatskog audiovizualnog centra. Eksperimentalni online vikend dio je projekta H15 – 15 godina u našem filmu kojim Hrvatski audiovizualni centar obilježava 15 godina djelovanja, a održava se neposredno po završetku 19. izdanja Festivala eksperimentalnog filma i videa 25 FPS.

Eksperimentalno-dokumentarni foto esej Tvornica filmova Silvestra Kolbasa (2022.) prikazuje prolazak vremena kroz starenje fotografskog materijala zatvorene tvornice Fotokemika. Kroz priču o materijalima kojima je istekao rok trajanja, film govori o negativnim posljedicama tranzicije, propasti industrijalizacije i radničkog pokreta. Protokom vremena iz različite perspektive bavi se igrano-eksperimentalni film Sunčice Fradelić Dok smo bili tu (2022.); riječ je o meditativnom i sinematičkom prikazu neminovnih promjena prikazanih kroz zimsko-ljetne životne fragmente likova.

U dokumentarno-eksperimentalnom filmu Porvenir (2020.) redateljica Renata Poljak nastavlja propitivati preokupacije iz svojih ranijih radova o odlasku hrvatskih iseljenika u Južnu Ameriku početkom 20. stoljeća zbog siromaštva i gladi. Autoričin pradjed jedan je od Hrvata koji su osnovali grad Porvenir smješten na čileanskom otoku Ognjena zemlja, gdje je i umro.

Dugometražni eksperimentalno-animirani film Slučajna raskoš prozirnog vodenog rebusa (2020.) autora Dalibora Barića, razmatran je za nominaciju za 93. nagradu Oscar u kategoriji dugometražnog animiranog filma te je u istoj kategoriji bio nominiran za nagradu Satellite Međunarodne novinarske akademije (IPA). U središtu radnje su dvoje neobičnih likova koji se, u borbi protiv sustava, pridružuju revolucionarnoj komuni na selu.

Film Strujanja Katerine Dude (2019.) posveta je velikom i nekoć raskošnom prostoru napuštene zgrade na kojem su ostale još jedino biljke koje su srasle s arhitekturom. Skoro ništa: i dalje noć (2017., Petikat) Davora Sanvincentija zanimljiv je svjetlosni filmski eksperiment nagrađen od strane kritike na Festivalu eksperimentalnog filma i videa 25 FPS kao i nagradom Oktavijan za najbolji eksperimentalni film na Danima hrvatskog filma.

Dugometražni igrani omnibus Transmania (2016.) nastao je u režiji 15 poznatih domaćih autora. Svaki redatelj je snimao petominutni nastavak priče tek nakon pogledane samo zadnje minute prethodnog. Autor koncepta i producent filma je David Lušičić. Film je nagrađen kao najbolji eksperimentalni dugometražni igrani film na Cutting Edge Film Festivalu te kao najbolji narativni dugometražni film na Filmskom festivalu Barcelona Planet.

Dokumentarno-eksperimentalni film Sve, još uvijek, u orbiti redatelja Daneta Komljena i Jamesa Lattimera povezuje dva naoko nepovezana trenutka u izgradnji Brazilije – san talijanskog sveca Don Bosca kojim se opravdavalo stvaranje novog brazilskog glavnog grada i maleni gradić koji su izgradili radnici koji su gradili megalopolis. Spomenuti je film nagrađen Grand Prixem u konkurenciji eksperimentalnog filma na beogradskom Martovskom festivalu.

U središtu filma Spomenik (2015.) dokumentarno-eksperimentalnog rada Igora Grubića su antifašistički spomenici koji su tijekom 90-ih godina u Hrvatskoj sustavno uništavani. Atmosferični film, lišen dijaloga i naracije, spaja snimke ovih impresivnih djela i prirode koja ih okružuje, propitujući time njihovu današnju svrhu. Dokumentarno-eksperimentalni film Rakijaški dnevnik (2015.) autora Damira Čučića prati ilegalnu proizvodnju rakije koju je vodio Eric Maria Strom (odnosno Mario Haber), tehničar zvuka i predani proizvođač rakije.

Film U ime naroda (2014.) Dalibora Martinisa promišlja značenje i ulogu naroda u filmskoj umjetnosti te svojim formalnim postupcima postavlja pitanje kako bi izgledala filmska stvarnost kada bi se iz nje izbrisali filmski junaci, a pozadinski likovi i statisti ostali jedini stanovnici filmskog prostora. A.D.A.M. (2014.) je kratki eksperimentalni film Vladislava Kneževića, a označava kodno ime autonomne bespilotne letjelice za rudarsko istraživanje asteroida (Autonomous Drone for Asteroid Mining). U filmu dron polako postaje svjestan, počinje samostalno djelovati i odbijati svaku komunikaciju s operaterima satelitske tvrtke koji ga pokušavaju pratiti.

Autofocus (2013.) Borisa Poljaka nagrađivani je kratkometražni dokumentarni film o crkvi svetog Nikole iz 12. stoljeća, koju svake godine posjete brojni turisti. Kamera svjedoči preobrazbi prostora u svojevrsnu pozornicu na kojoj se izmjenjuju neobični događaji, a u kojima turisti postaju glumci u predstavi. Među brojnim nagradama valja izdvojiti onu za najbolji kratkometražni dokumentarac na Međunarodnom filmskom festivalu u Karlovim Varima, kao i priznanja na Liburnia Film Festivalu te Festivalu 25 FPS.

Metode igranja uloga, igrokaza, izražajnog čitanja, insceniranja bajki te pisanja i čitanja razglednica, u kombinaciji s priručnikom za učenje hrvatskog jezika za strance i razglednicama poslanim iz Amerike u Hrvatsku – sve su to polazne točke za improvizirane i performativne situacije u kojima sudjeluju i profesionalni glumci i amateri u filmu Razglednice (2013.) autorice Ane Hušman. Ivan Faktor u filmu Pustara (2010.) daje uvid u jedan zanimljiv društvenopovijesni fenomen, ravničarsku pustaru, koji nadograđuje osobnim pričama i prekrasnom kamerom Vedrana Šamanovića.


Povezano