Budućnost hrvatskog filma u Kockicama

Kulturpunktov filmoskop se nastavlja, a u današnjem izvještaju Jurice Starešinčića s ovogodišnjeg 5.Zagreb Film Festivala čitajte o novozelandskom filmu "Orao protiv morskog psa" (Taika Wait

Jurica Starešinčić

Jurica Starešinčić

Jučer i danas se na programu Zagreb film festivala uz glavni program prikazuje i domaća selekcija Kockice. Apsolutna dominacija filmova produciranih unutar Akademije dramskih umjetnosti potvrđuje u Hrvatskoj raširenu predrasudu da je kratki igrani film forma za studente i amatere (što je posebno žalosno ako se sjetimo koliko redatelja uporno čeka priliku da snimi dugometražni film umjesto da tu čast pokušaju zadobiti uspjesima svojih kratkometražnih pokušaja), ali i upozorava da se radi o filmovima u kojima se ogleda budućnost domaćeg filma. A sudeći po ponuđenom programu, teme kojima će se hrvatski film u budućnosti baviti bit će intimni odnosi i suvremeni život u gradu.

U toj se selekciji neposrednošću pripovijedanja i korektnošću u svim aspektima filmskog izraza ističe "Gospođa za prije" Miroslava Sikavice. Uspješna adaptacija šarmantne pripovijetke Zorana Ferića sigurno je najsolidniji i najkompletniji film. Većim dijelom trajanja vođen naracijom iz offa, poantu na kraju prepušta samo filmskom postupku, ne padajući u zamku prevelikog oslanjanja na jezik književnosti. Nadalje, među vrlo uspjele sigurno se ubraja izvrsno napisan i također vrlo vješto izveden film o dekadentnom okružju medijskih i političkih moćnika i njihovom odnosu prema običnim ljudima "Za naivne dječake" Josipa Vujčića, kao i filmovi "Pusti me da spavam" i "Sedam neodgovorenih poziva" kojima je zajednička tema nevjere i iznimna mladost autorice i autora (Sara Hribar i Ivan Šarić, imena koja vrijedi zapamtiti).

Zanimljiv je i inteligentan video-esej "Putovanje" Antonia Gabelića iako više ostaje u okviru promišljanja teme nego što se intenzivnije nastoji umjetnički izraziti. Film "Taxidejo", snimljen po prošlogodišnjem pobjedniku scenarističkog natječaja Palunko, nažalost je ostao nedorečen upravo zbog nezgrapnosti scenarija. Mladen Burić takav je scenarij režirao više nego korektno, ostvarivši mračnu atmosferu koja donekle spašava cjelinu od banalnosti gega. "Ponedjeljak", filmska adaptacija osjećaja anonimnosti u starosti, i "Naši sretni trenuci", pokušaj prikazivanja postmodernističke krize stvarnosti (ili bi bolje bilo reći hiperrealnosti?) pali su na neki način kao žrtve svojih iskrenih ambicija. U oba filma velik je broj dobrih ideja i rješenja, ali kao cjelina nisu uspjeli ostvariti nekakvu gradaciju ili fabulu koja bi ih zaokružila.

Zabavan je i film "Noćna vožnja" Andrije Mardešića, ali ne zbog kvalitete, već zato što je loš i nemotiviran scenarij dodatno pretvoren u grotesku groznim odabirom glumaca. Zanimljivo je da je film režiran solidno, kao što je i solidno snimljen. Vrlo dobra vježba na temu film noir, vjerojatno bismo zaključili, da je snimljen po nekom drugom scenariju i s nekim priči adekvatnijim glumcima. Ovako je samo, čini se, nenamjerno duhovit.

U dugometražnom programu večeras se od 20 h prikazuje (repriza 24. listopada, kino Europa 10 h) novozelandski film o zaljubljenim šmokljanima "Orao protiv morskog psa" (Taika Waititi). Zabavna je to romantična komedija s odmakom u kojoj su svi glavni likovi iskreni gubitnici i društveni otpadci. U svijetu u kojem se cijeni jednostavnost ekscentrici kakve ovaj film portretira anomalija su koju, čini se, svi normalni na neki način žele odstraniti iz svoje okoline. Ali Taika Waititi odbija lamentirati nad otuđenošću svojih likova i umjesto toga im nudi iskupljenje kroz suzbijanje vlastitih autodestruktivnih sklonosti te stvara čitavu galeriju čudaka koji funkcioniraju kao društvo unutar društva. Filmski pristup također je dosta svjež iako ostaje u okvirima očekivanog, osim u nekoliko animiranih kadrova koji se pojavljuju bez nekog očiglednog reda i razloga. Trenuci su to kreativnog ludila koji redovito uspijevaju nasmijati i zabaviti.

Fotografije:
1. Za naivne dječake (r: Josip Vujčić)
2. Pusti me da spavam (r: Sara Hribar)
3. Orao protiv morskog psa (r: Taika Waititi)

Dosadašnji tekstovi u Kulturpunktovu Filmoskopu:
5. Zagreb Film Festival započeo anatomijom nasilja
Filmski festivali kao moderni spektakli

Više informacija o rasporedu projekcija i programu:
http://www.zagrebfilmfestival.com

Objavljeno
Objavljeno

Povezano